محمدمهدی منصف پور:هالیوود پرچمدار نزاع فرهنگی در دنیاست

درمراسم رونمایی از کتاب “بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود” بیان شد؛

هالیوود با توجه به عنادش با اسلام و ایران اسلامی پرچمدار نزاع فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار بخش ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛برگزاری مراسم رونمایی از کتاب “بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود” که امروز ۲۰ شهریور با حضور “ملکی تبار” رئیس مرکز پژوهش و تحقیقات صدا و سیما،‌”محمد مهدی منصف پور”مدیر پژوهشهای خارج از کشور مرکز تحقیقات صدا و سیما،”محمد هادی همایون”معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) ، “ناصر هاشم زاده” داور جشنواره بیست و نهم فیلم فجر و “عبدالله بیچرانلو” مولف کتاب “بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود” در آستانه روز سینما در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
“محمد مهدی منصف پور” مدیر پژوهش‌های خارج از کشور مرکز تحقیقات صدا و سیما با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر هم افزایی در میان پژوهشگران گفت:پژوهش “بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود” به کتاب تبدیل شده و در زمان انتشار در میان موارد مشابه خود منحصر به فرد بوده است.
وی به کتاب “بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود” به عنوان اثری که در قالب پژوهش در مجامع علمی مورد تقدیر قرار گرفت،به عنوان نویدی برای سال آینده اشاره کرد و افزود:به واسطه قرارداد مرکز پژوهش و تحقیقات صدا وسیما با “عبدالله بیچرانلو” پژو‌هش‌هایی در باب مستند‌های علیه اسلام و ایران انجام می‌شود.

* نقد محتوایی،ادبیاتی ندارد

همچنین “محمد هادی همایون” معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) ضمن تبریک انتشار کتاب “بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود” گفت:اصل حرف در نقد محتوایی که ادبیات نداشته،‌بر اصل حرف و ایده‌ برخورداری سینما از زبانی مختص به خود و لزوم فهم،تفهیم و سخن گفتن به این زبان استوار بوده است.
وی افزود:با جدی‌تر شدن هالیوود ماجرای نقد محتوایی فیلم نیز مطرح شد.
همایون اظهارداشت:به دلیل تقابل هالیوود اندک اندک موضوع نقد محتوایی مطرح شد؛اما این بحث آکادمیک نشده و ژورنالیستی بود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد:کار “بیچرانلو” جهت آکادمیک کردن موضوع نقد محتوایی ارزشمند است؛چون وی با سابقه تاریخی جدی وارد عرصه پژوهش شده است.
وی اظهار داشت:در مورد هالیوود ما از اوایل قرن بیستم و شکل گیری سینمایی به این نام پیوندی جدی بین سیاست و سینمای آمریکا دیدیم.
همایون افزود:نوع سبک زندگی آمریکا در فیلم‌های دهه‌های ۵۰ و ۶۰ به وفور دیده می‌شود و به هر حال ما از روزهای اولیه شکل گیری هالیوود بحث مهم و جدی دین،اسلام و ایران را داشتیم.
وی به اینکه هالیوود یک بار دین را به زبان خود روایت کرده و در برهه‌ای از زمان فیلم “الرساله” را تولید کرده اشاره کرد و گفت:از دوران بعد از شکوفایی انقلاب اسلامی در هالیوود به شکل جدی به ایران پرداخته شد و سینمای آمریکا اینچنین در خدمت سیاست‌های آمریکا قرار گرفت.

*هالیوود با ۳۰۰ شکست خورد

همچنین؛”ناصر هاشم زاده “داور بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به آنکه خود به عنوان منتقد،قرار نیست آن چه را که “بیچرانلو” نقد کرده نقد کند،‌گفت: من قرار است کتابی را ببینم که خیلی صریح و آشکار به دنبال قضاوت در نقد محتوایی رفته، البته ما با این امر به دشمن شناسی گسترده‌ای دست زدیم، دشمنی که با اسلام و ایران اسلامی بسیار سرتضاد و عناد دارد.
وی افزود:اما این دشمن شناسی آنقدر ما را مشغول نکند که دوستان را نشناسیم،در زمان عمومیت دادن مشترکات میان دوست و دشمن،دست فیلمسازان داخلی در خلق اثر بسته می‌شود.
هاشم زاده به اینکه دشمن را باید صد‌درصد شناخت اشاره کرد و اظهار داشت:اما آنقدر آن را رواج رسانه‌ای ندهیم که دوستان شناخته نشوند.
هاشم زاده در ادامه در قالب تذکری به اینکه رسانه‌های ما پر شده از تاکید بر دشمن شناسی تا اندازه ای که فراموشمان شده که سینمای ما چه علائمی را برای معرفی اسلام باید داشته باشد پرداخت.
وی هالیوود را پرچمدار نزاع فرهنگی عالم دانست و تصریح کرد:سینمای غرب علیه دین آنجا تعریف می‌شود که اخلاق را نشانه گرفته و با توجه به روند سینما از اول تا آخر با آن مواجه می‌شویم که فیلم مروج همجنس گرایی در یک برهه زمانی مشخص جایزه اسکار می‌گیرد.
هاشم زاده به اینکه هالیوود با تولید ۳۰۰ شکست خورد اشاره کرده و ادامه داد:اما با توجه به پخش فیلم‌های معناگرای هالیوودی در ایران امروزه معنای ما را نیز هالیوود تعیین می‌کند./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.