مدل های جدید قراردادی در بخش بالادستی نفت بررسی می شود

چهارشنبه ۱۷ خرداد – ۰۵:۲۲:۳۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مدل های قراردادی جدید در بخش بالادستی نفت با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی در تولید، توسعه و بهره برداری از میدان های نفت و گاز در کنفرانس “راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران” بررسی می شود.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام این مطلب تصریح کرد: با برگزاری کنفرانس راهکارهای تحول که برای نخستین بار برگزار می شود، کارفرمایان و سیاست گذاران دولتی در صنعت نفت در کنار بخش خصوصی شرکت می کنند تا زمینه لازم برای ایجاد تحول در فرهنگ، مدل های قراردادی در بخش بالادستی، ساختار صنعت نفت، فرآینده های اجرای کار و سیستم های بهره برداری و راهکارهای سرمایه گذاری در این صنعت رخ دهد.
غلامرضا منوچهری گفت: در بخش پایین دستی صنعت نفت حضور بخش خصوصی با گذشت زمان پررنگ تر شد؛ این در حالی است در بخش بالاستی صنعت نفت خدمات بسیار ابتدایی از سوی دولت انجام می شود و هم اکنون زمان ایجاد تحول در بخش بالادستی صنعت نفت فرارسیده است.
وی برگزاری کنفرانس “راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران” را زمینه ساز ایجاد تحول در این بخش اعلام و اظهار امیدورای کرد: با برگزاری این کنفرانس و خط مشی ارائه شده از سوی مهندس قاسمی، وزیر نفت، منطبق با برنامه پنجم توسعه، بتوانیم تحول اساسی در بخش بالادستی صنعت نفت ایجاد کنیم، البته پیش از این با تصویب قانون جدید نفت و برنامه ریزی برای تحقق اهداف برنامه پنجم، تحول اساسی در بخش بالادستی صنعت نفت کلید خورده است.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یکی از ماموریت های اصلی این کنفرانس را فراهم آوردن شرایط لازم برای پیاده سازی اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی،  خصوصی سازی و ایجاد فضای رقابتی معرفی و تصریح کرد: این کنفرانس به عنوان نقطه عطفی در بخش بالادستی صنعت نفت است و اهداف آن در  جلسه های بعدی پیگیری خواهد شد؛ضمن آن که همسو با اهداف این کنفرانس باید کارگروه هایی در شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت تشکیل شود.
منوچهری اظهار امیدواری کرد:  با برگزاری کنفرانس “راهکارهای تحول که برای نخستین بار برگزار می شود، کارفرمایان و سیاست گذاران دولتی  درصنعت نفت در کنار بخش خصوصی شرکت می کنند تا زمینه لازم برای ایجاد تحول در فرهنگ، مدل های قرار دادی در بخش بالادستی، ساختار صنعت نفت، فرآینده های اجرای کار و سیستم های بهره برداری و راهکارهای سرمایه گذاری در این صنعت رخ دهد.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با معرفی و روند پیشرفت شرکت های معتبر جهانی در زمینه نفت در کنفرانس “راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران” امیدواریم تحولات مثبتی در بخش بالادستی این صنعت ایجاد و به خوبی راهبری شوند.
وی با اشاره به گذشت بیش از ۱۰۰ سال از کشف نفت در کشور گفت: در کشوری که دارنده بزرگترین ذخایر تجمیعی نفت و گاز در دنیا است و در ۱۰۰ سال آینده منابع هیدروکربوری پتانسیل اصلی و وزنه اقتصادی آن را شکل می دهد ضروری است با اتکا به توانمندی داخلی و بخش خصوصی ایرانی این صنعت را توسعه دهیم.
منوچهری افزود: باید با تنوع و تکثر در استفاده از شرکت های مرتبط با بخش نفت و گازدر پروژه های صنعت نفت، سهم نفت را از نظر گردش کاری در اقتصاد بویژه در بخش های مهندسی، اجرا ساخت تجهیزات و تکنولوژی  بالاتر برده و کمک بزرگی به رشد اقتصاد کشور کنیم.
وی با بیان این که تا کنون بیش از ۳۰ جلسه کارگروه کنفرانس برگزار شده است، افزود: بر اساس برنامه ریزی کارگروه های تخصصی در مورد برخی موضوع های کنفرانس ایجاد خواهد شد به عنوان نمونه در زمینه قراردادها وکارگروه های جدید تشکیل و در کنفرانس بعدی این موضوع ها بررسی شود تا جریان های کاری و عملی جدید برای تحقق اهداف کنفرانس شکل بگیرد.
بر پایه این گزارش، کنفرانس “راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران”۲۴ و ۲۵ خرداد امسال با حضور  افراد شاخص در زمینه اقتصادی در تهران برگزار می شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۶۱۷۲۲۳۳۹۷۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.