مذاکرات راھبردی اسلام آباد و اتحادیه اروپا امروز آغاز می شود

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه رسمی وزارت امورخارجه پاکستان،’کاترین اشتون’ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ھمراہ نایب رییس کمیسیون اروپا تا چهارشنبه هفته جاری در این مذاکرات شرکت خواھند داشت.

سرپرست ھیات پاکستانی دراین مذاکرات را خانم ‘حنا ربانی کھر’ وزیر امور خارجه این کشور برعھدہ دارد.

گفت وگوھای راھبردی بین اسلام آباد و اتحادیه اروپا بر اساس اجلاس سران اتحادیه اروپا و مقامات پاکستان از سال ۲۰۰۹ آغاز شد.

وزارت امورخارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: سفر کاترین اشتون فرصتی برای ورود پاکستان در طرح عمومی اتحادیه اروپا و راه اندازی اولین قرارداد ترجیحی تجارت آزاد است.

در این بیانیه آمدہ است: گفت وگوھای راھبردی مسوولان امور خارجه دو طرف، فرصتی برای شناسایی راھھای افزایش سطح ھمکاری ھای دوجانبه و بحث دربارہ مسائل منطقه ای و بین المللی است.

اشتون در طول اقامت سه روزه خود دراسلام آباد قرار است با ‘یوسف رضا گیلانی’ نخست وزیر و ‘سردار لطیف خان کھوسا’ فرماندار ایالت پنجاب پاکستان دیدار و گفت وگو کند.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری پاکستان است. بیست و پنج درصد از کل صادرات پاکستان راهی اتحادیه اروپا می شود.

۱۱ درصد از واردات پاکستان را نیز کالاهای اروپایی تشکیل می دهد. حجم تجارت دوجانبه درسال ۲۰۱۱ ، ده میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار بود که صادرات شش میلیارد و ۱۸۰ میلیون و واردات چهارمیلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار این رقم را تشکیل می دهد.

سرمایه گذاری اتحادیه اروپا درسال های ۲۰۱۰ و۲۰۱۱ درپاکستان بیش از ۲۳۰ میلیون دلار بوده است.

آساق ** ۱۰۹۵ **‌۱۰۶۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۴۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.