مدارس علمیه شهرستان‌ها باید تقویت شود

22-274.jpg

مدیر حوزه علمیه بیرجند از قدمت ۵۰۰ ساله حوزه علمیه بیرجند خبر داد و گفت: بعد از ورود رضاخان و تعطیل شدن حوزه‌های علمیه، مرحوم آیت‌الله جواد عارفی در شهریور‌ماه سال ۱۳۲۰ دوباره این حوزه را تأسیس کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدرالدین عارفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد:

حدود دو سال است که “سفیران هدایت” از سوی حوزه علمیه قم در این مرکز برای سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی راه‌اندازی شده که مرکز آن در بیرجند است.

مدیر حوزه علمیه بیرجند با بیان اهداف تاسیس حوزه علمیه، اظهار کرد: هدف از تأسیس این حوزه آموزش افراد برای بیان احکام و فرستادن آنها به روستاهای فاقد روحانی است.

عارفی‌نژاد تصریح کرد: دوره سفیران هدایت پنج سال بوده که علاوه بر امتحان کتبی یک مصاحبه از طلبه‌ها نیز گرفته می‌شود و از پذیرفته شدگان یک تعهد محضری اخذ شده که پنج سال برای این حوزه خدمت کنند و هم چنین همه درس‌های آن‌ها قرآنی و عمومی خواهد بود.

وی در خصوص آمار ثبت نام کنندگان حوزه در سال جاری، افزود: در سال جاری تاکنون ۱۶۰ نفر در این حوزه ثبت نام کردند که پس از قبول شدن در آزمون و انجام مصاحبه از مهر سال جاری در این حوزه مشغول به تحصیل خواهند شد و بعد از زمان اتمام درس از سوی حوزه علمیه قم به آن‌ها مدرک کارشناسی دینی اعطا خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه بیرجند بیان کرد: افراد تنها با داشتن مدرک دیپلم و فوق دیپلم می‌توانند در حوزه علمیه ثبت نام کنند.

عارفی‌نژاد اجرایی شدن این طرح را نیازمند حمایت مراجع عظام تقلید و نهادهای متولی امر تبلیغ دانست و گفت: متاسفانه شهریه روحانیونی که در این طرح مشارکت می‌کنند پس از حضورشان در مناطق محروم نصف و یا قطع می‌شود، در حالی که باید به این افراد به خصوص در مناطق محروم، شهریه ویژه‌ای نیز اختصاص یابد.

وی با بیان این‌که «تقویت مدارس علمیه شهرستان‌ها باید جنبه عملی به خود بگیرد» اظهار کرد: مسوولین حوزه با حضور در شهرستان‌ها می‌توانند مشکلات و معضلات را احساس و برای رفع آن تصمیم‌گیری کنند.

مدیر حوزه علمیه بیرجند با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر هجرت روحانیون، تصریح کرد: روحانیونی که درس خارج بسیاری از علمای پیشین را درک کرده‌اند، هنوز هم به بهانه تحصیل، قم را ترک نکرده و به دیار خود باز نمی‌گردند و در حال حاضر بسیاری از مناطق کشور با کمبود شدید روحانی مواجه است.

عارفی‌نژاد در خصوص نقش مسوولین در حوزه علمیه معصومیه، خاطرنشان کرد: مسوولین حوزه‌های علمیه نقش بسیار مهمی در خصوص حوزه‌ها دارند، لذا باید با برنامه ریزی دقیق و جامع چشم انداز آینده حوزه را ترسیم کنند.

وی گفت: در طول سه سال فعالیت این حوزه همواره در سطح کشور دارای ۴۷ طلبه ممتاز بوده‌ایم، لذا امید است با فارغ التحصیل شدن این طلاب در حوزه بتوانند مبلغان خوبی برای مناطق محروم باشند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.