محور وحدت اصولگرایان برای معرفی نامزد واحد؛ نظرسنجی یا تمکین از نظر جامعتین؟

۱۵اردیبهشت،

سیدصادق روحانی: یک سوالی که از نامزدهای متعدد اصولگرا در گفت و گوها، اظهار نظرها و جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی پرسیده می‌شود این است که در چه شرایطی حاضر به کناره گیری از رقابت‌های انتخاباتی هستید. تا کنون در میان اصولگرایان دو ائتلاف شکل گرفته است. یکی ائتلافی سه نفره با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران، علی اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب و غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رئیس دو دوره قبل آن. ائتلاف دیگری متشکل از ۵ نفر است: محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، یحیی آل اسحاق نامزد حزب موتلفه اسلامی ، منوچهر متکی وزیر سابق امورخارجه، محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور.

جدای از این ائتلاف چهره‌های دیگر اصولگرا مانند محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد سعیدی کیا وزیر سابق مسکن و شهرسازی  و کامران باقری لنکرانی نامزد جبهه پایداری نیز به چشم می‌خورند.

در این میان تلاش‌های بسیاری برای کاهش تعداد نامزدهای اصولگرا صورت گرفته است. اما مشکل اکثر این تلاش‌ها این است که هر کسی از ظن خود ملاک‌هایی را برای انتخاب نامزد نهایی عنوان می‌کند.

یک ملاکی که از مدت‌ها پیش مطرح بود، مسئله استفاده از نظرسنجی و میزان محبوبیت‌ چهره‌هایی است که تا کنون اعلام نامزدی کرده اند. یکی از چهره‌هایی که این موضوع را مطرح کرده است؛ محمد رضا باهنر عضو ائتلاف ۵ نفره – ائتلاف اکثریت اصولگرایان-  است که در آخرین روزهای سال قبل گفت: ما پنج نفر بحث​های بسیاری برای دستیابی به سازوکار وحدت داشتیم که بخش عمده آن مبتنی بر نظرسنجی​هاست. البته نه به شکل مطلق، بلکه روند نظرسنجی​ها را مد نظر قرار می​دهیم و منحنی مقبولیت هر نامزد را بررسی و تحلیل می​کنیم که کدام یک امکان جلب رای بیشتری را دارند. البته این تنها یکی از روش​های ماست.( ایــنــجــا)

اما حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در اظهار نظر یک ماه پیش خود در کنار ملاک نظرسنجی از محوریت روحانیت یاد کرده و گفته بود: وحدت بین اصولگرایان در انتخابات مستلزم آن است که هم محوریت روحانیت و جامعتین در این مساله به صورت پر رنگ دیده شود و هم پذیرش نتیجه نظرسنجی‌ها و بررسی‌های ائتلاف در رابطه با موقعیت یک یک نامزدهای اصولگرا مورد توجه نهایی باشد.(ایــنــجــا)

سخنان چندی پیش حجت الاسلام موسی پور دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان نشان دهنده آن بود که هنوز سازوکاری که مورد توافق همه نامزدهای این ائتلاف باشد برای رسیدن به نامزد نهایی وجود ندارد. موسی پور در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: ائتلاف اکثریت اصولگرایان برای جلوگیری از تشتت آراء و کاستن از تعداد نامزد‌ها تشکیل شده است و ما به دنبال طراحی مکانیزمی هستیم که به کاندیدای واحد بیانجامد.

معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز نیز که از ۲۶ اسفند ماه سال قبل رسما در زمره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درآمده است، از طراحی مدلی برای رسیدن به نامزد واحد اصولگرایان خبر داد. حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در این باره گفت: در جامعه روحانیت مبارز به مدل جامعی رسیده ایم و اکثریت زیر این چتر آمده و اعلام موافقت کرده اند. وی این تجمیع و ائتلاف را دو پایه خواند و گفت: هر کدام از ائتلاف ها کاندید نهایی خود را را معرفی می کنند و بعد از آن بسته به آرایش سیاسی و حضور کاندیداها از جناح های مختلف و تایید شورای نگهبان دارد که چند کاندیدا به کار خود ادامه دهند یا تبدیل به یک نامزد شوند. بر اساس داوری رئوس اصولگرایان تصمیم گیری می گردد. این فرمول نهایی شده، مورد قبول واقع و وارد فاز اجرایی شده است. (ایــنــجــا)

در  ائتلاف سه نفره نیز وضع به همین منوال است. با وجود آنکه علی اکبر ولایتی در اولین اظهار نظر انتخاباتی‌اش پس از شکلگیری ائتلاف سه نفره موسوم به پیشرفت گفته بود که «اساس قرار ما بر این است که در نهایت یک نفر از بین ما انتخاب و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شود و دو نفر دیگر از او حمایت کنند »( ایــنــجــا) اما چندی پس از آن غلامعلی حدادعادل از هزینه‌هایی که ائتلاف با دو نفر دیگر دارد سخن به میان آورده بود.( ایــنــجــا)

ولایتی در کنفرانسی که با دو نامزد دیگر این ائتلاف برگزار کرده بود از دیدارهای این ائتلاف با جامعتین خبرداد. (ایــنــجــا) اگر همین اظهار نظر را در نظر بگیریم شاید سازوکار این ائتلاف را باید پیروی از نظر جامعتین بدانیم. اما ولایتی در گفت و گو با مهر دربارهٔ ملاک انتخاب نامزد نهایی گفته است: بالاخره عواملی که جمع اصولگرا را به اجماع می رساند باید در نظر گرفته شود دربارهٔ جزئیات هنوز بحثی صورت نگرفته است اما باید عوامل مختلف موثر مورد محاسبه قرار بگیرد که قطعا یکی از آنها نظرسنجی آراء عمومی است.(ایــنــجــا)

در کنار همه این موضع گیری های ائتلافی باید اظهار نظرهای نامزدهای مستقل اصولگرا مبنی بر عدم کناره گیری به نفع هیچکس را در نظر گرفت . یک نمونه اش محسن رضایی که سابقه کاندیداتوری در دو انتخابات پیشین ریاست جمهوری را در کارنامه دارد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه نشستی دانشجویی در گفت‌وگوی کوتاهی اظهار داشت: هر چند سال ۸۴ عقب کشیدم و سال ۸۸ نیز بعد از جبهه‌بندی کاندیداها وارد انتخابات شدم، اما این بار مصمم و جدی هستم تا در صحنه رقابت حاضر باشم.(ایــنــجــا) نمونه دیگرش محمد سعیدی کیا که در گفت و گو با خبرآنلاین گفته بود: قرار است تا آخر باشم و به نفع هیچکس کنار نمی کشم.

با این اوصاف باید منتظر بود و دید که آیا بالاخره اصولگرایان سازوکاری را برقرار خواهند کرد که همه نامزدهای اصولگرا از آن تبعیت کنند یا خیر؟ آیا از هر ائتلاف یک نامزد معرفی می شود تا جامعتین از میان آنها و دیگر نامزدهای اصولگرای مستقل، از یک نفر حمایت کرده و ردای نامزد واحد اصولگرایان را بر او بپوشانند؟

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.