مختارنامه دین خود را به عاشورا ادا کرد+تصاویر

۲۸ آبان ،

به گزارش تفسیریممتازنیوز، ششمین ساخته داود میرباقری تاریخی را به تصویر کشید که هنوز هم پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از روز واقعه هیچ هنری نتوانسته آن طور که باید غریبی حسین (ع) و اهل بیتش را به تصویر بکشد.

اما در طول این سالها کارگردانان و اهالی هنر از تلاش در این عرصه بازنمانده و با ساخت مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی گوشه ای از دین تمام نشدنی خود را به عاشورا و عاشورائیان ادا کردند.

مجموعه هایی به یادماندنی همچون روز واقعه و مختارنامه که همین اواخر به روی آنتن شبکه یک رفت را در قاب تصویر سینما و تلویزیون به یادگار گذاشتند.

“مختارنامه” که ششمین ساخته داود میرباقری پس از مجموعه هایی چون “امام علی (ع)” و “معصومیت از دست رفته ” به شمار می آید از بهمن سال ۸۱ وارد مراحل پیش تولید شد و فیلم برداری آن به طور رسمی از فروردین ۸۳ آغاز گشت.

مختار، ابوعبید ثقفی از جمله چهره های شناخته شده برای شیعیان بوده که پس از اتفاق عاشورا به خونخواهی حسین و یارانش برمی خیزد.
“مختارنامه” داستان زندگی و قیام مختار ابوعبید ثقفی را روایت کرده و در سه بخش جوانی، میانسالی و تا شهادت، زندگی وی را به تصویر می کشد.

این سریال از پروژه های تاریخی و محصولات رده الف مرکز سیمافیلم است که تهیه کنندگی آن را محمود فلاح بر عهده دارد.

“مختارنامه “از پروژه هایی است که با صرف وقت، انرژی و هزینه فراوان ساخته شد و به خاطر مقطع خاص تاریخی که به نمایش می گذارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
فیلم نامه اولیه این کار تاریخی را که از ابتدا تا انتها به مدت پیش از هشت سال به طول انجامید، محمد ابراهیم سلطانی فر نوشته و حسن میرباقری و محمد بیرانوند و داود میرباقری نیز در سه نوبت آن را بازنویسی کرده اند.



نخستین بخش از سریال تلویزیونی یک هزار و ۵۰۰ دقیقه ای “مختارنامه” که به اعتقاد دست اندرکاران تولید این سریال یکی از عظیم ترین و فاخرترین پروژه های ایران و خاورمیانه است و از نظر ابعاد اجرایی و مالی نظیر ندارد، از ساعت ۲۲ روز ۹ مهر ۸۹ از شبکه اول سیما پخش شد.
فیلم برداری این سریال که نقش “مختار” را در آن “فریبرز عرب نیا” بازی کرد به شیوه ۳۵ میلی متری در کاشان، آبادان، ورامین،‌ شاهرود و شوشتر صورت گرفت و همچنین فیلم برداری بخش های جنگی نیز در شهرک دفاع مقدس و احمدآباد مستوفی تهران انجام گرفت.

علاوه بر هنرنمایی “فریبرز عرب نیا” که برای ایفای این نقش چند سالی از بازی در مجموعه های دیگر دور بود، بیش از ۶۰ بازیگر اصلی، ۱۴۰ بازیگر فرعی، ۲هزار سیاهی لشگر به کار گرفته شدند و در کنار آنها نیز یک هزار و ۴۳۰ نفر به عنوان نیروی انسانی درگیر در این پروژه سرگرم کار بودند.

از دیگر بازیگران این مجموعه تاریخی می توان به انوشیروان ارجمند، ژاله علو، ابراهیمی آبادی، گوهر خیراندیش، فریبا کوثری، شهرام حقیقت دوست، الهام حمیدی، حدیث فولادوند، رضا رویگری، نسرین مقانلو، آهو خردمند، مهدی فخیم زاده، رضا کیانیان، ویشکا آسایش، داود رشیدی، امین زندگانی، فرهاد اصلانی، فرخ نعمتی، پرویز پورحسینی، بهنوش طباطبایی، جعفر دهقان، حامد حدادی، محمد صادقی، حامد میرباقری اشاره کرد.
 در طول نگارش متن، “حجت الاسلام رسول جعفریان” به عنوان محقق تاریخ اسلام در کنار نویسندگان فیلم نامه حضور داشته تا از نظر مستندات تاریخی و دینی، متن نهایی با واقعیت های تاریخی و دینی مطابقت داشته باشد، فیلم نامه این سریال بعد از نگارش به تایید علمای دینی نیز رسیده است.

از ویژگی های دیگری که این اثر را از دیگر آثار متمایز می سازد، استفاده از ۱۲۲ لوکیشن داخلی و خارجی و ساخت دکور ۷ هکتاری در زمینی به وسعت ۲۴ هکتار و بهره گیری از ۸۰ اسب است.
از عوامل پشت صحنه این سریال می توان به نویسنده و کارگردان “داود میرباقری”، تهیه کننده “محمود فلاح”، نویسندگان اولیه “حسن میرباقری” و “محمد بیرانوند”، مدیر فیلم برداری “عظیم جوانروح”، تدوین گر “مهدی حسینی وند”، چهره پردازی “عبدالله اسکندری” و “مسعود ولدبیگی”، آهنگساز “امیر توسلی” اشاره کرد.

این روزها شاهد نمایش مجدد سریال مختارنامه از شبکه “آی فیلم” هستیم، این شبکه که به مناسبت های گوناگونی سریال های تلویزیونی را بازپخش می کند مناسب با حال و هوای محرم این سریال به یادماندنی را به روی آنتن برد./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.