مداخلات رفتاری نقش مهمی در درمان کودکان بیش فعال دارد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

مؤثرترین روش برای کاهش علایم در کودکان بیش فعال درمان دارویی است و مداخلات رفتاری نیز در کنار آن نقش بسزایی دارد.

امیر صلیبی، کارشناس کار درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران افزود: بیش فعالی یک اختلال رشدی، عصبی و رفتاری بوده و ویژگی بارز آن نقص توجه پرحرفی، حواس پرتی و تمایل به دخالت در امور دیگران است.

وی گفت: این اختلال در ۳ تا ۵ درصد کودکان سنین مدرسه رخ می دهد و جنس مذکر را ۳ تا ۵ برابر بیشتر از جنس مؤنث درگیر می نماید، کودکان مبتلا به بیش فعالی در توجه نمودن و کنترل رفتار با مشکل مواجه می شوند متخصصان در مورد سبب قطعی این اختلال با یکدیگر اتفاق نظر ندارند ولی معتقدند که هم ژنتیکی و هم مسایل بیولوژیکی در ایجاد آن دخیل می باشند.

صلیبی تصریح نمود: دارو مؤثرترین روش برای کاهش علائم آن است و یکی دیگر از روش های درمانی که می تواند در درمان آن به کار رود مداخلات رفتاری است.

این کارشناس کاردرمانی اظهار داشت: مداخلات رفتاری در آموزش دادن به والدین، معلم و سایر اشخاص در تعامل با کودک مبتلا به بیش فعالی کمک نماینده است این مداخلات بر نیاز به ایجاد قوانینی برای اصلاح رفتار و مانیتور نمودن نحوه پاسخ های کودک تأکید دارم.

وی ادامه داد: در این روش کودک به ازای هر رفتار مناسبی پاداش دریافت می نماید سیستم های تشویقی می تواند به کودک مبتلا به بیش فعالی در یاد گرفتن رفتارهای مناسب در خانه و مدرسه کمک کند.

صلیبی افزود: آموزش مهارت های اجتماعی در کاهش دادن رفتارهای تهاجمی و کنترل خشونت و داشتن رفتارهایی که از نظر اجتماعی پسندیده تر است نقش بسزایی دارد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.