مداوای مجانی با بیمه شخص ثالث

جام جم آنلاین: برای افزایش آسایش جوامع انسانی، برخلاف جوامع حیوانی همه افراد بالای سن قانونی، دارای صحت عقل و اختیار عمل، مسوول جبران خسارات و لطماتشان به دیگران هستند.چون جبران مالی برخی زیان‌ها از حد اموال برخی افراد خارج است، شرکت‌های بیمه در چرخه اقتصاد ظاهر می‌شوند تا زیان‌ها پرداخت شود.

بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی یکی از این منابع جبران خسارت است. درباره آن بیشتر بدانید:

در صورت ایجاد وقفه در تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث، در نهایت تا یک سال به ازای هر روز تأخیر باید جریمه تأخیر بپردازید. حواستان به تاریخ سررسید بیمه‌نامه خودرو باشد.

شخص ثالث یعنی شخص سومی که خسارت یا زیان‌دیده و فردی غیر از بیمه‌گذار (خریدار‌/‌ راننده‌/ ‌مالک خودرو) و بیمه‌گر (فروشنده‌/‌مسئول تأمین خسارت) است.

شرکت‌های بیمه، راننده را با دریافت هزینه آن در برابر حوادث رانندگی بیمه می‌کنند. این بیمه، گرچه همانند بیمه بدنه خودرو یا آتش‌سوزی اختیاری است، معمولا هنگام صدور بیمه‌نامه بدون پرسش صادر شده و زیان‌های بدنی راننده را تا حد دیه ماه حرام شامل می‌شود.

در صورتی که تصادفات رانندگی به صدمات بدنی (غیر از فوت) منجر شود، شرکت بیمه‌گر پس از دریافت گزارش پلیس موظف است ۵۰ درصد دیه تقریبی را به زیان‌دیده پرداخت کند.

باقیمانده خسارت از سوی مراجع قضایی پرداخت می‌شود. در تصادفات منجر به فوت، اگر توافق سه‌جانبه ورثه، راننده مسبب حادثه و شرکت بیمه‌کننده حاصل شود، زیان‌دیدگان می‌توانند دیه و خسارات بدنی را بدون مراجعه به دادگاه از بیمه‌گر یا همان شرکت مسئول تأمین خسارت دریافت کنند.

سقف حق بیمه شخص ثالث با تعهدات پایه از سوی بیمه مرکزی تعیین و به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود. آنها نمی‌توانند مبلغی بیش از آن برای تعهدات پایه از بیمه‌گذار دریافت کنند؛ بالعکس می‌توانند با معیارهای جلب مشتری به مراجعان خود تخفیف هم بدهند.

برای سال ، حداکثر حق بیمه حوادث رانندگان سواری ۳۷ هزار و ۸۰۰‌تومان، اتوبوس و بارکش ۱۲۶ هزار تومان و موتورسیکلت ۳۱هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

شرکت‌های بیمه از طریق دریافت مبالغ بیمه‌نامه شخص ثالث ۱۰ درصد عوارض به وزارت بهداشت می‌پردازند و بر اساس مصوبه مجلس، این وزارتخانه موظف است کسانی را که در حوادث رانندگی صدمه دیده‌اند، بدون دریافت وجه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پذیرش، مصدومان حادثه را درمان کنند.

رشید حسام ‌‌-‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.