مخالفت با حذف دروازه‌بان‌های خارجی

جام جم آنلاین: برخلاف جریان آب شنا کردن مصداق همین تصمیم عجیبی است که دیروز از سوی فدراسیون فوتبال اتخاذ شد.

سه سال از اجرای قانون ممنوعیت حضور دروازه‌بان خارجی در فوتبال کشورمان می‌گذرد و با وجود مخالفت‌های شدید جامعه فوتبال با این تصمیم، حالا کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال قصد دارد آن را به لیگ دسته اول فوتبال کشور هم تسری دهد.

روز گذشته غلامرضا بهروان سرپرست کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال با اعلام یکسان شدن آیین‌نامه نقل و انتقالات در مسابقات لیگ برتر و دسته اول، تاکید کرد در فصل ۹۲ ـ ۹۱ فوتبال ایران، حضور دروازه‌بانان خارجی، علاوه بر مسابقات لیگ برتر در رقابت‌های لیگ دسته اول نیز ممنوع خواهد بود.

این تصمیمی است که علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال، هادی آیت‌اللهی، نایب رییس اول فدراسیون و مهدی محمدنبی دبیرکل، به عنوان حاضران در نشست اعضای هیات رییسه سازمان لیگ و مسوولان فدراسیون فوتبال، در آن نقش داشته‌اند، آن هم در شرایطی که در همین یک سال اخیر، به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت گلرهای متوسط ایرانی و افت شدید آنها، که صرفا به دلیل نداشتن حریف تمرینی خوب و رقیبی جدی برای مخاطره انداختن حضور دروازه‌بانان ایرانی در ترکیب اصلی تیم‌های لیگ برتری بوده است، انتقادات زیادی به قانون منع استفاده از دروازه‌بانان خارجی شده بود.

یکی از جدی‌ترین مخالفان این طرح، مرحوم ناصر حجازی بود که چند ماه قبل از آن‌که از دنیا برود، به همراه رسول کربکندی در برنامه تلویزیونی ۹۰ حاضر شد و در حضور عزیزالله محمدی، رییس وقت سازمان لیگ و تصمیم‌گیرنده اصلی طرح منع استفاده از دروازه‌بانان خارجی، آن را خیانتی بزرگ در راه پیشرفت و ترقی سطح دروازه‌بانان کشورمان دانست.

رسول کربکندی هم در همان برنامه با اشاره به برگزار نشدن کلاس‌های آموزشی در زمینه دروازه‌بانی گفت: باید به جای تصویب قانون منع استفاده از دروازه‌بان خارجی از مربیان تراز اول دنیا در زمینه دروازه‌بانی دعوت می‌شد تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مربیان داخلی سطح علمی و دانش آنها بالا برود، بعد هم استعدادها شناسایی شده و در جاده پیشرفت قرار گیرند.

دو دروازه‌بان نامدار دهه ۵۰ کشورمان که هر دو به همراه تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ هم حاضر بودند، اشاره درستی به شرایط آن روزهای فوتبال ما داشته و معتقد بودند به غیر از سید مهدی رحمتی هیچ گلر قابل اطمینانی نداریم که تیم ملی را در راه بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی همراهی کند.

واقعیت این است که حالا با گذشت بیش از یک سال از این اظهارات شرایط نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است.

به عبارتی هنوز هم سیدمهدی رحمتی دروازه‌بان شماره یک تیم ملی است، اما با این وجود در استقلال هفته‌هاست که به یک دروازه‌بان متوسط و معمولی تبدیل شده و گل‌های بدی هم می‌خورد.

حتی آن دسته از معدود موافقان طرح ممنوعیت استفاده از دروازه‌بانان خارجی هم، معتقدند این طرح در صورتی می‌تواند موثر باشد که کمیته آموزش فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها قدمی برای راه‌اندازی یک آکادمی ویژه پرورش دروازه‌بان بردارند، اتفاقی که در این سه سال هیچ گاه شاهدش نبوده‌ایم.

این‌که با گذشت سه سال از اجرای قانون ممنوعیت حضور دروازه‌بان خارجی در فوتبال کشورمان، هیچ دروازه‌بان جدید با توانایی‌های قابل توجهی به فوتبال ما معرفی نشده‌ است، این‌که کمبود دروازه‌بان‌ خوب در فوتبال ما باعث شده قیمت دروازه‌بان‌ها نامتناسب با عملکردشان بالا برود و این‌که سطح رقابت در میان دروازه‌بانان ایرانی کاهش یافته، از جمله دلایلی است که باعث شده تعداد مخالفان این طرح از موافقانش بیشتر باشد، با این حال فدراسیون فوتبال نه‌تنها توجهی به نظرات مخالف نکرده، بلکه حالا برای فصل آینده در نظر دارد اجرای این طرح را در لیگ دسته اول هم الزامی کند.

با این حال، کارشناسان همچنان بر سر مزایا و معایب چنین طرحی اختلاف نظر دارند و در حالی که برخی از اجرای چنین تصمیمی دفاع می‌کنند و برای آن استدلال هم دارند، عده بسیاری نیز بطور مستدل بر مخالفت خود در این زمینه پای می‌فشارند.آنچه در ادامه می‌آید نظرات برخی کارشناسان و مربیان فوتبال کشور در مورد تصمیم اخیر فدراسیون فوتبال است:

طباطبایی: به تنهایی جوابگو نیست

هادی طباطبایی، دروازه‌بان سابق تیم‌های ملی و استقلال این اقدام سازمان لیگ را به فال نیک گرفت و به «جام‌جم» گفت: در نگاه اول این اقدام مثبت است، اما به نظر من خیلی دیر اتفاق افتاد، من از ابتدا هم معتقد بودم که این کار بایستی در لیگ یک شروع می‌شد تا استعدادها از دل لیگ یک پرورش یافته و سپس به لیگ برتر راه می‌یافتند، اما متاسفانه در این دو فصلی که در لیگ برتر ما شاهد اجرای این قانون بودیم مشاهده کردیم که قدری دروازه‌بان‌ها دچار افت شدند.

