محمد سریر در خانه هنرمندان تقدیر شد

۲۶م دیماه ،

محمد سریر در خانه هنرمندان و با حضور کسانی چون غلامحسین امیرخانی، پرویز کلانتری، هوشنگ کامکار، عزت الله انتظانی، شاهین فرهت، محمدرضا فروتن و… تقدیر شد.

به گزارش هنرآنلاین، مراسم نکوداشت محمد سریر آهنگساز و عضو هیئت مدیره خانه موسیقی شامگاه قبل، ۲۵ بهمن ماه در میان مهمانان و دوستداران او در خانه هنرمندان برگزار شد. در ابتدای این مراسم، نماهنگی از زندگی و آثار سریر پخش شد که در آن، هنرمندان بسیاری دربارهٔ این آهنگسازسخن گفتند.

غلامحسین امیرخانی، خوشنویس با اشاره به این مطلب که صدق سبب ذوق می‌شود، گفت: از قدیم معلم‌ها به ما گفته‌اند که صدق سبب ذوق می‌شود و ذوق در طی مراحل مختلف تبدیل به اثر و هنر. خوشبختانه محمد سریر از دسته هنرمندانی است که علاوه بر صدق صاحب ذوق و گوهری کمیاب است.

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: یکی از نکاتی که علاوه بر مایه‌های صدق و ذوق باید به آن توجه کرد و بعضی از هنرمندان ما از آن بی‌بهره می باشند، ظرفیت است. به این معنا که آیا اشخاصی که صاحب ذوق و هنر می‌شوند ظرفیت پاسداشت از این موهبت الهی را دارند یا خیر. خوشبختانه ظرفیت همان عنصری است محمد سریر از آن برخوردار است و هریک از ما باید چنین الگوهایی را سرمشق فعالیت‌های خود قرار دهیم.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه این مراسم به روی صحنه آمد و گفت: در خانه موسیقی پیش از این می‌خواستیم مراسم نکوداشتی به پاس یک عمر فعالیت این هنرمند ارزنده برگزار کنیم؛ چراکه محمد سریر یکی از اشخاصی است که در شکل‌گیری خانه موسیقی تلاش‌های بسیاری کرد. منتها خود این هنرمند اولین کسی بود که نسبت به برگزاری این مراسم در خانه موسیقی مخالفت کرد و خوشبختانه خانه هنرمندان در این زمینه پا پیش گذاشت و باید از این جهت از خانه هنرمندان تشکر کنیم.

مدیرعامل خانه موسیقی و خواننده موسیقی ایرانی در ادامه صحبت های خود با اشاره به خصوصیات اخلاقی سریر گفت: محمد سریر انسانی مهربان، صمیمی و با اخلاق است که شخصیتی چندوجهی دارد از همین جهت در حوزه اخلاق، محبت، انسانیت و وفاداری درس‌های بسیاری از او آموختم. وجود وی در خانه موسیقی مغتنم است.

در ادامه این مراسم دوئت پیانو و فلوت بر اثری از محمد سریر که پیش از این با آواز محمد نوری اجرا شده بود، این بار با صدای محمدرضا صادقی که از شاگردان آواز محمد نوری بوده است، اجرا شد.

پس از اجرای این دوئت، فرید عمران آهنگساز و موسیقیدان به روی صحنه آمد و گفت: آشنایی من و سریر به حدود ۱۰ سال پیش برمی گردد؛ زمانی که برای تدریس در دانشگاه آزاد تبریز دعوت شده بودم. یک روز سریر مرا به خانه خود دعوت کرد و یکی از آثار سمفونیک‌اش را به من داد که گوش کنم. همان جا کوچ کردم به داستانی کوتاه که متعلق به چین باستان است؛ داستانی که با زبانی ساده می‌گفت که چطور یک گاو وحشی را مهار کرده و به گله آورده است و سرگذشت تمام فرهیختگان عرصه فرهنگ و هنر مشابه رام کردن همان گاو وحشی است.

وی در ادامه افزود: یادآوری این داستان چینی را از این جهت مطرح کردم که به این نکته برسم که هر هنرمندی که وارد دنیا می‌شود در ابتدا سرگردان است و باید در این هستی دنبال آن گاو بگردد و آن را اهلی کند. به این معنا که در ابتدا دم گاو را می‌بیند و با واکنش تندی که این گاو سرگردان نشان می‌دهد رفته رفته می‌فهمد که چگونه آن را مهار کند. هنر هم مانند همان گاو سرکش است و هنرمند با نشانه‌هایی که در راه خود می بیند سراغ تربیت و رام کردن آن می‌رود.

