محمد بنا، قربانی زحماتش شد!

انتخاب عبدالله چمن گلی به عنوان بهترین مربی کشتی فرنگی سال ۲۰۱۲ دنیا از سوی فیلا، آن‌قدر غیرمنتظره بود که هفته گذشته اهالی ورزش ایران را به شدت غافلگیر کرد . فیلا در حالی چمن گلی را انتخاب کرد که او به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان کشتی فرنگی ایران عنوانی بهتر از چهارمی جهان به‌ دست نیاورد و این در حالی‌است که محمد بنا در المپیک لندن موفق شد با کسب سه مدال طلا قهرمانی این مسابقات را به نام ایران ثبت کند.

انتخاب‌عبدالله چمن‌گلی‌به عنوان برترین مربی‌کشتی فرنگی سال۲۰۱۲ جهان انتقادات وسیعی را در جامعه مربیان کشتی ایران برانگیخت و حتی این شائبه را به‌وجود آورد که شاید این انتخاب، بخشی از پروژه حذف محمد بنا از کشتی فرنگی باشد. از سوی دیگر بازگشت محمد بنا به تیم ملی هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد .

به گزارش «تابناک»، جالب این که مربی اخراجی رقابت‌های جهانی که شاگردش هم از دور رقابت‌ها اخراج شد و تیمش نیز در نهایت به عنوان چهارمی ‌رسید، به عنوان برترین مربی سال انتخاب شد!؟

چمن گلی در مسابقات جوانان جهان در اعتراض به خاطر نحوه قضاوت کشتی در وزن ۵۵ کیلو از داور مسابقه کارت قرمز گرفت ، رافائل مارتینتی رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) کسی نیست که در انتخاب برترین مربی جهان این کارت قرمز را نادیده بگیرد .

در ضمن طبق روال گذشته فدراسیون جهانی کشتی پیش از این انتخاب به احتمال فراوان نظر فدراسیون کشتی کشورمان را جویا شده است .

رافائل مارتینتی رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) با ارسال نامه‌ای به فدراسیون کشتی از انتخاب عبداله چمن‌گلی بعنوان بهترین مربی کشتی فرنگی دنیا در سال ۲۰۱۲ جهان خبر داد و اعلام کرد که این جایزه در کلاس مربیگری فیلا که طی روزهای ۱۱ تا ۱۴ آبان در شهر ویلنیوس لیتوانی برگزار می‌شود، به وی اهداء خواهد شد.

عبدالله چمن گلی که تنها چند ماه است به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان مشغول به کار شده، توانایی‌های فنی قابل قبولی دارد و در دریف مربیان تحصیلکرده کشتی محسوب می‌شود اما حدود یک ماه قبل نتوانست همراه با تیم ملی جوانان نتایج قابل اعتنایی در مسابقات جهانی کسب کند. تیم جوانان ایرانی حتی یک مدال طلا از مسابقات جهانی صید نکرد و با یک نقره و دو برنز و کسب مقامی چهارمی به ایران بازگشت و عجیب اینکه با چنین کارنامه‌ای او به عنوان بهترین مربی جهان در سال ۲۰۱۲ انتخاب شده است.

فدراسیون جهانی کشتی در حالی چمن گلی را به عنوان بهترین مربی جهان معرفی کرد که محمد بنا بعد از موفقیت خیره کننده تیم کشتی فرنگی ایران در المپیک لندن و کسب سه مدال طلا از این بازی‌ها مقبولیت قابل توجهی در کشتی جهان پیدا کرده و اغلب مربیان و کشتی‌گیران جهان اکنون او را به عنوان بهترین مربی کشتی فرنگی جهان ستایش می‌کنند.

عدم انتخاب محمد بنا، ذهن اهالی فوتبال را به مشکوک بودن این انتخاب سوق داده واین فرضیه مطرح شده که رایزنی‌هایی از ایران با فیلا در این مورد انجام و به احتمال زیاد معرفی چمن گلی، از سوی برخی مقامات کشتی ایران صورت گرفته است. چرا که فدراسیون جهانی کشتی تشکیلات دقیقی ندارد که عملکرد تک تک مربیان جهان را بررسی کند و در نهایت رای به انتخاب یک مربی دهد. با معرفی چمن گلی که احتمالا از سوی برخی افراد منتسب به فدراسیون کشتی ایران صورت گرفته، این شائبه مطرح می‌شود که عده‌ای به دنبال کمرنگ کردن نام محمد بنا و شایسته جلوه دادن عبدالله چمن گلی به عنوان جانشین او هستند.

جالب این که محمد بنا که موفق به کسب ۳ مدال طلای المپیک و قهرمانی تیمی در لندن شده است بدون شک شایسته این عنوان است. او در المپیک کار بی‌نظیری کرد و با پشت سرگذاشتن روس‌ها و ایستادن بر سکوی نخست المپیک همه را غافلگیر کرد.

 این شائبه زمانی تشدید می‌شود که اطرافیان محمد بنا دائما از عدم تمایل او برای ادامه همکاری با مدیران فعلی فدراسیون کشتی خبر می‌دهند. احتمالا در چنین شرایطی اهالی کشتی عبدالله چمن‌گلی را که حالا عنوان بهترین مربی جهان را یدک می‌کشد، راحت‌تر به عنوان جانشین محمد بنا می‌پذیرند.

به هر حال لازم است دست اندرکاران و فدراسیون کشتی در این مورد اظهار نظر رسمی انجام دهند تا شائبه ها بیشتر نشود و سوتفاهمات از بین برود .


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.