مخالفان انتخابات در سوریه نگران نتیجه آن می باشند

۲۶م دیماه ،


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ رامین مهمانپرست در نشست خبری امروز خود با تاکید براینکه باید همه تلاش کنیم و رایزنیها را ادامه دهیم تا آرامش به سوریه بازگرددگفت:کشورهایی که از روشهای غیرمسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند و سعی در افزایش درگیریها و ارسال سلاح به سوریه دارند، بدانند این روش بی نتیجه است.



مهمانپرست گفت: اصول مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای منطقه و مردم سوریه دفاع از حقوق مردم منطقه است.



سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به همین منظور باید درگیریها برای حفظ جان مردم در سوریه متوقف و از مداخلات خارجی جلوگیری شود.



وی با اشاره به طرح ۶ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و طرح بشار اسد گفت: همه این تلاشها برای متوقف کردن درگیریها در این کشور است تا زمینه برای برگزاری انتخابات که خواسته اکثریت مردم این کشور است فراهم شود.



مهمانپرست با اشاره به اینکه بر اساس طرح بشار اسد، عفو عمومی و آزادی زندانیان اجرا می گردد، افزود: تاکنون هم بیش از ۲۰۰۰ نفر از زندانیان سوری با دستور بشار اسد آزاد شده‌اند.



مهمانپرست:پاکستان برای مقابله با تروریسم تلاش کند



سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:پاکستان برای مقابله با تروریسم تلاش بیشتری انجام دهد.رامین مهمانپرست امروز در نشستی خبری خود در پاسخ به سؤالی دربارهٔ اقدامات تروریستی علیه شیعیان پاکستان گفت: اقدامات تروریستی در کشورهای منطقه جان مردم بی‌گناه را به خطر انداخته است، ما از دولت پاکستان انتظار داریم که تلاش بیشتری برای مقابله با تروریسم انجام دهد و همه کشورهای منطقه باید برای ریشه‌کن کردن این پدیده شوم همکاری کنند.



مهمانپرست: ایران و جمهوری آذربایجان اشتراکات فراوانی دارند



سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران و جمهوری آذربایجان اشتراکات فراوانی از جمله تاریخ ، فرهنگ و اعتقادات مشترک دارند.



رامین مهمانپرست در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سحر آذری دربارهٔ اینکه در محافل دانشگاهی جمهوری آذربایجان مسئله ای با عنوان طرح تدوین تاریخ مشترک ایران و جمهوری آذربایجان مطرح است، افزود: حتما ما آمادگی داریم برای تدوین تاریخ کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق کمک کنیم.



وی گفت: بخش مهمی از تاریخ این کشورها در اسناد زبان فارسی وجود دارد و برای اینکه بتوانند تاریخ مشترک را تدوین کنند حتما متخصصان کشور ما به طور کامل آماده همکاری می باشند.



سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: باید در تدوین تاریخ با دقت نظر و بر اساس اسناد و منابع موثقی که در کشور ما وجود دارد، عمل کرد.



مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار دربارهٔ لغو قرارداد مربوط به تردد مرزی بین دو کشور از طرف جمهوری آذربایجان، گفت: دربارهٔ رفت و آمد مردم  بین کشورهای همسایه، ما قائل به لغو روادید هستیم و این حتما به نفع دو ملت و دو کشور خواهد بود.



وی افزود: لغو روادید، روابط دو ملت را نزدیکتر و  عمیق تر می کند و همکاری های اقتصادی و تجاری را افزایش می دهد و نتیجه به نفع دو کشور خواهد بود.



سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به همین سبب با بعضی کشورها بحث لغو روادید را دنبال  و حتی با بعضی از این کشورها به صورت یک طرفه لغو روادید را اعلام کردیم.



وی افزود: اینکه در محدوده مرز بین دو کشور امتیازات ویژه ای برای رفت و امد اهالی قرار داده شود حتما  به توسعه همکاری ها و روابط و بازارچه های مرزی کمک می کند.



مهمانپرست گفت: قراردادی که ما با جمهوری آذربایجان در این زمینه داشته ایم می تواند برای مردم بسیار مفید باشد و این مذاکرات در دست پیگیری است که امیدواریم مجددا منجر به توافقاتی شود تا اهالی ساکن در حوالی مرزهای دو کشور بتوانند رفت و آمد و همکاری های  اقتصادی و تجاری را دنبال کنند.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.