مخالفت باپیشنهادحذف معتمدان مردم درهیئت اجرایی انتخابات

۱۵م آذر ،

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد نماینده اصفهان مبنی بر حذف هیئت ۷ نفره معتمدان مردمی از هیئت اجرایی مرکزی انتخابات مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، در جلسه علنی امروز پیشنهاد حذف بند ۵ از ماده ۴ این طرح را مطرح کرد و گفت: حضور هیئت ۷ نفره معتمدان مردمی در هیئت مرکزی اجرایی انتخابات سبب مشکلاتی برای اجرای انتخابات می گردد.
وی افزود: اینکه تخلفی ممکن است در روند انتخابات صورت گیرد سببی بر نیازبودن به حضور معتمدان مردمی نیست و دادستان به طور مستقل می‌تواند موضوع را رسیدگی کند.
اقای مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مخالفت با پیشنهاد سالک گفت: اینکه معتمدان مردمی از هیئت مرکزی بر انتخابات حذف شود درست نیست، چرا که در این صورت هیئت مرکزی صد در صد دولتی می‌ شود.
وی افزود: برای اینکه شائبه‌ و ابهامی به وجود نیاید مجبوریم معتمدان مردمی را در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات قرار دهیم.
اقای سید صولت مرتضوی نماینده دولت در صحن علنی امروز مجلس نیز گفت: کسانی که خواهان حضور هیئت ۷ نفره در هیئت اجرایی مرکزی انتخابات می باشند استدلالشان هیئت‌های مردمی در شهرستان‌هاست، در حالی که به آنها گفته‌ایم هیئت مرکزی در شهرستان‌ها با هیئت مرکزی که قرار است در وزارت کشور تشکیل شود تفاوت در سطح ندارد تفاوتش در جنس است و جنس این کار متفاوت است.
وی افزود: تجربه نشان داده است اگر هنگام برگزاری انتخابات هیئت اجرایی تصمیم بگیرد به طور مثال یک انتخابات را تمدید کند اما وزیر کشور این تصمیم را قبول نداشته باشد چه کسی می‌خواهد مشکل را حل کند.
مرتضوی ادامه داد: با حضور هیئت ۷ نفره در هیئت مرکزی نظارت، مشکلات مجلس، قوه قضاییه و مردم بیشتر خواهد شد.
اقای جواد کولیوند نایب رئیس شوراهای مجلس که به عنوان نماینده این کمیسیون در صحن علنی گفت: حضور معتمدان مردمی در هیئت مرکزی اجرایی انتخابات برای جلوگیری از امنیتی شدن فضای انتخابات ضروری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظر موافقان و مخالفان دربارهٔ پیشنهاد حجت الاسلام احمد سالک دربارهٔ حذف بند ۵ ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که به حضور هیئت ۷ نفره معتمدان مردمی در هیئت مرکزی اجرایی بر انتخابات دلالت دارد، این پیشنهاد را به رأی نمایندگان گذاشت که با ۵۴ رأی موافق، ۱۰۵ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع به تصویب نرسید.

مخالفت با حذف دادستان از هیئت اجرایی انتخابات
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد حذف دادستان کل کشور از ترکیب هیئت اجرایی انتخابات مخالفت کردند.

 ندیمی نماینده لاهیجان در پیشنهاد حذف دادستان کل ازهیئت اجرایی گفت: قوه قضائیه مرجع رسیدگی در دعاوی است که اگر در انتخابات دخالت مستقیم داشته باشد به صلاح کشور نیست.
جعفر قادری نماینده شیراز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: انتخابات تنها برای قوه مجریه نیست و سایر قوا نیز نقش دارند و اگر خدشه ای بر آن وارد شود کل نظام زیر سؤال می رود.
وی تأکید کرد: همان مقدار که قوه مجریه وظیفه دارد، قوه قضائیه نیز نقش دارد چرا که حضور نماینده دادستان، سبب اشراف قضایی و اطلاعاتی در ترکیبات انتخاباتی و پیش گیری از بعضی مشکلات خواهد شد.
کولیوند سخنگوی کمیسیون شوراها نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: حضور دادستان کل کشور در هیئت اجرایی، مداخله ای در اجرا نیست چرا که تکلیف وزارت کشور و هیئت اجرایی روشن است.
در تبصره ماده چهار قانون انتخابات ریاست جمهوری، ترکیب هیئت اجرایی شامل وزیر کشور، یکی از نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی،‌ دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات و هفت نفر از شخصیت های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی است.
پس از سخنان مخالفان و موافقان، پیشنهاد حذف دادستان کل کشور از هیئت اجرایی مرکزی انتخابات به رأی گذاشته شد که با مخالفت نمایندگان روبرو شد.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.