محمود پورشرفی: انتقاد از بسکتبال باید سازنده باشد نه مغرضانه

۱۱اردیبهشت،

arash khamooshi (30 of 30)-3.jpg

پیشکسوت و رییس کمیته مربیان فدراسیون بسکتبال می‌گوید نباید از بسکتبال انتقادهای بی‌پایه انجام شود چرا که این حرف‌های مغرضانه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فعالیت کمیته‌های مختلف فدراسیون‌ها نقش بسیاری در رشد و شکوفایی ورزش دارد. اینکه یک فدراسیون کمیته‌های فعالی داشته باشد تقسیم کار خوبی انجام خواهد گرفت و آن فدراسیون در مسیر صعودی قرار می‌گیرد. خبرنگار بسکتبال ایسنا در ادامه ارزیابی و کنکاش بسکتبال ایران با محمود پورشرفی رییس کمیته مربیان فدراسیون به گفت‌وگو نشسته است.

* به نظر شما بهترین راهکار برای جذب و حفظ اسپانسر چیست؟

به نظر من اصلی‌ترین مشکل در ورزش مسئله خروجی است. شرکت‌ها و حامیان مالی در هر رشته‌ای در جریان سرمایه‌گذاری خود به دنبال سود و خروجی می باشند. حال این خروجی می‌تواند کم شدن مالیات و تبلیغات باشد. کارفرما زمانی که سرمایه‌گذاری خود را بی‌نتیجه و یک طرفه ببیند دلسرد می‌شود و دیگر کار نمی‌کند. به نظر من با وضعیت کنونی همه رشته‌های ورزشی دیر یا زود اسیر این مشکلات می‌شوند.

* یعنی باید یک بستر پرانگیزه ایجاد شود؟

صددرصد. باید انگیزه اسپانسرها بالا برود. باید دولت و مجلس اقدامی کنند تا بخش خصوصی بتواند بدون دغدغه وارد تیم‌داری شود. باید خروجی وجود داشته باشد. زمانی که نتیجه و سودی نباشد عاقلانه است که سرمایه‌گذاری نشود. هم‌اکنون نیز معتقدم حامیان ورزش عاشق می باشند که سرمایه‌گذاری می‌کنند. اسپانسرها ایثار می‌کنند.

* وضعیت چرخه اقتصادی و حضور حامیان در بسکتبال چطور است؟

خیلی راحت حرف بزنیم. در جریان هستم بسیاری از تیم‌های لیگ‌های مختلف هنوز ورودی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند. با این حال باز هم فدراسیون بسکتبال حمایت کرده تا تیم‌ها در بسکتبال باشند. باز هم فدراسیون قدمی برداشته است. این موضوع نیز نشان می‌دهد تیم ها پول ندارند.

* آیا عدم پوشش بسکتبال توسط صداوسیما سبب اُفت اقتصادی تیم‌ها در بسکتبال نشده است؟

صداوسیما کم‌لطفی می‌کند. بسکتبال صاحب عنوان است. زمانی بود در هیچ رقابت بین‌المللی شرکت نمی‌کردیم اما حالا در همه جام‌ها حاضر هستیم. ایران در سطح آسیا بهترین است و وارد بسکتبال جهانی شده است. باید صداوسیما این مسئله را مهم ببیند. باید برای بسکبتال اهمیت قائل شود.

* نقش رسانه در ورزش را چطور می‌بینید؟

رسانه‌ها از رکن‌های اصلی ورزش می باشند. اما باید از فضای کنونی خارج شوند. هم‌اکنون اغلب رسانه‌ها به دنبال حاشیه می باشند. یک برنامه تنها به دنبال این است که درگیری‌ها و حاشیه‌ها را پوشش دهد. یک بار شده که در مسائل فرهنگ ورزش کار کنند؟ رسانه نقش بسیاری در پیشرفت اخلاق در ورزش دارد اما متاسفانه بسیار کم در این زمینه کار می‌کنند. باید رسانه‌های ورزشی اخلاق فرهنگ و احترام به پیشکسوت را نشان دهند تا برای جوانان نهادینه شود.

