مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: سرسلسله ادبیات‌، موسیقی و سینمای ایران مشخص نیست

سید صادق رضایی گفت:‌ اگر والدین مجاب شوند که امکانات سینمایی برای کودکان آنان است و کودکان‌شان لذت سینما را به خوبی درک کنند، ما کار فرهنگی خود را انجام داده‌ایم. اما واقعیت آن است که سرسلسله ادبیات‌، موسیقی و سینمای ایران مشخص نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی آریا، مراسم تجلیل از خبرنگاران رسانه‌های جمعی فعال در حوزه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شب گذشته با حضور “سیدصادق رضایی” رئیس کانون و جمعی از اهالی رسانه در محل سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
صادق رضایی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم، بیان داشت: در کشور برنامه‌‌های بسیاری اعم از چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه توسعه پنجم برنامه‌ریزی شده است اما در اینجا این سؤال مطرح است که جایگاه کودکان و نوجوانان و به نوعی دوران کودکی در کجای این برنامه‌ها برنامه‌ریزی شده است؟
وی اضافه کرد: معتقدم اگر دوران کودکی در فرهنگ‌ و هنر‌ دیده نشود قطعاً کودکان و نوجوانان این شانس را نخواهند داشت که بتوانند از حقوق خود دفاع کنند به گونه‌ای که نادیده گرفتن این دوران ضربه‌ای بزرگ و محکم بر عرصه فرهنگ و هنر کشور است.
رضایی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از چندی پیش به تولید بازی‌های رایانه‌‌ای و تولید موسیقی‌های متنوع در حوزه کودک و نوجوان پرداخته و به این امر اهتمام بسیار دارد و جایگاه و موقعیت‌های کودکان و نوجوانان را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره سینما و فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: راه نجات سینمای ایران توجه به سینمای “کودک و نوجوان” است یعنی اگر والدین به این امر توجه داشته باشند که  امکانات سینما برای کودکان بوده و فرندانشان می‌توانند به سهولت در این دوران از لذت سینما بهره‌مند شوند قطعاً کار فرهنگی خود را به خوبی انجام داده‌ایم اما متأسفانه سرسلسله ادبیات‌، موسیقی و سینمای ایران مشخص نیست.

ی با اشاره به تولید بازی‌های رایانه‌یی و تولید موسیقی‌های متنوع در حوزه کودک و نوجوان، گفت: ما جایگاهی را انتخاب کرده‌ایم که باید موقعیت‌های کودکان و نوجوانان را در نظر بگیریم، خواسته‌های آن‌ها را بشناسیم و به زبان امروزی نیازهای آنان را در جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و پاسخ‌گوی آن‌ها و نیازهای‌شان باشیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه نجات سینمای ایران را توجه به سینمای کودک و نوجوان دانست و گفت:‌ اگر والدین مجاب شوند که امکانات سینمایی برای کودکان آنان است و کودکان‌شان لذت سینما را به خوبی درک کنند، ما کار فرهنگی خود را انجام داده‌ایم. اما واقعیت آن است که سرسلسله ادبیات‌، موسیقی و سینمای ایران مشخص نیست.
او اظهار کرد: هنوز مشخص نیست این همه نهادهای مختلف که در حوزه کودک و نوجوان برنامه‌ریزی می‌کنند، باید پاسخ‌گوی چه کسی باشند. اصلا فرماندهی برای این مجموعه وجود دارد؟
رضایی گفت: ‌تمام گروه‌های سنی و جنسی در استان‌های مختلف کارگروه‌های ویژه‌ای دارند. کارگروه خانواده ‌، کارگروه کشاورزی‌، کارگروه صنعت و غیره؛ اما آیا در هیچ استانی کارگروه کودک و نوجوان وجود دارد تا پی‌گیر نیازها و خواسته‌های آنان باشد؟ مگر همین مسأله نابسامانی‌هایی را در جامعه ایجاد و تقویت نکرده است؟ زبان کودک و دوران کودکی در جامعه ما مغفول مانده است.
او با اشاره به واقع دلخراش زلزله آذربایجان شرقی گفت: در این زلزله کودکان بسیاری آسیب دیده‌اند. امروز بخشی از نیروهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رویکردی تخصصی با حضور در میان این کودکان در تلاش‌اند تا آنان را که بخشی از آن‌ها خانواده‌های خود را از دست داده‌اند، مجددا به زندگی عادی برگردانند. مجموعه اصحاب رسانه طی این چند روز این حداقل امکانات را داشت که این مسأله را مطرح کند و در زمینه بهداشت روانی آسیب‌دیدگان زلزله باید پرسش‌های دقیق‌تری توسط اصحاب رسانه صورت گیرد.
مدیرعامل کانون همچنین گفت: جایگاه رسانه به گونه‌ای است که نشانه توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و هیچ قشری از وجود رسانه و تاثیر آن بی‌نیاز نیست. هیچ قشری در جامعه ما و جهان و در صنوف مختلف اقتصادی‌، اجتماعی‌، صنعتی‌ و در راس آن‌ها، سیاسی‌ وجود ندارد که بتواند رسانه‌ها را حذف کند و رسانه پدیده‌ای بی‌جایگزین است.
در پایان مراسم، “صادق رضایی” رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از خبرنگاران فعال این حوزه تجلیل به عمل آورد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.