مد گرایی افسار گسیخته،‌هویت و ملیت جامعه را تهدید می کند – اخبار اجتماعی

یک جامعه شناس گفت:‌ مد مؤید نوگرایی و پیشرفت است مشروطه بر آنکه عقلانیت، مصلحت و اخلاق در آن زیر سئوال نرود.

قرائی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی در تشریح معنای مدگرایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اصلاح مد از نظر جامعه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و از دیدگاه آماری به متغیری می گویند که بیشترین فراوانی را در بر داشته باشد. در این جا فراونی به معنای تعدد افراد وابسته و مرتبط به آن متغیر در استفاده از آن است.

این جامعه شناس در بررسی پدیده مد گرایی در جامعه تصریح کرد: یکی از نمادها و مؤلفه های اصلی در مد پوشاک و لباس است اما این پدیده بطور مطلق به لباس و پوشش ختم نمی شود.

در واقع در ابتدا مد و نوگرایی در غالب اندیشه و تفکر ظهور و بروز پیدا می کند و در نهایت خروجی آن از لحاظ ظاهری اغلب در پوشاک و لباس نمود پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: بطور طبیعی اختلاف هایی میان قشر نوجوان و جوان با طیف میانسال و کهنسال جامعه از لحاظ روحیات، خلاقیات و ساختار فکری وجود دارد، منتها یک تفاوت اساسی نیز از دیدگاه جامعه شناختی در روند تغییرات جامعه معاصر امروزی با دوران گذشته جاری و ساری است و آن سرعت شتاب تحولات جامعه در مقایسه با دوران گذشته است که این سرعت و شتاب،‌شکاف ، تعارضات و تفاوتهای بین نسل جوان با نسل قبل از خود را تشدید می نماید.

به تعبیر دیگر فرآیند زمانی تغییرات در جوامع ‌از لحاظ زمانی بسیار کوتاه شده است و این امر گاهی تغییرات جدید با ساختارهای درونی و بیرونی گذشته است.

این آسیب شناسی حوزه اجتماعی در واکاوی پیامدهای حاصل از مد گرایی در جامعه عنوان کرد: یکی از تبعات شوم و تخریب کننده مد وابستگی به بیگانگان و تهدید اصالت فرهنگی جامعه است.
به بیان دیگر غرب به عنوان یکی از اصلی ترین و عمده ترین کانون های ترویج و صدور مد علاوه برتهدید و تهاجم فرهنگی که مقام معظم رهبری از آن تحت عنوان ناتوی فرهنگی یاد نمودند، وابستگی فرهنگی و اقتصادی جوامع و ایجاد بازار مصرف گسترده در کشورهای گوناگون است.

قرائی مقدم با بیان اینکه جوانی که دغدغه ذهنی او به روز بودن و تنوع طلبی در غالب تمایل و تهدید مارک ها و برندهای گوناگون است، سرمایه شخصی و ملی خود وجامعه را به خارج تزریق می کند، اظهار داشت:‌ این امر خیانت به کشور است که در هر صورت چه جاهلانه باشد و چه عامرانه، اثرات مخربی را برای فرهنگ و اقتصاد جامعه به همراه می آورد.

در واقع این نوع از مد گرایی پیش از آنکه در چهارچوب نوگرایی مطرح شود بیشتر مؤید دهن کجی به ارزش ها و مصلحت خود وجامعه در میان مدت و دراز مدت است.

وی در ادامه تصریح کرد: کمرنگ شدن و سست شدن آداب فرهنگ و سنن بومی و ملی حاصل از مدگرایی افراطی کیان و کانون جامعه را به مخاطره می اندازد که برای پبشگیری از این آسیب باید در کنار توجه به نوگرایی به حفظ ارزش ها و سنن بومی و ملی توجه ویژه ای مبذول داشت که این امر خطیر وظیفه تک تک افراد جامعه است که به حفظ اصالت و زیر ساخت های بومی و فرهنگی بیندیشند که البته نباید از نقش مؤثر و تعیین کننده نهادهای فرهنگی اجتماعی و آموزشی جامعه در امر آگاه سازی جوانان به سادگی گذشت.

قرائی مقدم در ادامه تصریح کرد: یکی از اصلی ترین نکات و موضوعات مورد توجه در کنترل پدیده مدو نوگرایی تفهیم جوانان و نوجوانان است بدون روشنگری و آموزش صحیح روحیه اجابت و لجبازی در این قشر تحریک و تقویت می گردد و افراط در مد گرایی و به تبع نوگرایی جوانان را به بیراهه می کشد./ل


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.