مدیر سازمان بین المللی کنترل سلاح از رویکرد آمریکا به پیمان تجارت تسلیحات انتقاد کرد

جف آبرامسون در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مقر سازمان ملل با تاکید بر اینکه مواضع هیات نمایندگی آمریکا در راستای اهداف این اجلاس نیست، اظهار داشت: مستثنی شدن تولید و تجارت مهمات از پیش نویس پیمان تجارت اسلحه در عمل این پیمان بین المللی را بی محتوا می کند.

وی با تاکید بر اینکه متن پیش نویس مذکور عقب نشینی از اهداف سازمان ملل درباره ضابطه مند کردن تجارت اسلحه محسوب می شود، افزود : اگر قرار باشد چنین پیمان ناقص و تبعیض آمیزی تصویب شود، بهتر است این پیمان برداشته شود و بیش از این جامعه جهانی و تشکل های مخالف با تجارت بی رویه اسلحه دستاویز قرار نگیرند.

چند کشور عمده صادر کننده سلاح، از جمله آمریکا، پیش نویس متنی را در میان شرکت کنندگان این نشست توزیع کرده اند که بر اساس آن، فروش مهمات از قانون کنترل و کاهش تجارت اسلحه مستثنی شود.

در صورت تصویب این پیشنهاد که انتقاد بسیاری از کشورها، فعالان صلح و کارشناسان شرکت کننده در این نشست را برانگیخته، شرکت های اسلحه سازی می توانند بدون هیچ محدودیتی انواع مهمات جنگی را به بازار تسلیحات عرضه کنند.

آبرامسون در ادامه مصاحبه با ایرنا، با اشاره به سخنان بان کی مون درباره اهمیت مساله سلاح های متعارف گفت: استفاده غیرقانونی و غیردفاعی از سلاح های متعارف در جهان هر روز باعث مرگ صدها نفر می شود.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در سخنان افتتاحیه نشست بین المللی تجارت اسلحه گفت: درحالی که مساله سلاح های هسته ای در مرکز توجه جهانی قرار دارد، اما استفاده از سلاح های متعارف، هر روز جان افراد بسیاری را می گیرد.

مدیر سازمان بین المللی سلاح همچنین از مخالفت ۱۳۰ عضو کنگره آمریکا با پیمان تجارت اسلحه ابراز تاسف کرد و گفت: این نوع مخالفت ها از سوی برخی مقام های آمریکایی بیشتر ناشی از ناآگاهی نسبت به مفاد چنین پیمان هایی است.

آبرامسون با رد ادعای نمایندگان کنگره آمریکا مبنی بر اینکه اهداف این نشست و پیمان آتی تجارت سلاح علیه منافع ملی و سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، گفت: اگر براساس واقع بینی نگریسته شود، نبود قوانین شفاف بین المللی در زمینه تجارت سلاح بیش از هر چیز دیگری برای آمریکا ضرر دارد.

وی با اذعان اینکه کارخانه های بزرگ اسلحه سازی در آمریکا به دقت روند این کنفرانس را پیگیری می کنند تا به منافع آن ها در سطح داخلی و جهانی آسیب نرسد، تصریح کرد: شرکت ها تسلیحاتی آمریکا در این زمینه با دولت این کشور رایزنی های گسترده ای انجام داده اند.

آبرامسون ابراز امیدواری کرد که سهامداران و مدیران شرکت های بزرگ اسلحه سازی به این درک برسند که تدوین قوانین بین المللی در نهایت به نفع آنان نیز خواهد بود.

۱۳۰ نماینده کنگره و ۵۸ سناتور آمریکایی با ارسال نامه ای به باراک اوباما، خواستار عدم مشارکت آمریکا در این کنفرانس شده اند.

نمایندگان کنگره از تاثیر منفی پیمان کنترل تجارت اسلحه بر منافع آمریکا و حقوق اشخاص برای حمل سلاح ابراز نگرانی کرده اند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی دارای بزرگترین شرکت های اسلحه سازی هستند. نفوذ شرکت های اسلحه سازی در آمریکا به حدی است که درانتخابات ریاست جمهوری و کنگره، با حمایت های مالی خود نقش تعیین کننده ای در نتایج رای گیری دارند.

آمریکا همچنین با ساخت ۴۰ درصد از انواع سلاح ها، بزرگترین تولید کننده سلاح های متعارف در جهان بشمار می رود.

نشست بین المللی تجارت تسلیحات از حدود ۱۵ روز پیش با مشارکت نمایندگان ۱۹۳ کشور جهان در مقر اصلی سازمان ملل در حال برگزاری است.

ادامه اختلاف نظر بین کشورها و فشار چند دولت غربی تولید کننده سلاح بویژه آمریکا برای تحمیل دیدگاههای خود، فرجام نشست تجارت تسلیحات را با ابهام های زیادی روبرو کرده است و بسیاری از کارشناسان به تحقق اهداف اصلی این اجلاس که ضابطه مند کردن تولید و تجارت انواع سلاح های متعارف در جهان است، امیدی ندارند.

اروپام ۱۹۰۸**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۳۲۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.