طباطبایی افزود: طبیعی است وقتی در لیگ برتر این اتفاق افتاده است دیگر راه بازگشتی وجود ندارد و چنانچه امسال برای لیگ برتر این ممنوعیت را حذف می‌کردند دوباره به نقطه اول برمی‌گشتیم، حالا که برخی تیم‌ها از این قضیه متضرر شده‌اند همان بهتر که وضعیت فعلی ادامه پیدا کرده و ما تاثیر بلند مدت آن را مشاهده کنیم.

با وجود این طباطبایی معتقد است اجرای صرف این قانون نمی‌تواند منفعت ملی برای فوتبال ایران داشته باشد، او در این رابطه تصریح کرد: باید سازوکار مشخص و روند کاملی در این رابطه وجود داشته باشد و در کنار اجرای قانون راهکارهای مکمل نیز برای تکمیل آن و عدم متضرر شدن تیم‌های باشگاهی در نظر گرفته شود.

فریادشیران: به لیگ ۲ و ۳ هم تسری دهید

نادر فریادشیران یکی دیگر از دروازه‌بانان اسبق تیم ملی در این رابطه به «جام‌جم» گفت: ابتدا لازم است این نکته را یادآور شوم که در همان روزهای آغازین اجرای این قانون، از ۵۰، ۴۰ مربی دروازه‌بانی حاضر در یک کلاس آموزشی از سوی سازمان لیگ نظرخواهی صورت گرفت که به غیر از یک نفر، جملگی همکاران از قانون ممنوعیت حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ برتر حمایت کردند.

فریادشیران افزود: اعتقاد دارم این قانون نه تنها در لیگ برتر و لیگ یک که در لیگ ۲ و ۳ هم باید اجرا شود، چرا که ما ناگزیریم در جهت رشد دروازه‌بانان خود قدم برداریم. با اجرای این قانون در همین فصل جاری شاهد رشد دروازه‌بانان ذوب‌آهن، فجر سپاسی، تراکتورسازی و نفت آبادان بودیم، بنابراین این قانون باید آن قدر ادامه یابد تا دروازه‌بانان ما با رشد قابل توجه‌شان مورد توجه تیم‌های خارجی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: این کار باعث شکوفا شدن استعدادهای ما می‌شود؛ چرا که در گذشته اگر شاهد حضور دروازه‌بانان خارجی بودیم غیر از آرمناک پطروسیان سپاهان دیگر دروازه‌بانان خارجی همه در سطح متوسط به پایین بودند.

فروتن: عایدی برای ما نداشت

از سوی دیگر، محمدرضا فروتن، مربی و کارشناس فوتبال با تاکید بر این‌که تصمیماتی اینچنین باید پس از تعامل فدراسیون با باشگاه‌ها و اخذ نظرات بازیکنان و مربیان اتخاذ شود، تصریح کرد: تجربه نشان داده پشت اتاق بسته نشستن و تصمیم گرفتن ما را به جایی نخواهد رساند. باید با افرادی که داخل گود هستند در ارتباط بود تا بهترین تصمیمات گرفته شود. معتقدم طی دو سال اخیر که این بحث در لیگ برتر مطرح بوده، هیچ عایدی برای فوتبال ملی ما نداشته است و دروازه‌بانان ما بعضا با افت نیز مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ چنانچه یک بررسی دقیق داشته باشند به این نتیجه‌ای که من به آن معتقدم می‌رسند. در واقع آنها باید توجه داشته باشند برای تقویت دروازه‌بانان بهترین شیوه سرمایه‌گذاری روی رده‌های سنی پایین در جهت رشد و اعتلای آنهاست. کاری که به نتایج پایدار منتج می‌شود نه این که خواسته شود با ممنوعیت و قوانین من درآوردی، جلوی پای فوتبال سنگ‌انداخت.

رویانیان: قیمت‌ها بی‌جهت بالا رفته است

محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم که با جذب آودوکیچ دروازه‌بان بوسنیایی در عرصه لیگ قهرمانان آسیا نفس راحتی می‌کشد، در این باره به مهر گفت: ما مخالف این قانون هستیم چون هم به ضرر باشگاه‌هاست و هم باعث افزایش بی‌رویه قرارداد مالی دروازه‌بان‌ها می‌شود، ضمن این‌که قانون یادشده ایجاد فضای رقابتی را نیز از بین می‌برد.

وی با اشاره به این‌که ادامه قانون منع استفاده از دروازه‌بان‌های خارجی به این باشگاه شوک وارد کرده است، تصریح کرد: مطمئن باشید ما لغو این قانون را از راه‌های مختلف بویژه از طریق وزیر ورزش و جوانان پیگیری می‌کنیم تا حقی از باشگاه پرسپولیس در این خصوص ضایع نشود.

رویانیان خاطر نشان کرد: چرا باشگاه‌ها در سایر پست‌های دیگر می‌توانند از نفرات خارجی استفاده کنند اما در خصوص استفاده از دروازه‌بان خارجی اینگونه تبعیض قائل می‌شوند؟

 

 

 

 

 

 


رضا پورعالی ـ امید توفیقی – گروه ورزش‌


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.