مدارس کشور رتبه بندی می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از رتبه بندی مدارس دولتی کشور برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین خبر داد و گفت: طرح رتبه بندی مدارس دولتی کشور در حال تدوین است تا از این به بعد علاوه بر رقابت میان معلمان، شاهد رقابت مدارس دولتی در ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان باشیم.
ابراهیم سحرخیز  با بیان این مطلب گفت: رتبه بندی معلمان و مدارس از اقدامات کلیدی آموزش و پرورش برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین است. همچنین بحث رتبه بندی معلمان برای ایجاد رقابت در انجام کارهای پژوهشی و روش های تدریس در حال بررسی است.

وی افزود: از گام های دیگر آموزش و پرورش بحث رتبه بندی مدارس دولتی است، چرا که تنها هشت تا ۹ درصد مدارس کشور غیردولتی هستند و مابقی مدارس به شکل دولتی اداره می شود، بنابراین تمامی این مدارس باید در بحث خدمات دهی آموزشی به دانش آموزان مورد سنجش قرار گیرند.

تجهیزات بسیاری از مدارس استاندارد نیست

سحرخیز درباره جزئیات رتبه بندی مدارس دولتی گفت: بسیاری از مدارس اعلام می کنند که صاحب کتابخانه، آزمایشگاه، زمین ورزش و … هستند؛ اما بسیاری از این تجهیزات از استاندارد لازم برخوردار نیست. رتبه بندی مدارس منجر به ایجاد رقابت در میان مدیران مدرسه برای استانداردسازی تجهیزات و خدمات آموزشی به دانش آموز می شود.

به گفته سحرخیز، برای درجه بندی مدارس کشور و به منظور رعایت عدالت آموزشی شاخص های مختلفی همچون فضای آموزشی، تجهیزات، پیشرفت و توان علمی دانش آموز، اقدامات پرورشی و … مورد نظر است که تمامی این موارد برای تدوین طرح درجه بندی مدارس در حال بررسی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین طرح رتبه بندی مدارس از سوی این وزارتخانه زمان بر است، تصریح کرد: پس از تدوین قطعاً طرح باید در نهادهای بالادستی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا با یک پشتوانه قانونی طرح اجرا شود.

رتبه بندی منجر رقابت علمی معلمان می شود

این مقام مسوول درباره رتبه بندی معلمان نیز توضیح داد: بحث رتبه بندی معلمان از دغدغه های وزیر آموزش و پرورش است که با اجرای آن تخصص معلم در سه بعد حرفه ای و تخصصی، اخلاقی و اعتقادی مورد سنجش قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: براساس این رتبه بندی و بررسی شاخص های معلم است که حقوق ومزایای معلم تعریف می شود و این موضوع زمینه ای برای رقابت علمی میان معلمان می شود.

سحرخیز خاطرنشان کرد: بحث رتبه بندی معلمان نیز باید در نهادهای بالادستی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. ضمن آنکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این حوزه به وزارتخانه قول همکاری گسترده را داده است.

وی در پایان یادآور شد: بحث رتبه بندی معلمان و مدارس از موضوعاتی است که یک ساله به سرانجام نمی رسد و باید بررسی های عمیقی روی این دو طرح انجام شود تا طرح پخته شود.

۳۰۱۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.