مدت زمان پخت سبزی را کاهش دهید

بهتر است افراد در صورت تمایل به سرخ کردن سبزیجات، آن را فقط با روغن و حرارت کم تفت دهند زیرا پخت طولانی مدت سبزی از ارزش غذایی و ویتامین های موجود در آن می کاهد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر فروزان صالحی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: گروه سبزی ها در دومین ردیف هرم غذایی قرار دارند که برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت ها، ترمیم زخم ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است.
 
وی با بیان این که مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی ها برای افراد بزرگسال ضروری است،‌ تصریح کرد:‌ افراد باید سبزی‌های خام را در برنامه‌ غذایی روزانه خود قرار دهند و در هر وعده غذایی حتما در کنار غذا از سبزی ها استفاده کنند.
 
دکتر صالحی با تأکید بر این که افراد باید قبل از مصرف سبزی ها به صورت خام، آنها را به دقت شسته و ضد عفونی کنند،‌ ابراز داشت: به هنگام خرید، آماده کردن و ذخیره کردن سبزی ها آن ها را از گوشت، مرغ و ماهی خام جدا نگه داشته و سعی کنند سبزی ها را به صورت خام مصرف کنند زیرا ویتامین های آن بیشتر حفظ می شود.
 
به گفته این کارشناس تغذیه، برای پختن سبزی ها بهتر است از آب کم استفاده کرده و آب حاصل از پختن سبزی ها را در غذا استفاده کرد.
 
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: لازم است ابتدا آب را جوش‌ آورده سپس انواع سبزی ها را در آب در حال جوش بریزند، زیرا با این روش آنزیم‌های موجود در سبزی حفظ می‌شوند و ویتامین‌ها هم در اثر حرارت کمتر آسیب‌ می‌بینند.
 
گفتنی است: هر واحد از این گروه معادل یک لیوان سبزی برگی مثل کاهو و سبزی خوردن، نصف لیوان سبزی پخته یا سبزی خام خرد شده، یک عدد سیب زمینی متوسط، نصف لیوان نخود سبز، کلم بروکلی، لوبیا سبز، هویج خردشده، جوانه گندم، قارچ پخته و یک عدد گوجه فرنگی متوسط است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.