محمدنبی حبیبی:به جای رقابت برنامه‌ها، لیست‌ها و ادعاها رقابت می‌کنند/آقای احمدی‌نژاد قبول ندارد که مشایی را جدا از او بدانیم

معصومه ستوده :محمد نبی حبیبی حاضر نیست به این سوال پاسخ بدهد که چرا غفوری فرد و مطهری که به موتلفه نزدیکتر بودند در لیست جبهه متحد قر ار نگرفتند اما از سوی دیگر، نوباوه و نبویان از جبهه پایداری در این لیست قرار گرفتند …البته او به غفوری فرد توصیه کرد که سیاست وی را در انتخابات مجلس هشتم در پیش بگیرد که به دلیل قرار نگرفتن در لیست جبهه متحد از اصل کاندیداتوری انصراف داده است ….

مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با این نامزد مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان را در ادامه بخوانید: 

*انتشار لیست دور دوم انتخابات و قرار نگرفتن نام آقای غفوری فرد به عنوان یکی از اعضای موتلفه در این لیست و در عوض قرار گرفتن نام افرادی که دارای سابقه چندانی نیستند و حتی حضور دو نفر از لیست جبهه پایداری در لیست جبهه متحد نشان دهنده این نیست که حزب موتلفه با وجود سابقه ۵۰ ساله تشکیلاتی از قدرت لابی کافی برخوردار نبوده و نتوانسته اعضای خود را به این لیست وارد کند؟
در مورد دکتر غفوری فرد یا هر یک از اعضای حزب موتلفه اسلامی ما از قواعدی تبعیت می کنیم که از ابتدا در دورن حزب موتلفه و در درون جبهه متحد بنیان گذاشته شد. به عبارت دیگر تصمیم جبهه متحد و شورای مرکزی برای ما فصل الخطاب محسوب می شود . به طور مثال من در دوره هشتم انتخابات ریاست جمهوری یکی از افرادی بودم که نامزد شده بودم اما به دلیل اینکه در لیست جبهه متحد دوره هشتم قرار نگرفتم، از انتخابات کناره گیری کردم. زیرا تعامل با گروه های دیگر برای ما یک اصل پذیرفته شده است. حداقل انتظار ما از دوستان این بود که وقتی اسم آنها در لیست جبهه متحد قرار نمی گیرد از انتخابات کناره گیری کنند. این قاعده پذیرفته شده، بنابراین قرار نگرفتن عضو موتلفه در لیست جبهه متحد را تقابل با موتلفه تلقی نمی کنیم. وقتی جمعی دور هم جمع شوند قطعا این جمع نظرات متفاوتی خواهد داشت و عقل جمعی حکم می کند که اکثریت هر نظری می دهند آن نظر پذیرفته شود، در غیر اینصورت اتحادی ایجاد نخواهد شد.

* این سوال به این دلیل پرسیده شد که بعضی بر این باورند که جمعیت ایثارگران یا رهپویان سهم بیشتری در لیست جبهه متحد اصولگرایان دارند.
ما از ابتدا اعلام کردیم که تصمیمات با رای اکثریت در جبهه متحد مورد قبول ما است. حال فرقی نمی کند که ازسوی جمعیت ایثارگران اعلام شده باشد یا جمعیت رهپویان. قاعده کار جمعی حکم می کند که رای اکثریت مورد پذیرش قرار بگیرد .

* همان انتقاداتی که در دور اول نسبت به قرار نگرفتن نام آقای علی مطهری در لیست جبهه متحد مطرح شد، اینبار نیز در دور دوم موضوعیت پیدا کرد . فکر نمی کنید که قرار نگرفتن نام او نشان می دهد که بار دیگر نظرات شخصی در درون جبهه متحد مطرح شده است؟ با این تفاسیر به نظر می رسد که در این دور نیز معیارهای اصولگرایی چندان مطرح نبوده بلکه نظرات شخصی در نهایت به جمع تحمیل شده است.
این چرا را یک نفر نمی تواند جواب بدهد. وقتی نام آقای علی مطهری یا هر فرد دیگری در جمع ۱۳ نفره مطرح شده، رای گیری صورت گرفته است. رای اکثریت به نفع آقای مطهری نبود. اینکه چرا نبوده است، سوالی است که رای دهندگان یا کسانی که رای نداده اند باید پاسخ دهند .

