محکومین به پرداخت جزای نقدی مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نمی شوند

با تصویب مجلس؛

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
با تصویب نمایندگان، کلیه محکومیت های مالی به جز محکومیت به پرداخت جزای نقدی مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی خواهند بود.

در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

به گزارش مهر، نمایندگان در این جلسه ماده ۲۳ این قانون را که عبارت است از ” در هر مورد که شخصی متعهد به ایفای دینی است در صورت درخواست محکوم له باید فرعیات طلب را نیز مطابق قانون ایفا کند، فرعیات طلب شامل خسارت تاخیر در انجام تعهد و خسارت دادرسی است. در تعهدات پولی خسارت ناشی از کاهش ارزش پول نیز در ردیف متفرعات طلب بر اساس تغییر شاخص سالانه اعلام شده به وسیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از زمان مطالبه دین اصلی تا هنگام تادیه آن تعیین می گردد و در صورت مطالبه دین اصلی و امتناع مدیون از پرداخت، قابل مطالبه است مگر اینکه طرفین به نحو دیگری توافق کنند.” با ۱۶۲ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب شد.

همچنین ماده ۲۴ این قانون را بررسی کرده که بر این اساس مقرر شد “کلیه محکومیت های مالی از جمله دیه، ضرر و زیان ناشی از جرم، رد مال و امثال آنها جز محکومیت به پرداخت جزای نقدی مشمول این قانون خواهد بود “.این ماده با ۱۶۱ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده ۲۵ نیز مصوب کردند “مرجع اجرا کننده رای باید به تقاضای محکوم له قرار ممنوع الخروج بودن محکوم علیه را صادر کند، این قرار تا زمان اجرای رای یا پذیرفته شدن ادعای اعسار محکوم علیه یا جلب رضایت محکوم له یا سپردن تامین مناسب به قوت خود باقی است”. این ماده نیز با ۱۶۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.