مدیر کل پیشین آسیای غربی وزارت خارجه مطرح کرد: چرا نباید مذاکرات ایران و۱+۵ در ترکیه به نتیجه برسد؟

میرمحمود موسوی در گفت وگو با خبرآنلاین گفت: محل مذاکرات هسته ای موضوع مهمی نیست و صرفا در یک جو احساسی تبدیل به مساله شد. من تصورم این است که در رابطه خوبی که ما با ترکیه داشتیم، ترکیه می توانست نقش موثر مثبتی برای ما داشته باشد. ما اگر بخواهیم که روابط خوبمان با ترکیه را تغییر بدهیم شاید خود را از برخی تاثیرگذاری‌های مثبت ترکیه محروم کرده‌ایم، بدون آنکه چیز دیگری به دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه در جهان امروز در مسال مورد مناقشه طرف‌های مناقشه به دنبال یارگیری هستند گفت: عقل سیاسی حکم می‌کند که در این یارگیری به قواعد بازی احترام بگذاریم و بتوانیم طرفهای بیشتری را جذب کنیم. روابط خوب با ترکیه برای هردوطرف برد دارد و روابط بد هم آثارش بر هردو طرف است.

مدیر کل پیشین آسیای غربی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی تحلیل می‌کردند که این مذاکرات به نتایجی خواهد رسید و ایران نمی خواست که این اتفاق در ترکیه بیافتد، آیا این تحلیل را قبول دارید؟ اظهار داشت: این تحلیل هم می‌تواند درست باشد اما چون ما از ریز مذاکرات و اطلاعات پشت پرده خبر نداریم نمی‌توانیم به طور قطع این را تایید کنیم. اما سوالی که اینجا مطرح است این است که با فرض صحت تحلیل مورد سوال شما ایران چرا نباید این امتیاز را به ترکیه بدهد؟

وی ادامه داد: این باز برمی‌گردد به این موضوع که یک تلخی‌ای بین دو کشور وجود دارد. اگر روابط دو کشور روابط حسنه‌ای بود چه کشوری بهتر از ترکیه برای اینکه این امتیاز به او تعلق گیرد. آن هم امتیازی است که هزینه‌ای برای ایران ندارد. این تلخی هم همان تلخی‌ای است که به مسایل سوریه و تفاوت دیدگاه‌های دوکشور در این زمینه باز می گردد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره منافع ترکیه در میانجیگری در پرونده هسته‌ای ایران گفت: هر حکومتی اهداف و سیاست های راهبردی داخلی و خارجی خود را تعریف می‌کند و طبیعتا به این گرایش دارد که جایگاه بالاتری داشته باشد. داشتن جایگاه بالاتر هم امتیازاتی را هم به همراه می‌آورد. از جمله در تحولات و تعاملات بین‌المللی سهم بیشتری را می‌گیرد. ظرفیت‌ها و فرصت‌های بیشتری را در محیط بین المللی به دست می‌آورد، طبیعتا ترکیه از این قاعده مستثنی نیست . همزمان با موفیقت‌هایی که ترکیه در بهبود اوضاع داخلی خودش داشته مایل هست که در صحنه خارجی هم سهم بیشتری را نسبت به دولت‌های پیشین داشته باشد. فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر از جانب ترکیه شاهد هستیم واقعا قابل توجه است. حضور ترکیه در مسایل مختلف خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و بالکان همه این‌ها نشان‌دهنده این است که جایگاه منطقه‌ای و بین المللی ترکیه ارتقا پیدا کرده است. این از منظر سیاست خارجی یک موفقیت محسوب می‌شود. میانجیگری در قضیه مهم هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که در این چهارچوب تعریف می شود که می تواند به ارتقای جایگاه ترکیه در منطقه و خارج از منطقه کمک کند.

مشروح این گفت و گو را روز دوشنبه در خبرآنلاین بخوانید.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.