مدیرعامل انتشار یافتنات محراب قلم: سرانه مطالعه با توزیع مناسب کتاب بالا می‌رود

۰۲خردادماه،

 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عبدالعظیم فریدون، در نوزدهمین نشست تخصصی ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «بررسی توزیع خوب برای کودکان و نوجوانان» در کتاب‌خانه مرجع کانون با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه در کشور ما شبکه توزیع کتاب مناسبی وجود ندارد اگر توزیع کتاب به خوبی انجام شود تولید کتاب هم با رشد بیشتری روبرو خواهد شد.
 وی تاکید کرد که این مهم با ایجاد و گسترش مراکز عرضه کتاب صورت خواهد گرفت.
این کارشناس حوزه نشر همچنین اضافه کرد: ویراستاری، نثر، چاپ و تصویر و صحافی کتاب برای نوع مخاطب ما که کودک است مهم بوده زیرا او از روی جلد و تصویر کتاب تصمیم به خواندن آن می‌کند.
وی در این نشست به والدین پیشنهاد کرد تا برای بچه‌ها کتاب بخرند و آنان را به مطاعله تشویق کنند زیرا کودکان با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند.
مدیرعامل انتشار یافتنات محراب قلم، ادامه داد: افزایش سرانه مطالعه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی است  و در این میان کتاب ابزار مهمی برای توسعه فرهنگی کشور محسوب می گردد.
فریدون در عین حال گفت: یکی از عواملی که سبب مطالعه و ترویج مطالعه می‌شود خانواده است. والدین اگر اهل مطالعه نباشند بچه‌ها هم کتاب‌خوان نخواهند شد.
وی اضافه کرد: دومین نهاد برای ترویج مطالعه مدرسه است متاسفانه در مدارس ما کتاب مناسب به بچه‌ها معرفی نمی‌شود و بچه‌ها را چندان به مطالعه تشویق نمی‌کنند.
رئیس هیات مدیره‌ی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، ادامه داد: سومین نهاد کتاب‌خانه‌ها می باشند که از لحاظ به روز بودن بسیار رشد خوبی نداشته‌اند و تعدادشان نیز اندک است.
وی با بیان این نکته که تعداد کتاب‌خانه‌های کانون هم اندک است اظهار داشت: نباید با توجه به این مشکلات، انتظار داشته باشیم که کودکان و نوجوانان ما کتاب‌خوان باشند.
فریدون در پایان نقش ناشران را در افزایش میزان مطالعه با تولید کتاب‌های مناسب و با کیفیت کیفیت مهم ارزیابی کرد.
محمد طوسی، عضوهیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، دیگر مهمان این نشست بود که افزود: ما در ترویج مطالعه با مشکلاتی  روبرو هستیم خوش‌بختانه نسل تازه پدر و مادران کودک و نوجوان ما توجه بیشتری به این امر می‌کنند فروش کتاب کودک نیز نسبت به قبل بیشتر شده است.
طوسی گفت: در بخش توزیع کتاب تبلیغات خوبی انجام نمی‌گیرد. اگر ترویج مطالعه بسیار شود توزیع و نشر هم به خوبی انجام می‌شود.
وی با بیان این که در کشورمان یک مرکز مناسب برای توزیع اختصاصی کتاب وجود ندارد، گفت: اگر توزیع کتاب به سمت تخصصی شدن پیش رود بهتر است زیرا می‌تواند در توزیع آن موثر باشد.
این نشست که در روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار شد با پرسش و پاسخ و دیدگاه‌های حاضران به پایان رسید.
کتاب‌خانه مرجع کانون در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، مجتمع فرهنگی و هنری شهید ملک‌شامران واقع شده است. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.