مخاطبان تهرانی موسیقی خاص تر از شهرهای دیگر نیستند

حسین علیزاده نوازنده تار و آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی ضمن بیان این مطلب در نشست خبری که به مناسبت برگزاری تور کنسرت با نام ” آن و آن…” در تهران و شهرستان ها برگزار شد؛ در خصوص کم و کیف حضور شنونده های موسیقی ایرانی در شهرستان ها گفت: یکی از دلایل تمدید برگزاری کنسرت ها در شهرستان ها استقبال مخاطب به خصوص جوانان هر منطقه از موسیقی سازی ایرانی بود. پیش از سرگذراندن این تجربه شاید من هم در ناخودآگاه این تصور بود که شنونده موسیقی ایرانی در تهران متفاوت تر هستند اما از پس از برگزاری تور کنسرت ها در شهرستان ها متوجه استقبال و علاقه مردم به موسیقی ایرانی شدیم به همین دلیل زیباترین تجربه های اجرای کنسرت را به معنای واقعی در شهرستان ها داشتم.

این نوزانده تار در پاسخ به این سئوال که مخاطب عام، موسیقی ایرانی را با آواز می شناسد و حال اینکه موسیقی که از حسین علیزاده شناخته شده است موسیقی سازی است چگونه با شنونده ارتباط برقرار می کند گفت: در طول سال ها فعالیت خود در عرصه موسیقی ایرانی نوع موسیقی که نوشتم و ارائه شده و در عین حال مورد استقبال مخاطب نیز قرار گرفته است موسیقی سازی بوده است . بنابراین اینگونه نیست که موسیقی عام موسیقی سازی را نشنیده و یا به آن علاقه نشان نداده باشد . به اعتقاد من سلیقه مخاطب موسیقی ایران تغییر کرده است و مخاطب عام به این نوع موسیقی علاقه نشان داده است بنابراین تجربه نشان داده است که موسیقی سازی نقش مهمی در شکل گیری و ارتقای سلیقه مخاطب دارد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در اجراهای شهرستان تم های موسیقی که متعلق به هر منطقه بوده را نیز اجرا کرده است گفت : شهرهای مختلف ایران از جهت موسیقایی هویت مستقلی دارند از همین رو در اجراهای خود در شهرستان ها تم های موسیقی متعلق به هر منطقه را اجرا کردیم ؛ خوب یادم هست در کنسرتی که در بندرعباس برگزار شد تم موسیقی جنوب را در میانه بداهه نوازی گنجاندیم که مورد استقبال قرار گرفت .

علیزاده در ادامه افزود : امیدوارم فرصتی ایجاد شود تا در آینده در اجراهای شهرستانی خود هنرمندان برجسته هر منطقه را چه در بخش سازی و چه در حوزه آواز در کنار خود روی صحنه داشته باشیم.

این نوازنده برجسته تار و آهنگساز قطعه ماندگار “نینوا” در ادامه صحبت های خود با اشاره به تغییراتی در اجرای قطعات به شکل بداهه نوازی در اجراهای خود گفت : بداهه نوازی در موسیقی ایران به معنای موسیقی لحظه است به همین دلیل کم و کیف برگزاری کنسرت های بداهه نوازی به حال و هوای لحظه نوازنده روی صحنه برمی گردد . از همین رو مطمئن باشید نوع بداهه نوازی در اجراهای تازه تغییر خواهد کرد چراکه نه من آدم سال گذشته هستم و نه مخاطب . چراکه اتفاق و حوادثی که بر من و مخاطب گذشته نسبت به گذشته متفاوت است .عنوان “آن و آن …” تنها یک اسم است و هنرمند در بداهه نوازی روایت احساسی خود را مطرح می کند.

در ادامه این نشست کیوان فرزین برگزار کننده های کنسرت با اشاره به کم و کیف برگزاری دو نوازی تار و تنبک حسین علیزاده و پژمان حدادی گفت: تجربه برگزاری کنسرت در شهرستان نشان از علاقه بالای مخاطبان موسیقی ایرانی بود به این معنا که سال گذشته در شش شهر کنسرت برگزار کردیم اما به دلیل علاقه بسیار مخاطب در شهرستان ها تور کنسرت این دو استاد بزرگوار در سال جاری در شش شهر به روی صحنه می ورد .

وی در ادامه با اشاره به جزئیات برگزاری این کنسرت گفت : تور کنسرت استاد حسین علیزاده و پژمان حدادی از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه در اهواز آغاز می شود پس از آن در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه در بهبهان کنسرت برگزار می کنیم و در ادامه از تاریخ ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت در بوشهر، ۲۸ تا ۳۰ همین ماه در تبریز، ۶ و ۷ خرداد در ساری، ۸ و ۹ همین ماه در آمل، ۲۸ و ۲۹ در رودسر، ۳۰ خرداد در سیاهکل و در نهایت در تاریخ ۴ ،۵ ،۶ ،۸  و ۹ تیرماه در تهران اجرای برنامه داریم.

فرزین در پایان این نشست گفت : طبق برنامه ریزی انجام شده این کنسرت در دو شهر ارومیه و نیشابور به ترتیب در تاریخ ۱ و ۲ خرداماه و ۲۳ ، ۲۴ و ۲۵ همین ماه برگزار می شود. منتها هنوز قطعی نشده و مراحل اداری کسب مجوز برای برگزاری این دو کنسرت در شهرستان ها در حال طی شدن است.

در حاشیه

در ابتدای این کنسرت بهرنگ تنکابنی یکی دیگر از برگزار کننده های این تور کنسرت در جمع خبرنگاران از مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان گله کرد به این ترتیب که قرار بوده است نشست خبری این کنسرت روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شود و قرار قبلی از تاریخ ۲۴ فروردین ماه هماهنگ شده بود اما روز پنجشنبه از خانه هنرمندان تماس گرفتند و گفتند در این تاریخ جلسه شورای مدیران برگزار می شود ضمن اینکه باید طبق قرار داد مبلغ ۵۰۰ هزارتومان بابت برگزاری نشست خبری این کنسرت پرداخت شود .

– در ادامه این گلایه حسین علیزاده متذکر شد که وقتی نام یک مکان خانه هنرمندان است نباید با هنرمندان برخورد نادرست شود ضمن اینکه خود من از ابتدای تاسیس این خانه جز هیات موسس آن بوده ام و با ذوق و شوق این خانه را تشکیل دادیم به همین دلیل انتظار نداریم که چنین برخوردهایی با هنرمندان شود. در واقع چنین برخوردی باورکردنی نیست البته گمان می کنم که اینجا تنها جایی است که باید همه پدیده های عجیب و غریب را باور کرد.     

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.