مدیرکل زندانهای کردستان: بهداشت روان در زندانها باید با جدیت پیگیری شود

مدیرکل زندانهای استان کردستان گفت: با توجه به سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی و به تبع آن قوه قضاییه در راستای تغییر دید و عملکرد سازمان زندانها از بُعد تنبیهی به ساختار اصلاحی و تربیتی لازم است، که اقدامات و راهکارهای اصولی و عملی در این خصوص در داخل بندها صورت گیرد.

گرجی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) منطقه کردستان،‌ اظهار کرد: کلیه اقدامات و برنامه‌های پیاده شده در سطح زندانهای کشور طی سالهای اخیر از جمله تأسیس مراکز مشاوره و روان‌درمانی، برنامه‌های کاهش آسیب، فعالیتهای فرهنگی و تربیتی، حرفه آموزی و اشتغال، تأسیس کلینیک‌های مثلثی و اقدامات درمان اعتیاد در راستای ایجاد تغییر در نگرش و رفتار مددجویان و پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم و بازگشت سعادتمندانه این افراد به جامعه و خانواده است.

وی با اشاره به عملکرد زندانهای استان کردستان در سال جاری در زمینه بهداشت روان زندانیان افزود: در این استان در حال حاضر تعداد پنج مرکز کلینیک مثلثی فعال وجود دارد و تمام زندانهای استان مجهز به مراکز درمان اعتیاد (درمانگاه‌های متادون درمانی) هستند.

گرجی‌زاده گفت: فعالیتهای مربوط به این برنامه که با دقت نظر و دانش کافی در این راستا طرح‌ریزی شده است بتوان هر چه بیشتر در راستای اهداف و سیاستهای کلی اصلاحی و تربیتی سازمان زندانهای کشور گام برداریم. فعالیتهای کاهش آسیب و کنترل رفتارهای پرخطر زندانیان با جدیت بسیار از طریق ستاد و کمیته‌های وابسته آن در سطح زندانهای استان پیگیری شده است.

مدیرکل زندانهای کردستان افزود: با توجه به تأکید سازمان بر عملکرد مناسب واحدهای مراقبت سلامت بدو ورود (قرنطینه‌های بهداشتی) در راستای کنترل بیماریهای مسری، انجام صحیح معاینات و آموزشهای بدو ورود زندانیان سعی شده است، که نسبت به بازسازی و اصلاح واحدهای قرنطینه زندانهای استان و انطباق با دستورالعمل‌های ذیربط اقدام شود.

وی تصریح کرد: بویژه این موضوع در زندان مرکزی سنندج با جدیت خاصی پیگیری شده و فضای خاصی بدین منظور اختصاص داده شده، هم‌اکنون اتاق ایزوله تنفسی برای تحت پوشش قرار دادن افراد مبتلا به بیماری سل در صورت شناسایی این بیماران آماده بهره‌برداری است.

مدیرکل زندانهای کردستان خاطرنشان کرد: از سایر اقدامات انجام شده می‌توان به غربالگری فعال بیماری سل میان جمعیت موجودی زندانهای سطح استان، انجام تستهای روانشناسی برای کلیه پرسنل وظیفه و شناسایی افراد دارای اختلالات روحی – روانی، اقدامات گسترده در راستای آمادگی مقابله با بیماری آنفلوآنزای نوع A و تهیه و توزیع اقلام آموزشی شامل پمفلت‌های آموزشی در رابطه با عملکرد کلینیک مثلثی اشاره کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.