*شما به عنوان قدیمی ترین حزب سیاسی برای نهادینه کردن تحزب، چه اقدماتی برای نهادینه کردن تحزب انجام داده اید تا شرایطی در جامعه به وجود بیاید که در بزنگاه های انتخاباتی ناگهان جبهه های  نوظهور قد علم نکنند؟

ما اولا با احزاب موسمی ،مقطعی و انتخاباتی موافق نیستیم . اما با تحزب موافق هستیم . اگر قرار است فرهنگ تحزب در کشور نهادینه شود باید احزاب از ویژگی توانمندی ایدئولوژیک و توانمندی اداره کشور برخوردار باشند. زیرا حزبی که برای اداره کشور برنامه نداشته باشد از نظر ما حزب نیست. بنابراین اگر تشکیلاتی توانایی ایدئولو‍یک و توانایی اداره کشور و توانایی کادر سازی را داشت آن زمان می توان به این تشکیلات عنوان حزب را اطلاق کرد . من بر این باورم که اگر این شرایط را به عنوان شروط لازم حزب، مد نظر قرار بدهیم به طور طبیعی کشور ما به سمت نهادینه شدن تحزب پیش می رود. احزاب می توانند این برنامه ها را در مقاطع زمانی به رای مردم بگذارند. البته در کشور ما بیش از اینکه برنامه ها به قضاوت مردم گذاشته شود شعارها و ادعا با هم رقابت می کنند.

*برای حل این معضل باید چه تدابیری را به کار گرفت؟
باید رقابت از لفاظی به سمت رقابت برنامه ها پیش برود. در این صورت تحزب نهادینه می شود. حزب موتلفه به عنوان یک حزب قدیمی بر روی این موضوع کار کرده است و یک چشم انداز را به تصویب رسانده است. حزب موتلفه می تواند این ادعا را بکند که به صورت گسترده روی تحزب کار کرده است. اگر تمام تشکل هایی که ادعای کار حزبی دارند به این صورت کار کنند، دیگر احزاب موسمی انتخاباتی به وجود نمی آید.

*عاملی که موجب می شود تا احزاب قدیمی تر نسبت به احزاب فصلی و زود گذر از اقبال کمتری برخوردار باشند چیست؟ به طور مثال در زمان آقای هاشمی چکاد آزاد اندیشان وارد عرصه انتخابات می شد و بعد از مدتی از عرصه سیاسی حذف می شد ؟ مهمترین دلیل موفقیت احزاب قارچ گونه زمان انتخابات چیست؟
من مهمترین عامل را نهادینه نشدن فرهنگ تحزب در داخل کشور می دانم. اگر فرهنگ تحزب به معنای واقعی کلمه نهادینه شود، از تشکیل نهادهای موسمی انتخابات فاصله گرفته می شود. در این شرایط برد با احزابی است که از آن سه مشخصه برخوردارند.

* در دور اول انتخابات مجلس نهم ما شاهد لیستی تحت عنوان اصولگرایان اصلح بودیم که خوب هم رای آورد. این اصولگرایان اصلح چه کسانی بودند که رای ها را شب انتخابات جمع کردند؟
در فهرستی که تحت عنوان اصولگرایان اصلح عنوان شد، چهره های متعددی از جبهه متحد و جبهه پایداری بودند که هر دو نیز رای آوردند. مردم به این نتیجه رسیدند که بهتر است به ترکیبی از دو لیست رای بدهند.

*مهمترین خطراتی که فعالیت احزاب مقطعی و زود گذر بدنبال دارد، چیست ؟
نتیجه انتخاباتی که با هیجان و جوسازی انجام می شود، معمولا خوب نیست. من راه حل این مشکل را توسعه و تعمیق تحزب در کشور می دانم. اگر چند حزب قوی و شناسنامه دار با برنامه ها و مدیران مشخص وجود داشته باشد و به مردم معرفی شوند؛ مردم بر اساس مطالعه ای که انجام می دهند، می توانند به فهرست یک حزب رای بدهند. اگر می خواهیم از هیجانات زود گذر عبور کنیم باید فرهنگ تحزب را در کشور نهادینه کنیم .

*در بسیاری از موارد این سخن به کرات شنیده شده که اصولگرایان از یک کف رای ۷ تا ۸ میلیونی برخوردارند که همواره به آنها رای می دهند. انتخابات مجلس چهارم ،شورای شهر دوم مجلس هفتم و مجلس هشتم خلاف این ادعا را ثابت کرده است .

*آیا از رایی که به آقای احمدی نژاد در سال ۸۸ داده اید، همچنان دفاع می کنید یا اینکه با وجود اتفاقات رخ داده از آن پشیمان هستید ؟
ما آقای احمدی نژاد قبل از قهر ۱۱ روزه را با آقای احمدی نژاد بعد از قهر ۱۱ روزه، دو احمدی نژاد متفاوت می دانیم. البته شما برای قضاوت در مورد هر تصمیمی باید آن مقطع زمانی را مورد توجه قرار بدهید . ما از تصمیم خود قبل از قهر ۱۱ روزه دفاع می کنیم . آقای احمدی نژاد قبل از قهر و بعد از قهر اصلا قابل مقایسه نیست .

