مدیری که زیاد می دانست

سیف الله داد کارگردان توانمندی که با افکار مدیریتی دوران طلایی را در زمان معاونت سینمایی خود رقم زد.

باشگاه خبرنگاران- سیف الله داد، کارگردان توانمند سینمای ایران در سال ۱۳۳۴ در خرمشهر متولد شد و در دانشگاه شیراز در رشته ی جامعه شناسی فارغ التحصیل شده بود و در اوایل سال های دهه شصت عضو شورای بررسی فیلم نامه شبکه اول تلویزیون و بعد از آن به عضویت بنیاد سینمایی فارابی درآمد.

در نیمه اول دهه هفتاد، دو سالی ریاست هیات مدیره خانه سینما را به عهده گرفت و بعد از آن از سال ۷۶ تا ۷۹ در زمانی که عطاء الله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، به عنوان معاونت سینمایی مشغول به کار  بود، این دوره از ریاست داد از دوران طلایی او به حساب می آید او در چند سال فعالیت هنری خود در سینما سه فیلم به نام های “بازمانده”،” کانی مانگا”، “زیر باران” را کارگردانی کرده است و همچنین تهیه کنندگی همسر و بازمانده را نیز به عهده گرفت.

سیف الله داد در طول سال های فعالیت خود علاوه بر کارگردانی فیلم هایی چون، هور در آتش، ابلیس، مسلخ عشق و بچه های طلاق را نیز تدوین کرده است.

او در فیلم “از کرخه تا راین” ساخته ابراهیم حاتمی کیا به عنوان مجری طرح همکاری داشته است وی نیز قصد داشته که یکی از سه اپیزود فیلمی که به نام “تهران درجستجوی زیبایی” را بسازد که به مرحله فیلمبرداری نرسید.

فیلم “فرزند صبح” ساخته بهروز افخمی از جمله آخرین فعالیت های هنری سیف الله داد بود که تدوین آن را انجام داده است.

“بازمانده” را می توان از آثار اصیل و دقیق او به شمار آورد که یک موضوع ناب در مورد فلسطین است که ظرافت و جذابیت بسیار در آن فیلم به چشم می خورد.

او معتقد بود که همان طور که در ۲۰ سال پیش از انقلاب توانستیم ۸۰ سال از عقب ماندگی سینما را جبران کنیم.

باید تلاش کنیم که فرهنگ و هنجارها طوری جا بیفتد که از ایران یک کشور با شکوه در دنیا یاد کنند.

سیف الله داد مدیر توانمندی که سرطان اجازه بروز افکار مدیریتی اش را برای پیشرفت سینما در آینده نداد و در ۶ مرداد سال ۱۳۸۸ در بیمارستان مهر به لقای ابدی پیوست./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.