محکومیت ترور دانشمندان هسته‌ای جهان اسلام/مسئله فلسطین مهمترین مسئله خاورمیانه است

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران اعزامی به سودان، هشتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در سودان به پایان رسید.
 
در مراسم اختتامیه این اجلاس قطعنامه‌ای با ۱۷ بند به تصویب رسید که به شرح زیر است:
 
در بندی از این قطعنامه مقابله با اهانت به پیامبر اکرم(ص) و محکومیت شدید چنین اقداماتی، از جمله نمایش فیلم‌ها و انتشار یافتن کاریکاتورهای توهین‌‌آمیز به پیامبر اسلام تصویب رسید.  
 
در ادامه این قطعنامه نسبت به اقدامات ضداسلامی ابراز نگرانی و از تلاش‌های برخی رسانه‌های عمومی برای انجام گفتگوهای ادیان مختلف استقبال شد.  
 
در بند (۲) این قطعنامه مسئله فلسطین به عنوان مهمترین مسئله خاورمیانه مطرح شده و آمده است: همه کشورهای عضو اتحادیه باید در محافل بین‌المللی موضع واحدی نسبت به مسئله فلسطین داشته باشند.  
 
در بند دیگر این قطعنامه به سرزمین‌های اشغال شده عربی در سوریه و لبنان اشاره و پایداری شهروندان سوری و لبنان و مقاومت آنان در مقابل رژیم صهیونیستی ارج نهاده شد.  
 
 در بنده (۴) این قطعنامه نیز بر حمایت از سودان در مقابله با هرگونه تهدید خارجی و اعلام همبستگی با این کشور در دفاع از حاکمیت، امنیت و ثبات سودان تاکید و کلیه تلاش‌های انجام شده منطقه‌ای و بین‌المللی برای برقراری صلح در دارفور ارج نهاده شد.  
 
در (پنجمین) بند قطعنامه پیشنهاد ایران به تصویب رسید و بر حق مسلم همه کشورها در استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح ‌آمیز تاکید شد و علاوه بر تاکید مجدد بر تبدیل خاورمیانه به منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی بویژه سلاح‌های هسته‌ای، ترور دانشمندان هسته‌ای در جهان اسلام نیز محکوم شد؛ همچنین کشورهای عضو نسبت به توان هسته‌ای اسرائیل ابراز نگرانی شدیدی کردند.  
 
در ادامه بر تحکیم همبستگی و وحدت میان کشورهای اسلامی و ضرورت از بین بردن عوامل کینه، تحریک و تفرقه میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی تاکید شد.  
 
در بند (۷) این قطعنامه نیز مبارزه با تروریسم و هرگونه اقدام تروریستی از جمله تروریسم دولتی محکوم شد.  
 
اوضاع داخلی کشورهای آفریقا از جمله مالی و سومالی، تحرکات ملت‌ها در جهان اسلام، امور اقتصادی و محیط زیست، امور فرهنگی، عمومی و گفتگوی میان ادیان از دیگر موارد مورد توجه در قطعنامه اجلاس بود.  
 
در بند ۱۷ این قطعنامه بر حمایت از بانوان فلسطینی بویژه زنانی که در معرض برخوردهای خشونت آمیز رژیم صهیونیستی در فلسین می باشند تاکید و از کشورهای عضو خواسته شد تا پیش نویس حمایت از زنان مسلمان را به تصویب برسانند.  
 
در پایان این قطع نامه بر اهمیت حفظ وحدت ملی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و همچنین ضرورت حمایت از غیرنظامیان و احترام به حقوق بشر براساس قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.