مدیریت مالی در آغاز زندگی دانشجویی

۱۳م آذر ،

از آن جایی که آغاز زندگی دانشجویی، تا حدی آغاز یک زندگی مستقل نیز هست، بهتر است که مهارت مدیریت مالی را بیاموزید و تمرین کنید. بدین منظور می بایست به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱- مخارج خود را برای یک ماه ثبت کنید. فهرستی از مخارج خود تهیه کنید تا مشخص شود که هزینه های زندگی شما چقدر است.

۲- مخارج روزانه زندگی خود و مخارجی را که موردی و فصلی می باشند جدا کنید. به طور مثال در آغاز ترم هزینه های رفت و آمد و هزینه های خرید کتاب بیشتر از طول ترم است.

۳- همیشه مبلغی پول برای موارد اضطراری و اورژانس در نظر بگیرید.

۴- برای کاهش مخارج زندگی روزانه بهتر است با هم اتاقی ها و دوستان خود مشترکا عمل کنید. معمولا بدین منظور یک “مادر خرج” تعیین می گردد که خرج ها را یک جا انجام داده و بعد مخارج به اعضا تقسیم می گردد.

۵- متعادل عمل کنید. یعنی تا آنجا که می توانید برای فعالیتهای مختلف خود منابع مالی کنار بگذارید. به طور مثال قسمتی از منابع مالی خود را برای هزینه های جاری و روزانه، هزینه های فصلی، هزینه های غیر منتظره، هزینه های پوشاک و … در نظر بگیرید.

۶- اداره رفاه و خدمات امور دانشجویی معمولا وام هایی در اختیار دانشجویان می گذارند. اطلاعاتی در خصوص این واحدها و شرایط وام آنان بدست آورید تا در موقع نیاز بتوانید از آنها کمک بگیرید.

۷- در جستجوی کار باشید. بعضی از دانشجویان همزمان با تحصیل کار می کنند. بعضی از قسمت های دانشگاه، کارهای دانشجویی در اختیار دانشجویان می گذارد. در این زمینه اطلاعات جمع آوری کنید تا در موقع نیاز از آنها استفاده کنید.

۸- در خارج از دانشگاه به دنبال کارهای نیمه وقت باشید (تدریس خصوصی، مقاله نویسی، ترجمه و …).

۹- صرفه جو باشید. بسیاری از هزینه ها را با صرفه جویی می توان کاهش داد. توجه کنید که صرفه جویی با خست فرق دارد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.