مذاکرات صدور گاز ایران به عراق و سوریه در مسیر نهایی شدن قرار گرفت

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شانا ،’ مصطفی کشکولی’ افزود: با توجه به روند گفت و گوها و خواست سه کشور ایران، عراق و سوریه در رسیدن به توافق های نهایی، انتظار می رود، تفاهم نامه سال گذشته میان این کشورها در آینده ای نه چندان دور به قرارداد تبدیل شود.

وی با بیان این که، تامین مصارف نیروگاهی عراق از موارد تفاهمنامه سال گذشته ایران با این کشور است، گفت: بر این اساس، روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز با انشعابی ۴۸ اینچ از خط ششم سراسری، وارد خاک این کشور خواهد شد.

کشکولی روند اجرای این خط لوله در خاک کشورمان را خوب خواند و افزود: عراق نیز در خاک خود مشغول ساخت خط لوله برای دریافت گاز از ایران است.

‘جواد اوجی’ معاون وزیر نفت در امور گاز نیز پیش از این با اشاره به توان کشورمان برای صدور روزانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب گاز تا چهار سال آینده گفته بود که ایران طی دهه آینده بازیگر اصلی در تامین و صادرات گاز به تمامی مشتریان خواهد بود.

وی با تاکید بر این که، کشورمان در بخش سیستم خطوط انتقال در سطح منطقه در جایگاه دوم قرار دارد، گفت: موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد کشور ما با ذخایر عظیم گاز و احراز جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان با ظرفیت تولید ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز است.

وی اظهار داشت: در این خصوص دارا بودن زیرساخت ها و شبکه خطوط لوله پیشرفته و توسعه یافته با ظرفیت انتقال ۷۵۰ میلیون مترمکعب، ایران را قادر ساخته است تا فرصت های فراوانی را در اختیار همسایگان خود قرار دهد.

اوجی اظهار کرده بود: صادرات گاز به عراق و از طریق آن به سوریه و اروپا نیز از دیگر برنامه های شرکت ملی گاز ایران است که در همین زمینه پیش از آن ساخت ۲۰۰ کیلومتر خط لوله با قطر ۴۸ اینچ برای انتقال گاز به نیروگاه های عراق، به عنوان اولین قدم تجارت گاز طبیعی میان دو کشور انجام شده است.

بر همین اساس وزیران نفت ایران، عراق و سوریه،‌ مرداد ماه سال گذشته تفاهم نامه سه جانبه خرید و فروش گاز میدان پارس جنوبی را در عسلویه امضا کردند.

مسیر صدور گاز به اروپا از خاک سوریه،‌ عراق، ‌لبنان و ‌مدیترانه پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و اعتبار مالی آن نیز ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

تامین مالی پروژه صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خاک عراق، سوریه و لبنان به صورت BOT و BOO صورت می گیرد.

بر پایه این گزارش تا افق ۲۰۲۰ میلادی، نیاز عراق به گاز طبیعی روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون مترمکعب، سوریه ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب و لبنان بین پنج تا هفت میلیون مترمکعب برآورد شده است.

اقتصام **۱۹۳۳**۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۱۹۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.