مخالفت دولت سوییس با دشوار کردن تجارت نفتی با ایران

۲۷ آبان ،

دولت سوییس که تحت فشار بسیاری از جانب اروپا و آمریکا برای اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران قرار دارد از تصویب تصمیماتی که تبادلات نفتی با ایران را دشوار سازد، اجتناب کرد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز گزارش تفسیری داد: کابینه سوییس ضمن رد پیشنهاد نمایندگان چپ‌گرای پارلمان این کشور اعلام کرد قصد ندارد مطالبات خود در باره گزارش تفسیری دهی درخصوص تبادلات با ایران را به شکلی که شعبات خارجی شرکت‌های تجاری نفتی را شامل شود، گسترش دهد.

بر اساس گزارش تفسیری “بیزینس ریکوردر”، گروهی متشکل از هفت عضو حزب سوسیال دموکرات سوییس این مساله را در ماه سپتامبر و پس از آن مطرح کردند که رویترز گزارش تفسیری داد شعبه شرکت ویتول –که در ژنو مستقر است- در بحرین نفت ایران را خرید و فروش می‌کند.

این شرکت اندکی بعد این موضوع را تایید کرد و افزود که آن را متوقف کرده است. سوییس تصمیم گرفته است رویه اروپا برای تحریم نفتی ایران را که از ماه ژوئیه به اجرا درآمد، دنبال نکند.

کابینه سوییس اعلام کرده است که سبب این تصمیم منافع تجاری نیست بلکه مرتبط با سیاست خارجی این کشور است.

شرکت‌های مستقر در سوییس مجاز می باشند تجارت نفت ایران را ادامه دهند، اما باید تمامی تبادلات را به دولت که تحریم‌های سازمان ملل را اجرا می‌کند، گزارش تفسیری کنند.

در پاسخ رسمی کابینه به پارلمانی‌ها آمده است: شعبات خارجی شرکت‌های سوییسی که به لحاظ حقوقی مستقل می باشند تحت تحریم‌های اعمال شده در کشور میزبان قرار نخواهند گرفت.

تصمیم سوییس برای بی‌طرف ماندن در تحریم نفتی ایران به اعمال فشار از جانب بروکسل و واشنگتن برای اینکه مسیر آنها را دنبال کند، منجر شده است.

سوییس در عین حال حافظ منافع آمریکا در ایران نیز است. این کشور یکی از مراکز مهم تجارت نفت است.

کابینه سوییس در عین حال از انتشار یافتن فهرست تبادلات نفتی میان شرکت‌های سوییسی و ایران اجتناب و اعلام کرد که این کار می‌تواند انجام اقدامات آتی را برای دولت دشوار سازد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.