مذاکرات ‘خوب’ وین/ مدالیته جدیدی در راه است

به گزارش خبرنگار ایرنا از وین، علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس، پس از ۱۲ ساعت مذاکرات فشرده خبر از توافقات مهمی دادند.

این مذاکرات طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در وین برگزار شد.

نمایندگی ایران در وین در کنار سفارت ایران و در محلی واقع شده است که به ‘چهار راه دیپلماتیک وین’ مشهور است.

علت این نامگذاری آن است که در این منطقه علاوه بر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران، سفارتخانه‌های روسیه، آلمان، چین، انگلیس، ایتالیا و نروژ در آن واقع است.

** مدالیته جدیدی در راه است

اما توافقات مهم ایران و آژانس در چهار راه دیپلماتیک وین چه بود؟

‘علی اصغر سلطانیه’ نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان مذاکرات گفت که در این مذاکرات در خصوص تهیه مدالیته پیشرفت هایی حاصل شده است.

پیش از این نیز ایران و آژانس تجربه موفقی در حل و فصل موضوعات داشته اند.

طبق مدالیته یا برنامه عمل سال ۲۰۰۷ یا همان سند INFCIRC/711، شش مساله باقیمانده ‘آزمایشات پلوتونیوم’، ‘سانتریفیوژهای پی یک و پی دو’، ‘منشاء آلودگی’، ‘سند اورانیوم فلزی’ ، ‘پلونیوم ۱۱۰’ و ‘معدن گچین’ در تاریخ ۲۰۰۸ حل و فصل گردید و مدیرکل قبلی آن را به شورای حکام گزارش کرد.

سلطانیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هرمان ناکارتس تصریح کرد: ‘ما مذاکرات را با مقامات آژانس طی دو روز به صورت فشرده انجام دادیم و پیرامون تهیه مدالیته و چارچوب عمل برای حل و فصل موضوعات باقی مانده به پیشرفت هایی دست یافتیم.’

سفیر ایران در آژانس، با بیان اینکه مذاکرات طی دو روز گذشته در فضایی سازنده و دوستانه برگزار شد، خبر داد که مذاکرات ایران و آژانس دوشنبه هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

** ناکارتس چه گفت؟

هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مذاکرات ایران و آژانس را خوب توصیف کرد و گفت: ما راه‌های مختلف را برای راستی آزمایی آژانس در مورد برنامه هسته ای ایران مورد بررسی قرار دادیم.

ناکارتس که در پایان دو روز مذاکرات به همراه علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد: در این مذاکرات تبادل نظر خوبی داشتیم.

وی افزود: در مذاکرات ایران و آژانس همچنین صحبت هایی در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران و راهکار همکاری در این زمینه مطرح شد.

ناکارتس تایید کرد که دوشنبه هفته آینده مذاکرات ایران و آژانس ادامه می یابد.

** سانسور ناکارتس توسط رسانه های غربی

گفتنی است مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در حالی در وین آغاز شد که برخی رسانه های غربی از همان ابتدای کار، اظهارات هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس پیش از آغاز این دور از مذاکرات را سانسور کردند.

ناکارتس معاون مدیرکل و رییس تیم مذاکره کننده آژانس که ساعت ۱۰ و پنج دقیقه به وقت محلی در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین حضور یافته بود در جمع خبرنگاران تصریح کرد ‘ما با نگاه و روحی مثبت و سازنده برای ادامه گفت و گو ها با ایران به اینجا آمده ایم’؛ که این بخش از اظهارات وی توسط برخی رسانه های غربی سانسور شد.

ناکارتس تاکید کرد: هدف ما رسیدن به توافقی برای حل و فصل تمامی مسایل باقی مانده مربوط به موضوع هسته ای ایران است.

معاون مدیرکل آژانس مبنای گفت و گوها با ایران را معاهده ان پی تی دانست.

هرچند مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دور روز گذشته پشت درهای بسته نمایندگی ایران و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد ولی روی گشاده سلطانیه خستگی خبرنگاران را که ساعت ها پشت در منتظر بودند از تنشان بدر کرد به ویژه از طرفین مذاکرات شنیدند که گفت و گو ها خوب و سازنده و رو به پیشرفت بوده است.

اروپام ۱۳۴۴ ** ۱۵۷۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۴۸۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.