مدعیان دگرخواهی در جهان امروز، بزرگترین ناقضان حقوق بشرند

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام ‘ابراهیم رییسی’ در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران، با تبیین عدالت در زندگانی امیر مومنان(ع)، افزود: عدالتی فوق عدالت است که انسان مظهر اسمای حسنای الهی شود.

وی شرط اداره و استمرار جامعه را برقراری عدالت دانست و تصریح کرد: وجود فقیه عادل در راس نظام برای استقرار عدالت کافی نیست و همه دست اندرکاران نظام اسلامی و مردم باید از ملکه عدالت بهره مند باشند تا جامعه مزه عدالت را بچشد.

معاون اول قوه قضاییه در توصیف جامعه عادلی که در اسلام ترسیم شده است، گفت: جامعه ای سالم و عادل است که تمام روابط آن بر اساس دین تنظیم شده باشد و سنگ زیر بنای آن معنویت، عقلانیت وعدالت و مبنای اساسی آن توحید است.

وی عدالت را در سخن گفتن ساده و در عمل کردن سخت دانست و ادامه داد: سخن در این است که عدالت باید در قانون گذاری مبدا، معیار و مقصد باشد.

حجت الاسلام رییسی عدالت را در مسایل حقوقی سقف و در موضوعات اخلاقی، کف آن توصیف کرد و افزود: انسان اخلاقی کسی است که تمام زوایای وجودی او جلوه عدالت باشد.

وی در توصیف عدالت از کلام امیر مومنان(ع)، اظهار داشت: عدل یعنی هرچه را در جای خود قرار دادن و لازمه عدالت آفاقی و دگرخواهی، عدالت انفسی است.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان این که دگر خواهی در زندگی امیر مومنان(ع) تعریف شده است، خاطر نشان کرد: دگرخواهی که در پرتو خدا خواهی باشد، حقیقی، ماندگار و ارزشمند است.

وی خطاب به همه کسانی که می خواهند در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فعایت داشته باشند، گفت:فساد یعنی خروج از اعتدال و جامعه عدالت محور فساد را بر نمی تابد و نباید در هیچ جای جامعه اسلامی فساد لانه کند.

معاون اول قوه قضاییه رمز مبارزه با فساد را احساس مسئولیت آحاد جامعه در برابر ترک معروف و انجام منکر دانست و ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر و تسلط بدان در جامعه دو کفه ترازو هستند که با کم شدن هریک، سمت دیگر رشد می کند.

وی در ادامه به سطوح عدالت اشاره کرد و توضیح داد: سطح اول عدالت این است که ترک گناهان کبیره داشته باشد و بر گناهان صغیره نیز اصرار نورزد.

رییسی، مرحله میانی عدالت را اعتدال در وجود دانست و گفت: در این مرحله قوای عقلانی انسان، نقطه حکمت، قوه شهوت او در تسلط عفت و قوای غضبیه او در مسیر شجاعت باشد.

وی انسان بهره منداز شجاعت، عفت و حکمت را کسی دانست که عدالت را در خود حاکم کرده است.

حجت الاسلام رییسی امیر مومنان علی(ع) را مظهر عدالت دانست و لازمه دوست داشتن ایشان را پذیرفتن ولایتش معرفی کرد و گفت: دوست داشتن، دلدادگی و عشق به مولا برای آنانی که معرفت نسبت به ساحت ایشان دارند، امکان پذیر است.

وی با تاکید بر این که بسیاری از محبت ها احساسی است، اضافه کرد: محبت تعقلی در صورتی محقق می شود که تمام وجود انسان جلوه محبت باشد و در اخلاق، رفتار و عمل او جلوه کند.

رییسی ظهور آثار محبت امیر مومنان در تمام زوایای زندگی انسان را لازم دانست و بیان کرد: کسی که محب علی(ع) است ، اهل فساد و رشوه و مانند آن نیست و در خانواده نیز سیره علی(ع) را حاکم می کند.

وی ایستادگی و مقاومت بسیجیان و مجاهدان در راه خدا را مصداق بارزی از محبت تعقلی و مسلمان متعهد معرفی کرد که محبت و عشق امیر مومنان(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را تجلی بخشیدند.

اجتمام*۱۴۲۹ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۹۶۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.