مدفون بودن کاروانسرای صفوی در زیر خاک

کاروانسرای «خان پایین» یادگار دوره‌ی صفویه در بخش «قطور» شهرستان خوی زیر خاک مدفون است.

 کاروانسرای «خان پایین» در شهرستان خوی و در کنار جاده‌ی خوی – قطور واقع شده است. این کاروانسرا از آثار دوره‌ی صفوی است و زمانی، محل استراحت کاروانیان و مسافران جاده‌ی ابریشم بوده و اکنون بر اثر بی‌توجهی، قسمت عمده‌ی آن زیر خاک مدفون شده و رسوبات رودخانه‌ی «قطور» نیز داخل این بنای تاریخی را پر کرده است.

قاسم نصیرزادگان ـ بخشدار قطور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در آذربایجان غربی، با اشاره به اهمیت تاریخی این کاروانسرا، اظهار کرد: دو کاروانسرا در این بخش، به نام کاروانسرای «خان بالا» و «خان پایین» وجود دارند که کاروانسرای «خان پایین» بر اثر بی‌توجهی، زیر خاک مدفون شده است و اگر برای احیا و مرمت این بنای مهم تاریخی اقدامی نشود، از بین می‌رود.

او با بیان این‌که منطقه‌ی قطور به‌عنوان بخش نمونه‌ی گردشگری به تصویب رسیده است، ادامه داد: این کاروانسرا یادگار جاده‌ی ابریشم و عبور کاروانیان است و مسؤولان باید در اسرع وقت نسبت به مرمت و احیای آن اقدام کنند.

بخشدار قطور همچنین خواست تا تابلوی راهنمای بناهای تاریخی توسط اداره‌ی میراث فرهنگی در این بخش نصب شود.

به گزارش ایسنا، با بازگشایی مرز رازی – کاپی خوی، مسؤولان می‌توانند برای احیای کاروانسرای «خان پایین» که بیش از ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و در کنار جاده‌ی خوی – قطور که نزدیک‌ترین مسیر ارتباطی آسیای شرقی به اروپاست واقع شده، اقدام کنند تا گردشگر و مسافران به دیدن این اثر تاریخی بیایند.
 


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.