مدیر کل دفتر برنامه ریزی تربیتی وزارت جوانان: «تفریح‌» باید متناسب با فرهنگمان طراحی شود

۳۰ آبان ،

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تربیتی وزارت ورزش و جوانان مطرح کرد: تفریح و کار در زندگی اسلامی – ایرانی نباید الگوی تراکمی داشته باشد.

عسگر ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار«جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: درالگوی اسلامی این گونه نیست که تفریح و کار الگوی تراکمی داشته باشند و استراحت، تفریح و کار باید متعادل، تدریجی، متقارن و مهمتر از همه اینکه همراه با یکدیگر باشند و این همان موضوعی است که هم اکنون در جهان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با تاکید بر پیشنهاد ائمه و معصومین بر تقسیم شبانه روز به چهار قسمت، اظهار کرد: این پیشنهاد معصومین و ائمه نشان می‌دهد که در ر روز باید هم اوقات کار و فعالیت داشته باشیم و هم به استراحت و تفریح بپردازیم و نگاه موافقی با این روند وجود ندارد که فرد چند روز را به کار مشغول باشد و چند روز تنها به تفریح بپردازد.

ملکی ادامه داد: جوانان ما به این الگوعادت کرده‌اند که مدت وقتی را تنها کار کنند و سپس مدت دیگری را تنها به تفریح بپردازند، حتی نظام آموزشی ما به گونه‌ای است که دانش آموز و دانشجو ۹ ماه باید درس بخواند و پس از آن سه ماه استراحت کند، در حالیکه نه آن ۹ ماه تراکم فعالیت درسی و نه آن سه ماه تجمیع اوقات فراغت در نگاه دینی، توجیهی ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تربیتی وزارت ورزش و جوانان اذعان کرد: باید مدیریت روز، هفته، ماه و سال به نوجوان و جوانان و حتی خانواده‌ها آموزش داده شود که متاسفانه نهادهای مرتبط با این موضوع کم کار بوده‌اند.

وی همچنین به بحث مدیریت خواب و استراحت اشاره و بیان کرد: در جهان و حتی تا حدودی در ایران شب ویژگی آرامش بخشی خود را از دست داده است و مدیریت خواب مردم به هم خورده است و هنگامی که مقام معظم رهبری بحث سبک زندگی اسلامی – ایرانی را مطرح می‌کند باید این سبک زندگی را در خواب، خوراک و در اوقات فراغت معنا و بازیابی کنیم.

ملکی تولید بازی در تفریحات خانوادگی و نیز بازی‌هایی که اشخاص در وقت اوقات فراغت خود دارند را موضوع مهم دیگری در ارتباط با الگوی تفریح سالم تلقی کرد و گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از اوقات فراغت با محوریت خوردن و دود کردن قلیان و سیگار سپری می‌شود و این محوریت در تفریحات ما جای تامل دارد.

وی افزود: برای مدیریت اوقات فراغت باید ظرفیت‌ها، سرگرمی‌ها و تفریح‌هایی را ابداع کنیم که محوریتش خوردن و دود کردن نباشد و برای رسیدن به این هدف نیز لازم است برنامه ریزی کنیم و به بحث، ارائه نظر و کار کارشناسی بپردازیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تربیتی وزارت ورزش و جوانان سرگرمی، بازی و تفریح را که هدف و نتیجه عقلانی نداشته باشد تفریح ناسالم تعریف و خاطرنشان کرد: در سراسر دنیا تفریحات را متناسب با فرهنگ و ارزش‌های خودشان طراحی کرده‌اند و ما نیز باید بتوانیم تفریح‌ها و سرگرمی‌هایی را متناسب با فرهنگ و ارزش‌های خود ابداع و طراحی کنیم.

ملکی ورزش را بهترین وسیله برای پوشش اوقات فراغت دانست و بیان کرد: ورزش را نباید الزاما مقید به وقت و مکان خاصی بدانیم و نمی‌توانیم از هیچ ظرفیتی استفاده کنیم.

وی در پایان تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آیین نامه ساماندهی شاخص‌های امور جوانان را موظف و متولی رسیدگی به امور جوانان دانست و تصریح کرد: این دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید الگوهای تفریحی سالمی را برای جوانان طراحی کنند و بتوانند به بهترین شکل اوقات جوانان را پر کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.