* آقای پورشرفی، زمانی که ایران به المپیک و جام جهانی رفت بسکتبال در کانون توجه قرار گرفت. با از دست رفتن المپیک ۲۰۱۲ لندن کمی فضا عوض شد و بسکتبال ایران دیگر مثل قبل نمی‌تواند خودنمایی کند. به نظر شما این مسئله چقدر در حضور حامیان ورزشی در بسکتبال تاثیر گذاشت؟

با قهرمانی ایران و حضور در المپیک ۲۰۰۸ و جام جهانی ۲۰۱۰ واقعا فضای بسکتبال ایده‌آل شد، اما آن اتفاق برابر اردن ضربه بدی به ما زد. البته امسال جبران خواهیم کرد و دوباره جهانی می‌شویم. نکته اینجاست که باید توجه کنیم خودمان اجازه ندهیم ورزش از کانون توجه خارج شود. خود رسانه‌ها در این امر بسیار موثر می باشند. هم‌اکنون جودو در جامعه کم‌رنگ شده است. باید رسانه‌ها به این رشته پروبال بدهند تا نقاط ضعف و قوتش دیده شود. باید کمبودهایش بیان شود تا دوباره به روزهای خوبش بازگردد. متاسفانه برای ما قهرمان زنده را عشق است. هم‌اکنون بسکتبال ایران در جایگاه بالایی قرار دارد. نباید خودمان به خودمان ضربه بزنیم. متاسفانه رفتارها کمی شخصی شده است. می‌بینیم که یک نفر چون با دیگری ارتباط خوبی ندارد انتقادهای غیر منطقی می‌کند. از طرف دیگر چون با فردی دیگر دوست است تعریف‌های نامناسب دارد. باید این فضا را از بین برد و تنها در اندیشه رشد بسکتبال بود.

* به عنوان رییس کمیته مربیان انتقادهای بسیاری از شما می‌شود! فعالیت کمیته‌های فدراسیون چطور است؟

انتقاد همیشه هست اما باید سازنده باشد. من از کمیته خودم می‌گویم. قبل از اینکه کسی انتقاد کند بهتر است با خود ما صحبت کند و از برنامه‌هایمان بپرسد. بپرسند که ما در این مدت چه کار کرده‌ایم. سال قبل ۲۵ کلاس مربی‌گری درر رده‌های مختلف داشتیم. چند مربی خوب را به کلینیک آلمان اعزام کردیم. تمام استان‌ها را زیر نظر مربی خارجی قرار دادیم. کلاس‌های متعدد در منطقه‌های هشت گانه برگزار کردیم. “بوبان متیف” در استان‌های مختلف حاضر شد، کلاس داشت و استعدادیابی کرد. تمام این کارها در سال قبل و طبق برنامه‌ریزی انجام شده است. انتقاد می‌کنند چرا کلینیکی در ایران نداریم. وقتی بسکتبال سالن ندارد در کجا برگزار کنیم؟ یک سالن آزادی داریم که تمام تیم‌های ملی مردان و تیم ملی بانوان در آن تمرین می‌کنند. این کلینیک کجا برگزار شود؟ ما در شهرستان‌ها کلاس‌های خوبی داشتیم. مطمئنا عیب‌هایی وجود داشته اما اینکه انتقاد کنیم کاری انجام نشده است نتیجه‌ای نخواهد داشت. بعضی حتی خبر ندارند در سال قبل چند کلاس مربی‌گری برگزار شده است. انتقاد سازنده به درد می‌خورد اما انتقادهای بی‌پایه و اساس مغرضانه است.

* فعالیت کمیته مربیان نسبت به پتانسیل بسکتبال چقدر است؟

تا جایی که در توان داشتیم کار کردیم. کار شده است. این همه بازیکن پرورش داده می‌شود توسط چه اشخاصی رشد پیدا می‌کنند، جز این است که مربیان ایرانی سبب تکامل آن‌ها شده‌اند؟ این نشان می‌دهد مربیان خوبی در ایران رشد کرده‌اند.

* پس قبول دارید رشد بسکتبال ایران با مربی‌های داخلی بوده؟

بله. مربیان ایران زحمت کشیده‌اند. توانایی‌های بالایی دارند. این همه مربی خارجی در ایران کار کرده و نتیجه نگرفته است. بسکتبال ایران مربیان باشعور، فهمیده، باسواد و توانمندی دارد. همه تحصیل کرده‌اند. مربیان ما اساتید دانشگاه می باشند. تلاش همین اشخاص بوده که بسکتبال به اینجا رسیده است. من از تمام این اشخاص که شبانه‌روزی کار می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم همیشه در بهترین جایگاه ورزش قرار بگیرند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.