مدال گوته روی سینه محمود حسینی‌زاد نشست

۲۶اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،این مترجم که کتاب‌های بسیاری را از زبان آلمانی به فارسی ترجمه کرده است، پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت مدال گوته را دریافت کرد که مدال رسمی دولت آلمان است.

این مدال به شخصیت‌های خارجی که در راه تبادلات فرهنگی بین‌المللی و در جهت گسترش زبان و ادبیات آلمانی فعالیت دارند، اعطا می‌شود.

 این مدال در سال ۱۹۵۴ توسط هیات رئیسه انستیتو گوته بنیان گذاشته شد و از سال ۱۹۵۷ مدال رسمی دولت جمهوری آلمان است. کمیته‌ای مرکب از شخصیت‌های فرهنگی، هنری و اقتصادی انتخاب اولیه را انجام می‌دهند و تایید نهایی با ریاست انستیتو گوته است.

از سال ۱۹۹۲ مراسم اعطای مدال در شهر گوته، یعنی وایمار در سالروز تولد او در ۲۸ اوت اعطا می گردد. تاکنون ۳۲۹ شخصیت از ۶۲ کشور این مدال را دریافت کرده اند، از جمله: کارل پوپر ( فیلسوف و تاریخدان – انگلیس)،  آدونیس ( شاعر و منتقد ادبی- لبنان)، ایمره کرتژ ( نویسنده برنده جایزه نوبل- مجارستان)،  خورخه سمپرون ( نویسنده – اسپانیا)،ایستوان ژابو ( کارگردان – مجارستان)،بیلی وایلدر ( کارگردان- امریکا)، جان لوکاره ( نویسنده بریتانیایی)،  پیر بوردیو (جامعه شناس و فیلسوف – فرانسه) و….

کمیسیون انتخاب برنده مدال گوته دلیل انتخاب حسینی‌زاد را چنین آورده است: «حسینی زاد با دقت و حساسیت راه را برای واژه هموار می‌سازد و امکان ارتباط‌های  شخصی و فرهنگی را فراهم می‌آورد، که این مهم سبب می‌شود تا در هر دو کشور تفاهم دوجانبه بین انسان ها برپا مانده و تقویت شود.  امسال انستیتو گوته مدال گوته را به شخصیت‌های برجسته‌ای اعطا می‌کند که فصل مشترک‌شان علاقه و توجه آن‌ها به زبان آلمانی و نقش آن‌ها در برقراری ارتباط بین کشورشان و ادبیات و فرهنگ آلمانی زبان است.»

علاوه بر حسینی‌زاد، پتروس مارکاریس نویسنده یونانی و نوین کیشور موسس انتشار یافتنات سیگال در کلکته نیز مدال گوته را دریافت کرده‌اند.

۵۷۲۴۴ 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.