محیط‌های کاری آلوده‌اند

جام جم آنلاین: تحقیقات اخیر نشان داده که حضور باکتری‌ها در ادارات و دفاتر چشمگیرتر از هر جای دیگری است. یافته‌های یک تحقیق جدید نشان داد که دفاتر و ادارات بیشتر از ۵۰۰ گونه از باکتری‌های خطرناک را در خود جای داده‌اند.

این در حالی است که پیشتر یک تحقیق دیگر نشان داده بود تقریبا همین تعداد گونه از باکتری‌ها در حمام و هواپیما وجود دارد البته این مورد برای تمامی دفاتر و ادارات صادق نیست.

جالب اینجاست در فضاهایی که مردها کار می‌کنند تعداد بیشتری میکروب وجود دارد تا در فضاهایی که بانوان در آن کار می‌کنند.

در کشورهای توسعه‌یافته میلیون‌ها نفر از مردم حدود ۹۰ درصد زمان خود را در طول روز در محیط‌های کاری می‌گذرانند.

تحقیقات حاکی از آن است که اغلب کارمندان در این کشورها بیشتر از هشت ساعت زمان خود را در یک محیط بسته می‌گذرانند بدون آن‌که از محل خارج شوند.

اسکات کلی، یک بیولوژیست از دانشگاه سن دیه‌گو که از همکاران این تحقیق نیز هست، می‌گوید: دفاتر کار و ادارات، زیستگاه اصلی انسان امروزی است و لذا بسیار مهم است که آگاه باشیم چه چیزی در محیط زندگی ما وجود دارد و این‌که از کجا آمده است.

از آنجایی که انسان‌ها منبع اصلی باکتری‌های موجود در دفاتر و ادارات هستند پس به این واقعیت می‌رسیم که خود ما دائما آلودگی را در محیط‌زیست اطرافمان پراکنده می‌کنیم.

معمولا حضور باکتری‌ها در این اماکن برای انسان‌ها دردسرساز نمی‌شود، هرچند در مکان‌هایی همچون بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مخصوص مراقبت‌های ویژه حتی باکتری‌های بی‌ضرر هم می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

پروفسور کلی و همکارانش سه شهر کاملاً مختلف را از نظر هواشناسی مورد بررسی قرار دادند. این سه شهر عبارتند از: نیویورک، سانفرانسیسکو و توکسن آریزونا. در هریک از این سه شهر از ۳۰ شرکت مختلف نمونه‌برداری شد.

پروفسور کلی می‌گوید که گروه تحقیقاتی برای یافتن این‌که چه نوع میکروب‌هایی و چگونه در این مکان‌ها وجود دارد، لاجرم نمونه باکتری‌های جمع‌آوری شده را در آزمایشگاه کشت دادند و حتی برای بررسی دقیق‌تر DNA این نوع باکتری‌ها را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

پروفسور کلی به این مطلب اشاره کرد که در شهرهای نیویورک و سانفرانسیسکو عملا جوامع باکتریایی قابل تشخیص بودند، چرا که چنین جوامعی از گونه‌های مرسوم و عادی که با انسان‌ها همزیستی دارند، به وجود می‌آیند. میکروب‌ها دائماً از پوست بدن انسان جدا می‌شوند و در سطح زمین محیط‌های کار استقرار می‌یابند.

پروفسور کلی می‌افزاید: من شخصاً از این‌که چه تعداد از گونه‌های مختلف باکتری در محیط کار وجود دارد، شوکه شدم. در حقیقت این پوست بدن ماست که چنین آلودگی‌هایی را وارد یک محیط می‌کند و نقش گرد و خاک در این میان بسیار کمتر از آن چیزی است که ما معمولا تصور می‌کنیم. در توکسن آریزونا گونه‌هایی کاملا متفاوت با شهرهای نیویورک و سانفرانسیسکو شناسایی شد. ظاهراً این امر به واسطه این است که گونه‌های مختلف باکتری خود را با گرد و غبار صحرایی این منطقه سازگار کرده‌اند.

چرا باکتری‌های بیشتری در دفاتر کار مردان یافت می‌شود؟

تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که باکتری‌ها اغلب در تلفن‌ها و صندلی‌های محل کار یافت می‌شوند. در مورد تلفن این مساله چندان هم دور از انتظار نیست، چرا که اغلب مردم معمولا دهان خود را در نزدیکی گوشی تلفن می‌گیرند. اما در مورد صندلی‌ها این مساله کمی نامانوس است و توضیح آن هم کمی سخت‌تر است.

یک دلیل این امر برمی‌گردد به این‌که ابزارهای مخصوص نمونه‌برداری از سطوح، براحتی می‌تواند از صندلی‌ها نمونه‌برداری کند، در حالی که این کار در مورد سطوحی همچون کیبوردهای کامپیوتر معمولا با مشکل همراه است. در مورد این‌که چرا باکتری‌ها در محیط‌های کار مردانه بیشتر هستند، پروفسور کلی دو فرضیه دارد.

یکی از این فرضیه‌ها بهداشت است. طبیعت مردان این است که کمتر مسائل بهداشتی را جدی می‌گیرند. تحقیقات نشان داد که مردان کمتر از زنان دستان خود را می‌شویند و دندان‌هایشان را مسواک می‌زنند. یک فرضیه دیگر هم وجود دارد و آن تغییر ابعاد و اندازه دستان و دهان مردان در مقایسه با زنان است.

دست مردان و دهان آنها بزرگ‌تر از دست و دهان زنان است، لذا این دو عضو سطح بیشتری را نیز اشغال می‌کنند و امکان رشد باکتری در فضاهای وسیع‌تر بیشتر است.

پروفسور کلی در خاتمه چنین افزود که هدف گروه تحقیقاتی ما این نیست که مردم از محیط‌های کاری‌شان وحشت داشته باشند، حتی یک سرماخوردگی بسادگی می‌تواند بر این تعداد بیفزاید، اما بیشتر مردم باید بدانند که رعایت مسائل بهداشتی همیشه در اولویت است.

nationalgeographic – مترجم: فرناز حیدری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.