مدت طولانی سرتان راپایین نیندازید

خم نگه داشتن سر به طرف پایین در طول روز و به مدت طولانی، موجب ایجاد فشار به مهره‌های گردن و دیسک بین مهره‌ها شده و آرتروز گردن را به دنبال دارد. درد گردن ستون فقرات هم مثل هر ساختمان…

خم نگه داشتن سر به طرف پایین در طول روز و به مدت طولانی، موجب ایجاد فشار به مهره‌های گردن و دیسک بین مهره‌ها شده و آرتروز گردن را به دنبال دارد.

درد گردن

ستون فقرات هم مثل هر ساختمان دیگر، به طور طبیعی در معرض تغییرات ناشی از افزایش سن است، اما برخی مسائل مثل حرکات بدنی بیش از حد یا ناصحیح، سوانح رانندگی که باعث خمیدگی ناگهانی سر به جلو و سپس عقب می شوند، کارهای سنگین، حمل وسایل و اشیاء روی سر (که در جامعه روستایی ما شایع است)، اختلالات مادرزادی و … سرعت و شدت پیدایش این تغییرات را بیشترمی کنند.

از جمله این تغییرات می توان به تغییر ساختمان دیسک بین مهره ای، برجسته شدن آن به داخل کانال نخاعی یا سوراخ های بین مهره ای، پیدایش خارهای استخوانی در لبه مهره ها و حتی تغییر شکل و به هم خوردن انحنای طبیعی آنها اشاره کرد.

هر کدام از این تغییرات، بسته به محل، می توانند باعث فشار بر ریشه های عصبی یا حتی نخاع شوکی شوند و بیمار را علامت دار کنند.

علائم آرتروز گردن

اغلب بیماران با درد و محدودیت حرکتی ناحیه گردن به پزشک مراجعه می کنند.

بسته به محل فشار، ممکن است علائم محدود به اندام فوقانی باشند (مثل بی حسی، درد تیر کشنده به شانه یا دست و خصوصا پشت سر و کاهش قدرت عضلانی)، یا اندام تحتانی را درگیر کنند (مثل سفتی و اختلال در قدرت عضلانی پاها، اختلالات حسی، بی اختیاری یا احتباس ادرار و مدفوع) و بعضا علائم درهر چهار اندام مشاهده می شوند.

برخی از سردردها خصوصا سردردهای تیرکشنده از پشت سر که با حرکات یا برخی وضعیت های خاص پدید می آیند، درد بین دو کتف و درد شانه ها نیز از جمله علائمی هستند که می توانند در اثر آرتروز گردن مشاهده شوند و متأسفانه پاسخ کمتری به درمان می دهند.
زنان خانه‌دار جهت پیشگیری از ابتلا به آرتروز گردن، هر یک ربع ساعت، یک بار باید به گردن استراحت داده و سر را به آرامی سمت عقب برگردانند

راه های تشخیص آرتروز گردن

برای بررسی و تأیید تشخیص آرتروز گردن می توان از عکس رادیوگرافی ساده در چهار جهت، سی تی اسکن و MRI استفاده کرد که هر یک ارزش خاص خود را دارند.

درمان آرتروز گردن

بستن یقه های طبی مخصوص و محدود ساختن حرکات گردن برای مدت کوتاه می تواند از شدت درد بکاهد.

حرکات درمانی با احتیاط و فیزیوتراپی نیز در بسیاری ازموارد مشکلات بیمار را کاهش می دهند، اما در برخی موارد خصوصا در صورت وجود علائم عصبی یا فشار بر نخاع، انجام عمل جراحی کمک زیادی به بیمار خواهد کرد و علاوه بر کاهش درد از پیدایش علائم عصبی شدیدتر جلوگیری خواهد کرد.

انجام یک سری حرکات کششی و تقویتی می تواند از پیدایش دردهای گردن و شانه جلوگیری کرده و درصد زیادی از موارد را بهبود بخشد.

زن خانه دار

زنان خانه دار در معرض ابتلا به آرترزو گردن هستند

زنان خانه‌داری که هنگام انجام کارهای خانه به مدت طولانی سر خود را به سمت پایین نگه می‌دارند، در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار دارند.

زمان بروز آرتروز گردن معمولا پس از ۴۰ سالگی است. این در حالی است که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی در طی فعالیت‌های روزانه، سن ابتلا به آرتروز کاهش می‌یابد.

خم نگه داشتن سر به طرف پایین در طول روز و به مدت طولانی، موجب ایجاد فشار به مهره‌های گردن و دیسک بین مهره‌ها شده و آرتروز گردن را به دنبال دارد.

زنان خانه‌دار جهت پیشگیری از ابتلا به آرتروز گردن، هر یک ربع ساعت، یک بار باید به گردن استراحت داده و سر را به آرامی سمت عقب برگردانند. همچنین باید سطح کار خود را بالا آورند تا مجبور به خم کردن سر و گردن نباشند.

انجام یکنواخت کارهای خانه به کمر، گردن و زانو آسیب می‌رساند. به زنان خانه‌دار توصیه می‌شود هنگام انجام کار خانه از ایستادن طولانی مدت خودداری کرده و چهارپایه کوچکی زیر یک پای خود قرار دهند.
در صورت ابتلا به آرتروز حاد لازم است از انجام حرکات تند و غیراصولی خودداری شود

برای کاهش درد گردن چه کنیم؟

انجام حرکات ورزشی منظم و مناسب که موجب تقویت عضلات گردن شود، در درمان آرتروز گردن خفیف بسیار موثر است.

مبتلایان به آرتروز گردن می‌توانند سر خود را از عقب به دیوار تکیه داده و به آرامی به دیوار فشار وارد کنند. این کار موجب تقویت عضلات گردن می‌شود.

همچنین می‌توان دست خود را روی پیشانی یا در طرفین سر قرار داد و با فشار به دست، عضلات گردن را تقویت کرد.

در صورت ابتلا به آرتروز حاد لازم است از انجام حرکات تند و غیراصولی خودداری شود.

تقویت عضلات باید به صورت استاتیک انجام شده و پس از بهبودی برای انجام حرکات ورزشی اقدام کرد.

بخش سلامت ممتاز

پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.