در ادامه صحبت‌های این آهنگساز، نماهنگی بر اساس سمفونی آب از ساخته‌های محمد سریر با صدای ژاله صادقیان نمایش داده شد و پس از آن پرویز کلانتری نقاش روی صحنه آمد و به عرصه های مدیریتی محمد سریر اشاره کرد و گفت: محمد سریر مدیریت موفقی در حوزه‌های مختلف هنری داشته است. یادم هست که انقلاب سال ۱۳۵۷ تازه شکل گرفته بود که همه چیز را دگرگون می‌کرد. در آن زمان سریر جوانی روشنفکر و درس‌خوانده سرپرست کنسولگری در وین بود و به درستی می‌دانست انقلاب چیست. همچنین می‌دانست انقلابیون پر شور و حرارت سفارتخانه‌ها را زیر نظر دارند و دیر یا زود در خارج از ایران به وجود انقلاب صورت گرفته سفارتخانه‌ها اشغال می‌شود.

این نقاش در ادامه افزود: در آن دوران محمد سریر رهبر انقلابیون خارج از سفارتخانه را دعوت کرد که به داخل سفارتخانه ایران در وین آید و با یکدیگر به گفت و گو نشستند و گفت که قدرت باید به شکل خردمندانه‌ای منتقل شود. از همین رو معتقدم که محمد سریر فردی عملگرا و مصلحت‌اندیش است. در واقع تجربه های سیاسی به او آموخته اشت که مشکلات از طریق دیپلماسی حل خواهد شد. کارنامه دکتر سریر انسان را به احترام وادار می کند چراکه او هنرمند، مدیر و انسانی است چند وجهی.

پس از صحبت های پرویز کلانتری، قطعه موسیقی با نام” نامه” از اشعار فریدون مشیری از ساخته‌های محمد سریر با تکنوازی پیانوی نگین سریر با آواز بیژن بیژنی اجرا شد.

بیژنی، شاعر، ترانه‌سرا و خواننده موسیقی پیش از این اجرا گفت: در آثار محمد سریر عشق و مهرورزی متجلی است. من برمی‌گردم به سال ۱۳۷۵ آلبومی به نام “رویای رنگین” کار کردیم در این آلبوم قطعه‌ای بود به نام “نامه” با شعری از فریدون مشیری که شرح مهاجرت‌هایی است که در ایران اتفاق افتاده است.

هوشنگ کامکار آهنگساز و مدیر هنری گروه موسیقی کامکار در ادامه این نشست روی صحنه آمد و گفت: بسیار حیفم آمد این نکته از خوبی‌های سریر را نگویم که یکی از خصوصیات محمد سریر مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌اش است.بارها در موسسه محک شاهد خدمات شایسته وی بودم. کمک های شایسته ای که او به کودکان سرطانی محک کرده است باید سرمشقی برای هنرمندان باشد.

یکی دیگر از سخنران‌های این مراسم محمدرضا فروتن بازیگر سینما بود. این بازیگر در میانه این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که می‌خواهم از محمد سریر صحبت کنم. این هنرمند نمونه‌ای از یک انسان آشنا با خویشتن خودش است که این آشنایی نشانه‌ای از وجود نیروهای انسانی نزد وی است.

در ادامه این مراسم قطعه ای بر شعری از سعدی از ساخته های سریر با آواز جلال الدین منبری اجرا شد.

شاهین فرهت، آهنگساز دیگر سخنران این مراسم بود. او با اشاره به مسئولیت‌پذیری اجتماعی او گفت: مسئولیت‌پذیری یکی از ویژگی‌های خوب استاد سریر است که باید به آن اشاره کرد. آشنایی ما از ۲۰ سالگی آغاز شد و این آشنایی همیشه برای من پشتوانه‌ای بوده است.

در پایان، عزت الله انتظامی بازیگر سینمای ایران، غلامحسین امیرخانی خوشنویس و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان و داود گنجه ای نوازنده کمانچه به روی صحنه آمدند و نشان سرو هنر را به محمد سریر اهدا کردند.

گزارش تصویری مرتبط

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.