محور های مذاکرات صالحی با مقامات قبرس

دوشنبه ۵ تیر – ۰۷:۳۸:۱۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – وزیر امور خارجه کشورمان فردا سه شنبه در صدر هیأتی ، به جمهوری قبرس سفر می کند.  
به گزارش خبرگزاری آریا ، علی اکبر صالحی قرار است در این سفر با کریستوفیاس رئیس جمهور قبرس و شیرلی وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کند.
وی همچنین در این دیدار پیام دعوت احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان از کریستوفیاس را برای شرکت در نشست عدم تعهد در تهران ، تسلیم وی می کند.
بر پایه این گزارش ؛ رایزنی درباره همکاری های دوجانبه و منطقه‌ای از موضوعات اصلی مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با طرف قبرسی خواهد بود.
سفر صالحی در آستانه کسب ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا از سوی قبرس صورت می‌گیرد که به مدت شش ماه از نخستین روز جولای (۱۱ تیر) آغاز خواهد شد.
جمهوری قبرس که در محل تلاقی سه قاره مهم اروپا، آسیا و افریقا در شرق مدیترانه قرار دارد ، در حالی کرسی ریاست بر اتحادیه اروپا را کسب می‌کند که هر سه قاره دچار تحولات متعددی هستند.
تحولات مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران و مذاکرات با طرف های اروپایی، تحولات سوریه و نیز مسئله فلسطین، تحولات کشورهای شمال افریقا از جمله مصر، لیبی و تونس، بحران اقتصادی اروپا به ویژه در کشور متحد قبرس یعنی یونان از جمله مسائلی است که نیازمند توجه جدی و بحث و گفتگو است و رایزنی با کشورهای مهم منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران از جمله رویکردهای قبرس در این دوره به شمار می رود.
خاطرنشان می شود بخش شمالی جزیره قبرس از سال ۱۹۷۴ از سوی ترکیه و ترک های قبرس اداره می‌شود و مذاکرات اتحاد این کشور با ترک تباران همچنان بدون نتیجه مانده است.
این کشور تا پیش از عضویت در اتحادیه اروپا، یکی از اعضای فعال غیرمتعهدها بوده و پس از عضویت در اتحادیه اروپا همچنان برخی از سیاست های عدم تعهد از جمله عدم عضویت در ناتو را پیگیری کرده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۵۱۹۳۸۱۸۹۰۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.