مخالفت روح​الله حسینیان با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری: شورای نگهبان این اصلاحیه را رد می​کند

۰۱م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، بررسی کلیات این اصلاحیه تنها در حد نطق یکی از طراحان و یکی از مخالفاان پیش رفت و طی دو ساعت قبل بیش از ۱۰ اخطار و تذکر نسبت به جزئیات این اصلاحیه عنوان شد. {شرح این تذکرات را اینجا و اینجا بخوانید}.

بهرام بیرانوند نماینده بروجرد در تذکری شاه بیت قانون انتخابات ریاست جمهوری را ماده ۳۵ آن خواند و طرح اصلاحیه مجلس را تضعیف کننده نقش انتخابی مردم و جایگاه شورای نگهبان دانست و گفت: با این طرح هم جمهوریت و هم اسلامیت نظام خدشه دار می​شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه این اخطار وارد نیست و این طرح رجل سیاسی و مذهبی بودن را مشخص می​کند و متعرض نظر شورای نگهبان هم نمی​شود، ادامه داد: شما اگر ایرادی دارید در بررسی جزئیات بفرمایید.

نصرالله پژمان​فر نماینده مشهد با فریاد نسبت به اظهارات رئیس مجلس اعتراض کرد و آن را در راستای اعلام موافقت وی با این طرح خواند.

لاریجانی در پاسخ به وی گفت: آقای پژمان من موافق صحبت نمی​کنم. اما اگر کسی بگوید کار کمیسیونی مخالف جمهوریت نظام است و من سکوت کنم، گویی مشکلی در کشور وجود دارد! من که نمی​توانم در این موارد سکوت کنم.

موافقان طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هم فریاد می​زدند که مجلس به تریبونی برای مخالفان این اصلاحیه تبدیل شده است و باید فرصتی هم به موافقان داده شود. رئیس مجلس هم با بیان اینکه «موافقان که نمی​توانند تذکر و اخطار بدهند» سعی کرد آنها را آرام کند و گفت: من هم نمی​توانم در برابر تذکرات دوستانتان سکوت کنم و باید اعلام کنم که تذکرها وارد هست یا نه؟

در ادامه جلسه علنی امروز روح الله حسینیان هم در مخالفت با این طرح، آن را مغایر اصل ۱۱۵ قانون اساسی خواند و گفت: قانون به مجلس اجازه ورود به مسائلی را نداده است. کما اینکه شرایط نامزدهای ریاست جمهوری در قانون اساسی مشخص شده است و قانون گذار حق ندارد، بر خلاف آن قانونی را تصویب کند.

نماینده تهران با اشاره به اینکه پیش از این هم در مجلس هشتم مصوبه​ای برای اصلاح قانون انتخابات با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده بود، ادامه داد: این اصلاحیه نیز با چنین سرنوشتی مواجه می​شود.

لاریجانی هم گفت: این موضوع را در بررسی جزئیات این طرح می​توان مطرح کرد.

اما حسینیان اصرار داشت که این قانون، نص صریح قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان را نقض کرده است و گفت: چرا کاری کنیم که شورای نگهبان این مصوبه را برگرداند؟

رئیس مجلس در پاسخ به وی که ریاست فراکسیون حامیان دولت در مجلس هشتم را بر عهده داشت، اظهار داشت: ممکن است این موضوع طرفدارنی میان حقوقدانان داشته باشد و شورای نگهبان هم آن را رد کند اما لکن این طرح ممکن است به معنی افزودن شروط نامزدهای ریاست جمهوری نباشد. بگذارید به موقع در بررسی جزئیات این طرح به این موضوع بپردازیم. ما در حال حاضر در حال بررسی کلیات این طرح هستیم.

ادامه تذکرات به دلیل زمان بیان نطق​های میان دستور، متوقف شد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.