مدیریت باهنر در کنترل بحث​های قومیتی نمایندگان/قاضی​پور: شما نایب رئیس مجلس نهم هم خواهی بود

به گزارش خبرآنلاین، ایسنا و فارس از این مباحثه به «جنجال» تعبیر کرده​اند. مجادله​ای که با تدبیر باهنر ختم به خیر شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که نیره اخوان نماینده اصفهان در پیشنهادی در جلسه صبح امروز خواستار تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به شهرداری اصفهان برای تامین اعتبار ساخت مقر اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد شد. او از تعداد جانبازان و شهدای این شهر نام برد و اصفهان را شهری شهید پرور خواند که مستحق دریافت چنین بودجه​ای است.

نادر قاضی​پور نماینده ارومیه هم در مخالفت با این پیشنهاد دیگر شهرها را شهید پرور خواند و گفت: این اجلاس بهتر است در قم که مرکز مرجعیت است برگزار شود. وی افزود: اگر اصفهان نصف جهان است آذربایجان کل جهان است!

جلسه عصر که آغاز شد سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در تذکری به اظهارات قاضی​پور واکنش نشان داد و با بیان اینکه «آنچه همه خوبان دارند اصفهان یکجا دارد»، افزود: عده ای از استان اصفهان با بنده تماس گرفته و اعتراض کردند که چرا ۱۵ نماینده اصفهان اجازه دادند که نماینده​ای در مجلس به استان اصفهان اهانت کند؟

وی با بیان اینکه مراجع تقلید بزرگ در استان اصفهان هم زندگی می کنند افزود: از نظر مذهبی، غیرت مردم و سرسبزی و زیبایی استان اصفهان بهترین استان کشور است. اما اظهارات دوستان اهانت به مردم اصفهان بود. هیچگاه بودجه کشوری به استان اصفهان اختصاص نیافته و پیشرفت این استان به دلیل مدیریت قوی مدیران آن بوده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم در پاسخ به این تذکر گفت: برداشت من از صحبت های آقای قاضی پور اسائه ادب به مردم اصفهان نبود بلکه به نظر من جناب قاضی پور در مناقب مردم سایر استان ها صحبت کردند.

اما تذکرات نمایندگان اصفهانی به پایان نرسید. ساعتی بعد که ریاست جلسه از لاریجانی به باهنر تغییر کرد، محمود حسینی دولت‌آبادی نماینده شاهین‌شهر با اشاره به نهی مقام معظم رهبری از اقدامات منطقه‌ای در مجلس و ترجیح منابع ملی به منطقه‌ای، یادآور شد: جای تاسف است که نگاه برخی نمایندگان به یک بخش از کشورمان منفی باشد، متاسفانه برخی افراد حماسه‌آفرینی‌های اصفهانی‌ها را در زمان جنگ تحمیلی در خوزستان نمی‌بینند اما حالا که قرار است سالن اجلاس سران در اصفهان ساخته شود به آن حساسیت نشان می‌دهند، اگر استان‌های دیگر قرار بود این مبلغ را هزینه می‌کنند همین‌طور برخورد می‌کردید؟

باهنر هم با بیان اینکه «قاضی​پور صحبتی کردند که اگر این صحبت نمی‌شد بهتر بود» از عذرخواهی این نماینده ارومیه خبر داد و با وارد دانستن بخشی از این تذکر، گفت: اصلا اینطور نیست که مجلس قومیتی و منطقه‌ای فکر کند، این موضوع هم سهو لسانی بوده وگرنه همه اقوام کشور در جنگ، صلح و سازندگی جزء افتخارات کشور بودند و ترجیح هیچ کدام بر دیگری به صلاح نیست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بار دیگر از همه ملت ایران در این باره عذرخواهی کرد. اما تذکرات ادامه یافت. اینبار سیدناصر موسوی نماینده رامهرمز و موسوی جرف نماینده آبادان با حضور بر سر صندلی حسینی دولت‌آبادی به سخنان وی اعتراض کرده و با صدای بلند، بحث می کردند.

بار دیگر باهنر میاندار شد و گفت: من از کسانی که کمک می‌کنند امواج غیرضروری که در مجلس پیش می‌آید از بین ببرد تشکر می‌کنم دست تک تک شما را می‌بوسم و می‌خواهم که این بحث ادامه پیدا نکند.

وی با تاکید بر اینکه قاضی‌پور نماینده ارومیه و حسینی دولت‌آبادی هیچ کدام قصد توهین نداشتند تصریح کرد: هر سانت میهن اسلامی ما در خوزستان، خلیج‌فارس، شمال و شرق، گوش، چشم و قلب و اعضا و جوارح ماست و جدایی در آن وجو ندارد.

وی ادامه داد: من تعجب می‌کنم که برخی برادران جملات را درست ترجمه نمی‌کنند، همه مردم ما به خاطر عزت، دین ، شرف و ناموس جنگیدند و حالا از برادران اصفهانی، خوزستانی و آذری می‌خواهم که برای ختم مساله صلوات بفرستند.

نادر قاضی​پور هم که می​خواست پیشنهادی برای اصلاح لایحه بودجه ۹۱ ارائه دهد، از باهنر به خاطر اظهاراتش تشکر کرد و او را نایب رئیس مجلس نهم خواند و گفت: شما در همان جایگاه خواهید ماند! باهنر هم به او تذکر داد که تبلیغات ممنوع است ولی قاضی​پور ادامه داد: شما در آن جایگاه می​مانید ولی اینقدر سخت گیری نکنید!

به این ترتیب مباحثات نمایندگان معترض به پایان رسید و باهنر بار دیگر در پایان جلسه عصر از آنها به خاطر حفظ نظم جلسه تشکر کرد و حلالیت طلبید.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.