مدیرعامل تجهیزات پزشکی هلال‌احمر: ۴ماه است نتوانسته‌ایم حتی یک ریال ارز مرجع تهیه کنیم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از ایسنا

104_413.jpg

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر با بیان اینکه چهار ماه است نتوانسته‌ایم حتی یک ریال ارز مرجع تهیه کنیم، گفت: تاخیر در تامین ارز تولید دارو را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش تفسیری خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد خادم علیزاده در مراسم افتتاح خطوط تازه تولید در شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر ایران (سها) گفت: هلال ایران بزرگترین شرکت تولیدات تجهیزات پزشکی در ایران و خاورمیانه است.

وی با اشاره به تولید تجهیزات یک بار مصرف پزشکی شامل صافی‌های دیالیز، انواع سرنگ‌های یک بار مصرف، ست‌های دیالیز، ست‌های خونگیری و … ادامه داد: شرکت سها سال ۱۳۷۰ توسط مرحوم دکتر دستجردی پدر وزیر بهداشت بنا نهاده شد و با پیگیری‌های وزیر بهداشت این شرکت اکنون به جایی رسیده که ۸۰۰ تن پرسنل در سه شیفت فعالیت شبانه روزی دارند.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات متعددی که در تهیه مواد اولیه و ارز مورد نیاز داریم اما حتی یک لحظه تولید را متوقف نکرده ایم. فشارهای متعددی بر ما وارد می‌شود و قیمت‌ها را تغییر می‌دهد اما با این وجود تا به امروز حتی یک ریال هم در قیمت تولیدات خود اضافه نکرده‌ایم چرا که معتقدیم هلال‌احمر باید در خدمت آحاد مردم جامعه باشد.

علیزاده با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزود: مهمترین تولید ما صافی دیالیز در نوع است با توجه به نیاز بیماران، صافی‌های مورد نیاز در دو طیف کودکان و بزرگسالان تولید می‌شود. سطح فراگیری صافی‌های هلال‌احمر ایران بیشتر از صافی‌های دیگر است.

وی با اشاره به اخذ استانداردهای مختلف از جمله CE اروپا ادامه داد: حدود ۱۸ محصول در شرکت تجهیزات پزشکی سها تولید می‌شود در زمینه مصرف سرنگ در کشور باید گفت: سالانه تقریبا حدود ۷۰۰ میلیون سرنگ نیاز داریم در شش ماه اول امسال سها ۱۲۱ میلیون عدد سرنگ تولید نموده است که این میزان در شش ماه دوم افزایش می‌یابد.

وی گفت: به سبب تحریم‌ها دو شیوه مدیریت و همچنین کنترل تولید را پیش گرفته‌ایم اگر درهای کشور به روی مواداولیه بسته شود تا دو سال می‌توانیم سرنگ مورد نیاز کشور را تامین کنیم. اکنون در انبارهایمان بیش از ۱۰۰ میلیون سرنگ و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون مواداولیه داریم.

وی با اشاره به نیاز سالیانه صافی دیالیز و دیگر ملزومات پزشکی یک بار مصرف در کشور گفت: چهار ماه است که نتوانسته‌ایم حتی یک ریال ارز مرجع تهیه کنیم. بعضی بانک‌ها همکاری لازم را ندارند و بها جانبی بر ما تحمیل می‌کنند.

وی با اشاره به تولید آنژیوکت در شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر ایران ادامه داد: بخش مهمی از نیاز آنژیوکت به کشور وارد می‌شود قول داده‌ایم تا پایان امسال هشت میلیون عدد آنژیوکت تحویل مراکز درمانی دهیم. سال آینده نیز این رقم به ۲۰ میلیون عدد افزایش می‌یابد.

علیزاده با صادرات محصولات شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر ایران اشاره نمود و افزود: محصولات ما مشتاقان بسیاری در خارج از کشور دارد اما امسال غیر از صادرات سرنگ، صادرات محصول دیگری را تقبل نمی‌کنیم چرا که نیاز داخل کشور مهمتر است. هر چند که صادرات ارزآوری بسیاری دارد.

وی در ادامه افزود: تاخیر در تامین ارز، برنامه های تولید را با مشکل مواجه می‌کند. اخذ دستمزدهای بالا، مالیات، عوارض و مطالبات گمرکی ما را اذیت می‌کند. این موضوع نیازمند همت دولت است تا مشکلات تولید حل شود.

وی در ادامه خواستار تشکیل کارگروهی میان وزارت بهداشت و با تولیدکنندگان شد.

در ادامه رستمی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ایران نیز با اشاره به هشت سال دفاع مقدس گفت: در این هشت سال با بداخلاقی‌های جهانی روبرو بودیم و احساسم آن است که جمعیت هلال‌احمر بازوی توانمندی برای وزارت بهداشت بوده است. وزارت بهداشت با در نظر گرفتن این سوابق بررسی کند که هلال‌احمر چگونه می‌تواند امروز هم کمک کند. اکنون با جنگ اقتصادی روبرو هستیم و باید فاصله‌ها را با یکدیگر کوتاه نموده و در کنار هم باشیم. آماده‌ایم به عنوان معین دولت و وزارت بهداشت در این دوره نیز خود ایثار نشان دهیم.

وی افزود: لازم است به نیازهای ارزی دارو و مواداولیه توجه ویژه‌ای شود. اکنون در تنگنای جدی قرار داریم.

رستمی افزود: دولت با همه وجود جهاد می‌کند و ما مجریان این جهاد هستیم. احساس می‌کنم تحریم‌ها در حال نشان دادن اثر خود بر داروهای تک نسخه‌ای و کمیاب است، هر چند که شک ندارم از این بحران عبور می‌کنیم. لازم است با هم و در کنار هم یک حلقه را تشکیل دهیم. بر این اساس تشکیل کارگروهی میان وزارت بهداشت و جمعیت هلال‌احمر بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.