مدیر کل بی‌بی‌سی به پرسش‌ها درباره ماجرای رسوایی جنسی سویل پاسخ داد

مدیرکل بی‌بی‌سی در مقابل کمیته فرهنگی پارلمان انگلیس از عملکرد این رسانه در ماجرای رسوایی جنسی جیمی سویل، مجری سابق رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی دفاع کرد اما پذیرفت که این ماجرا سوالاتی را در ارتباط با اعتماد به این رسانه مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جورج انتویسل، مدیرکل بی‌بی‌سی گفت: از زمانی که این اتهامات بسیار بسیار سنگین مطرح شده، ما تا حد زیادی آن چه را که لازم بوده انجام دادیم.

انتویسل در مقابل کمیته پارلمان با این سوال اصلی روبه‌رو بود که چرا گزارشی که حدود یک سال پیش، اندکی بعد از مرگ جیمی سویل، توسط برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی تهیه شد و در آن به اتهامات سوء رفتار جنسی او با نوجوانان کم‌سن‌و‌سال پرداخته می‌شد، از برنامه پخش کنار گذاشته شد.

این گزارش در آن زمان توسط پیتر ریپن، سردبیر برنامه «به دلایل حرفه‌ای و بر اساس معیارهای خبری» کنار گذاشته شد اما سه هفته پیش، شبکه آی‌تی‌وی گزارشی تحقیقی در مورد اتهامات مربوط به رفتارهای جیمی سویل پخش کرد که بعد از آن سوالات و اتهامات بسیاری در این مورد مطرح شد و عملکرد بی‌بی‌سی مورد سوال قرار گرفت.

روز دوشنبه بی‌بی‌سی اعلام کرد که ریپن، سردبیر نیوزنایت کناره‌گیری‌ کرده و در برنامه پانورامای بی‌بی‌سی که دوشنبه شب پخش شد، یکی از تهیه‌کنندگان نیوزنایت گفت که در همان زمان هشدار داده بود که کنار گذاشتن گزارش مربوط به جیمی سویل، بی‌بی‌سی را در معرض اتهام مخفی‌کاری قرار خواهد داد.

برنامه انتقادی پانوراما سوالاتی را درباره کنار گذاشتن این گزارش در آستانه پخش برنامه‌ای که بی‌بی‌سی در کریسمس سال گذشته برای بزرگداشت جیمی سویل تدارک دیده بود، مطرح کرد و عملکرد بی‌بی‌سی از زمان علنی شدن اتهامات وارد به سویل از سه هفته پیش تا کنون را زیر سوال برد.

پلیس می‌گوید که ممکن است سویل در طول ۴۰ سال به افراد زیادی، از جمله دختران کم‌سن‌وسال آزار جنسی رسانده باشد که در مواردی این کار در ساختمان های بی‌بی‌سی انجام شده است.

جورج انتویسل در مقابل کمیته پارلمان و در پاسخ به سوالات صریح نمایندگان گفت بعد از دیدن برنامه پانوراما به این نتیجه رسیده که تحقیقات نیوزنایت درباره اتهامات منتسب به جیمی سویل باید ادامه پیدا می‌کرده است.

مدیر کل بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که آیا نیوزنایت برای حذف گزارش خود از سوی مدیریت بی‌بی‌سی تحت فشار بوده گفت که از ریپن (سردبیر نیوزنایت) درباره مکالماتی که با مدیران ارشد خود داشته سوالی نکرده است.

انتویسل گفت توضیحات ریپن درباره دلایل حذف گزارش نیوزنایت که پیش‌تر در وبلاگ سردبیران بی‌بی‌سی منتشر شده بود، دقیق نبوده و این موضوع را «مایه تاسف و شرمساری» دانست.

بی‌بی‌سی روز دوشنبه ۲۲ اکتبر، بیانیه‌ای را در تصحیح اظهارات پیتر ریپن منتشر کرد.

انتویسل به اعضای کمیته فرهنگی پارلمان انگلیس گفت که پخش برنامه پانوراما در انتقاد از عملکرد بی‌بی‌سی بیش از آن که نشانه هرج و مرج در بی‌بی‌سی باشد، نشان از سلامت در استقلال روزنامه‌نگاری این سازمان به عنوان یک رسانه دارد، چون ظرفیت‌های این رسانه را در تحقیقات درباره خود نشان می‌دهد. او گفت که هیچ سازمان دیگری در دنیا چنین کاری نمی‌کند.

جیمی سویل، مجری قدیمی رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی بود که یک سال پیش در سن ۸۴ سالگی درگذشت. او در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی بسیار مشهور بود و پلیس می‌گوید که ممکن است در طول ۴۰ سال به افراد زیادی، از جمله دختران کم سن و سال، آزار جنسی رسانده باشد که در مواردی این کار در ساختمان‌های بی‌بی‌سی انجام شده است.

مدیر کل بی‌بی‌سی گفت که در گذشته مشکلات فرهنگی گسترده‌تری در بی‌بی‌سی وجود داشته که به جیمی سویل اجازه سوء رفتار جنسی داده است.

به گفته انتویسل، بی‌بی‌سی در حال حاضر حدود ده مورد اتهامات جدی در ارتباط با کارکنان خود در گذشته و حال را بررسی می‌کند.

بی‌بی‌سی دو رشته تحقیقات نیز در مورد موضوع سوء رفتار جنسی و نحوه برخورد بی‌بی‌سی با آن ترتیب داده است.

یکی از این تحقیقات که توسط نیک پولارد، رئیس سابق شبکه اسکای رهبری می‌شود، در این مورد است که چرا گزارش مربوط به ادعاها علیه سویل در نیوزنایت پخش نشد. انتظار می‌رود که نتیجه این تحقیق در ماه دسامبر منتشر شود.

دومین تحقیق را قاضی جنت اسمیث رهبری می کند و موضوع آن فرهنگ سازمانی بی‌بی‌سی در سال‌هایی است که سویل در آن کار می‌کرد. نتیجه این تحقیق قرار است در بهار سال ۲۰۲۲ آماده شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.