محور هراز ۴ بانده و یک باند سبقت به جاده چالوس افزوده می‌شود/بزرگراه تهران-شمال، هیچ گاه افتتاح نمی شود؟

امید کریمی: همیشه طرح هایی برای سبک شدن ترافیک تهران-شمال وجود داشته، آخرین آنها افزوده شدن یک باند تردد در جاده هزار، فیروزکوه و چالوس است.
این درحالی است که از دو دهه پیش طرحی برای بزرگراه تهران-شمال اجرا شده اما هنوز به نیمه های فاز نخست هم نرسیده. همچنین طرح هایی مثل متروی تهران-شمال هم از حکیمیه تهران به آمل امتداد دارد هم سر زبان ها افتاده است.

با این حال شهریار افندی زاده، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ۴ بانده کردن محور هراز و فیروز کوه و افزایش یک باند سبقت در جاده کندوان خبر داده است. 

او دراین باره به مهر گفته: “تعریض و چهاربانده شدن محور فیروزکوه در وزارت راه مطرح است، همچنین ساخت یک باند اضافی سبقت در جاده کندوان در محور چالوس برای وسایل نقلیه از دیگر پروژه های وزارت راه برای کاهش زمان سفر در ایام پیک ترافیک است.”

البته در جاده هراز در چند سال گذشته، عرض مسیر زیاد شده است. افندی زاده دراین باره می گوید: “به دلیل حجم بالای جابجایی در این محور، ۴ بانده شدن آن از اولویت های وزارت راه است که تاپایان سال ۹۲ این پروژه به پایان برسد. پروژه چهار بانده کردن جاده هراز، از حدود ۴ سال قبل شروع شده و سازمان راهداری هم عملیات نوسازی را در این جاده انجام داده است. طول جاده هراز ۱۷۰ کیلومتر است،”

او گفت: پروژه تعریض جاده از تهران تا امامزاده هاشم بطول ۵۵ کیلومتر مراحل پایانی را می گذراند و تا مهرماه امسال تمامی این مسیر ۴ بانده می شود. ۱۱۵ کیلومتر باقیمانده مسیر هم که از امامزاده هاشم تا آمل ادامه دارد در حال توسعه است که تعداد زیادی پل و تونل در این مسیر وجود دارد که به دنبال افزایش تعداد آنها هم هستیم که به شرط تامین منابع در سال آینده به پایان می رسد. ۵ پل از ۱۵ پل در این مسیر عریض شده و تعریض ۱۰ پل دیگر هم در دست مطالعه قرار دارد ضمن اینکه ۸ کیلومتر تونل هم در این مسیر ساخته می شود.

به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای این پروژه با ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا می شود.

اما یک نکته نهفته در این سخنان وجود دارد؛ چهاربانده شدن جاده هراز و فیروزکوه و افزوده شدن یک باند سبقت به جاده چالوس نشانی از ناامید شدن دولت به اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال نیست؟ طرحی که بیش از دو دهه از شروع اجرای آن می گذرد، اما هنوز هیچ مسافری را در خود ندیده است.

البته دیروز محسن عابدی، جانشین مدیر پروژه قطعه چهارم آزاد راه تهران شمال خبر از افتتاح منطقه ۴ این آزادراه، در پایان شهریور ۹۱ خبر داد. به گفته او طول این مسیر حدود ۲۲ کیلومتر است که با هزینه ای بالغ بر ۱۸۰میلیارد تومان، ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است: “بودجه مورد نیاز این طرح از سوی سرمایه گذاران طرح، تامین شده تا در زمان مقرر به اتمام برسد. طی چند روز گذشته دو رانش زمین در مسیر جاده رخ داد که جمع آوری و مهار خاک موجب شد، بهره برداری از این مسیر به شهریور ماه سال جاری موکول شود.”

پیش از این گفته شده بود که قطعه یک آزادراه تهران-شمال، پایان سال ۹۱ افتتاح می شود، اما همین رانش ها، افتتاح این قطعه را به سال ۹۲ موکول کرد.

نکته اینجاست که اگر قطعه چهار از آزادراه تهران-شمال هم افتتاح شود، مسافران مسیری کوتاهتر را طی نمی کنند. عابدی دراین باره چنین گفته است: “مسیر منطقه ۴ آزاد راه تهران – شمال نسبت به مسیر فعلی جاده کرج – چالوس کوتاه تر نشده است، اما از نظر سرعت حرکت و تسهیل در رفت و آمد، زمان را بسیار کوتاه می کند.”

این درحالی است که در طرح اولیه آزادراه تهران-شمال چنین آمده است: “آزاد راه تهران – شمال با کوتاه کردن فاصله تهران – چالوس از حدود ۲۰۰ به ۱۲۱ کیلومتر، زمان مسافرت را از ۴٫۵ ساعت به ۱٫۵ ساعت کاهش خواهد داد.”

دیروز همچنین عباسعلی آب بر، مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران – شمال، گفت که وزارت راه و شهرسازی منابع ریالی مورد نیاز سال ۹۱ برای ادامه ساخت منطقه ۱، ۲ و ۴ آزادراه را تامین کرده است اما منطقه یک با مشکل تملک اراضی مواجه است و در منطقه ۳ به جز نقشه برداری و مطالعات کارشناسی هیچ عملیات عمرانی قابل توجه ای صورت نگرفته است.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.