مدیران و روسای مراکز داخلی ایرنا از طرح های پارس جنوبی بازدید کردند

۱۶م اسفند ،

کارشناس توجیح صنعتی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این آیین گفت: از مجموع ۲۴ فاز پالایشگاهی در پارس جنوبی هم اینک ۱۰ فاز پالایشگاهی در حال بهره برداری است.

غلامرضا زراعت گر افزود: طبق استانداردهای موجود به طور میانگین به ازای هر فاز یک سکو و ۱۰ حلقه چاه فعال در دریا وجود دارد که گاز و میعانات گازی موجود در مخزن پاس جنوبی را از حدود ۱۰۰ کیلومتر دریا از طریق خط لوله ۳۶ اینچی به منطقه ویژه اقتصادی انژری پارس منتقل می کند.

وی یادآورشد: روزانه به هر فاز حدود یک میلیارد فوت مکعب گاز معادل ۶/۲۸میلیون متر مکعب وارد می گردد و به طور متوسط ۲۵ میلیون متر مکعب گاز شیرین سازی می گردد.

کارشناس توجیح صنعتی سازمان منطقه ویَژه اقتصادی انرژی پارس اظهارکرد: هر فاز در روز معادل ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۲۰۰ تن گوگرد تولید می کند .

وی ادامه داد: در فازهای ۴و۵ افزون بر این محصولات، عملیات استحصال اتان ، بوتان و پروپان نیز به صورت مایع انجام می گردد.

زراعت گر گفت: از فازهای ۸، ۷، ۶میدان گازی پارس جنوبی روزانه ۱۰۴ میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله ۵۶ اینچی به طول ۵۱۸کیلومتر به منطقه آقاجاری در استان خوزستان منتقل می گردد که افزون بر سرعت بخشی در برداشت از این میدان مشترک مانع از افت فشار چاه های نفتی آقاجاری نیز خواهد شد.

وی افزود: تاکنون حدود ۵۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح های پالایشگاهی و پتروشیمی به عنوان صنایع پایین دستی در پارس جنوبی هزینه شده است.

کارشناس توجیح صنعتی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یادآورشد: ۳۰ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح های توسعه میدان گاز پارس جنوبی در دولت مصوب شده است که ۱۴ هزار هکتار آن در پایگاه اینترنتی یک ( عسلویه) و مابقی نیز در پایگاه اینترنتی پارس دو در منطقه تنبک و کنگان در حال اجراست.

وی گفت: افزون بر ۱۰ فاز پالایشگاهی در حال بهره برداری در پایگاه اینترنتی یک، فازهای ۱۵و ۱۶، ۱۷و ۱۸، ۲۰ و ۲۱ نیز در این پایگاه اینترنتی با پیشرفت های بالا درحال اجراست.

زارعت گر افزود: از مجموع ۲۵ شرکت مجتمع پتروشیمی طراحی شده در پارس جنوبی نیز تاکنون ۱۱ شرکت به بهره براری رسیده است.

وی ادامه داد: بزرگترین طرح آروماتیک جهان از نظر ظرفیت در شرکت پتروشیمی برزویه (نوری) با ظرفیت تولید ۵/۴ میلیون تن در سال در عسلویه در حال بهره برداری است.

زراعت گر یادآورشد: هم اینک هیچ پروژه ای در پارس جنوبی بخاطر تحریم با تاخیر روبرو نشده است و بدست متخصصان ایرانی طرح های عظیم صنعتی در این منطقه در حال اجرا و بهره برداری است.

وی اظهارکرد: شمار نیروهای خارجی در پارس جنوبی کمتر از تعداد انگشتان دست است و باتوجه به نهادینه شدن روحیه خودباوری و تفکر ما می توانیم در متخصصان داخلی ،روند اجرا و تولید درفازهای پالایشگاهی و شرکت های پتروشیمی در حال انجام است.ک/۲

۶۲۸

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.