مخالفت وزرای خارجه ایتالیا و سوییس با گزینه نظامی

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، عصر روز چهارشنبه در تماسهای تلفنی جداگانه با ۱۰تن از همتایان خود دربارهٔ تحولات اخیر در سوریه گفتگو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، در این گفتگوهای تلفنی با وزرای امور خارجه اردن، کویت، ایتالیا، سوییس، بلژیک، اسپانیا، یونان، فرانسه، جمهوری آذربایجان و الجزایر ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کس، خاطر نشان کرد: هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران قربانی استفاده از این نوع سلاحها نبوده و از این جهت ما استفاده از سلاح شیمیایی از جانب هر کس که باشد را محکوم می دانیم و خواستار آن هستیم که بازرسان سازمان ملل بدون هیچ پیشداوری نسبت به عامل این اقدام دردناک تحقیقات جامعی به عمل بیاورند.

ظریف در این گفتگوها با اشاره به موافقت دولت سوریه با درخواست جمهوری اسلامی ایران برای اجازه ورود و تحقیق بازرسان سازمان ملل به مناطق آسیب دیده از مواد شیمیایی و اخطار نسبت به اتخاذ تصمیمات شتابزده، افزود: نتیجه قطعی این تحقیقات نیازمند بررسی بیشتر بازرسان بین المللی است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بررسی های اولیه نشان داده که مواد استفاده شده دست ساز بوده و از نوع بمب های شیمیایی معمولی نبوده و از این جهت به نظر می رسد که هیچ کس نباید در یک قضاوت عجولانه دولت و ارتش سوریه را مقصر استفاده از مواد شیمیایی بداند.        

ظریف در گفتگوهای تلفنی خود به موضوع تهدید به استفاده از زور و حمله در بحران سوریه از سوی بعضی کشورهای هم پرداخت و تاکید کرد: دنیا تحمل یک جنگ دیگر را ندارد. استفاده از زور در دنیا قرن بیست و یکم امری غیرقابل قبول است و بیش از آنکه از بحرانها بکاهد بر دامنه آن می افزاید.

وزیر امور خارجه افزود: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و همه باید برای تحقق راه حل سیاسی با هدف بازگشت آرامش به سوریه تلاش کنند. از این جهت جمهوری اسلامی ایران از ابتکارهایی که مبتنی بر توقف خشونتها و گفتگوی طرفهای سوری باشد، حمایت می کند.         

طرفهای گفتگوی وزیر امور خارجه هم در سخنان خود با ابراز نگرانی از اوضاع سوریه، مواضع کشورشان دربارهٔ تحولات اخیر در این کشور را بیان داشتند.

وزرای امور خارجه ایتالیا و سوییس در این تماسها مخالفت صریح خود با گزینه حمله به سوریه را ابراز داشتند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.