*خیلی از دوستان اصولگرا تلاش دارند تا بین آقای احمدی نژاد و آقای مشایی تفکیک قائل شوند. شما در سخنان خود به این مساله اشاره داشتید که قابل تفکیک نیستند. آیا واقعا قابل تفکیک نیستند؟
آقای احمدی نژاد خودشان هم قائل به این تفکیک نیستند. بنابراین وقتی ایشان بر تفکیک ناپذیری تاکید دارند و از ایشان حمایت می کنند، چه اصراری هست که ما بخواهیم بین این دو تفکیک قائل شویم . آقای احمدی نژاد با تمام ظرفیت از آقای مشایی در این مقطع زمانی حمایت می کنند.

*بارها به کرات تاکید شده که هیچ یک از اعضای وابسته به جریان انحرافی تایید صلاحیت نشده اند و شما نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود تصریح کردید که هیچ یک از نمایندگان وابسته به این جریان در دور اول رای نیاوردند.  این سوال وجود دارد که آیا جریان انحرافی واقعا هست؟
جریان انحرافی وجود داشته و در حال حاضر نیز وجود دارد. باید مراقب بود که ایده ها و اهداف جریان انحرافی در کشور تحقق پیدا نکند.

*این موضوع به این دلیل برجسته نشد تا یک دو قطبی در درون اصولگرایان ایجاد شود؟
من چنین حرفی را قبول ندارم . این ادعا که جریان انحرافی ساختگی است، درست نیست بلکه وجود دارد.

*قبل از برگزاری انتخابات، حامیان دولت تصریح داشتند که تلاش دارند تا ۱۵۰ کرسی انتخابات را بدست آورند بعد از برگزاری انتخابات دور اول می توان این ادعا را مورد بررسی قرار داد که چقدر تحقق یافته است؟ کما اینکه افراد زیادی تحت عنوان مستقل به مجلس راه یافتند که شاید همان گزینه های هدف جریان انحرافی باشند ؟
جریان انحرافی مدعی تشکیل مجلس بود همچنانکه یکی از اعضای این جریان گفته بود که دو سوم مجلس را در دست خواهند گرفت. اما تا جایی که من اطلاع دارم تا کنون نفوذ این جریان در مجلس ثابت نشده مگر اینکه مخفی کاری کرده باشند که سیاسیون از آن اطلاعی نداشته باشند.
 

*به نظرتان حضور وکیل الدوله ها، جایگاه مجلس را تهدید می کند؟
در ترکیبی که برای مجلس نهم تا کنون حاصل شده این خطر رفع شده است . ما شخص یا اشخاصی که بتوان آنها را وکیل الدوله نامید، سراغ نداریم . مجلس نهم را من مجلس اصولگرا و پشتیبان اصولی دولت می دانم. من کسی را سراغ ندارم که بتوان آنها را وکیل الدوله نامید. حضور وکیل الدوله ها خطر بزرگی است که کلیت مجلس را تهدید می کند. آرا مردم در دوره اول نشان می دهد که مردم نیز مراقبت کافی را انجام دادند تا وکیل الدوله ها رای نیاورند.

*سوال آخر معطوف به یک پیش بینی است فکر می کنید که در دور دوم برد با کدام جبهه باشد تا بتواند کرسی های بیشتری را در مجلس به خود اختصاص دهد؟
من در مجموع غلبه را با جبهه متحد می دانم.

*اگر آقایان قالیباف،حداد و ولایتی به عنوان کاندیداری ریاست جمهوری مطرح شوند شما به عنوان دبیر کل حزب موتلفه به کدامیک رای می دهید؟
ما در موتلفه اسلامی تا کنون راجع به ریاست جمهوری هیچ فردی بحث نکردیم .

*حالا فرض کنید که می خواهید نظر شخصی خود را و نه دبیر کل حزب موتلفه را اعلام کنید ؟
من نمی توانم نظر شخصی خود را اعلام کنم و تنها زمانی نظر خود را اعلام می کنم که تشکیلات حزب به یک جمع بندی رسیده باشد.

*فرض کنید که انتخابات تمام شده و شما توانستید یک فراکسیون قوی را در مجلس نهم به وجود بیاورید. مهمترین نکاتی که در اولویت کاری شما قرار می گیرد چیست ؟
بعد از مهمترین اولویت مجلس که حفظ اصول و مبانی انقلاب اسلامی است، اهتمام به رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد رونق همه جانبه اقتصادی مبتنی بر فعالیت مردمی در امور اقتصادی را از ضرورت های اجتناب ناپذیر می دانم که باید در دستور کار قرار بگیرد .

/۲۹۲۱۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.