مذاکرات پاکستان و ھند درباره حل مناقشه منطقه مرزی ‘سیاچین’ آغاز شد

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی،قائم مقام های وزارت دفاع پاکستان و ھند در این مذاکرات پیشنهادھای متعددی را برای حل اختلافات درباره مساله سیاچین بررسی و ارزیابی کردند.

‘شا شیکانت شرما’ قائم مقام وزارت دفاع دولت ھند بعنوان سرپرست ھیات اعزامی این کشور به اسلام آباد درمذاکره با طرف پاکستانی به سرپرستی خانم ‘نرگس سیتھی’ قائم مقام وزارت دفاع پاکستان در شھر راولپندی مذاکرات خود را انجام دادند.

به گفته منابع رسمی دولتی در پاکستان , قائم مقام ھای وزارت دفاع دو کشور پیش از شروع مذاکرات یک نشست دوجانبه نیز برگزار کردند،دو طرف در مذاکرات امروز موضوع اختلافات بر سر منطقه سیاچین را بررسی کردند و مقرر شد فردا (سه شنبه) موضوع تعیین مرزھای آبی بین دو کشور را مورد بحث و گفت وگو قرار دھند.

در این مذاکرات علاوه بر مقامات رسمی وزارت دفاع پاکستان، مدیر کل عملیات نظامی ارتش و نمایندگانی از وزارت امور خارجه این کشور نیز حضور داشتند.

موضوع اختلاف منطقه یخچال سیاچن , بین پاکستان و ھند زمانی مطرح شد که سقوط بهمن در هفتم آوریل کمپ نیروهای پاکستان را دفن کرد و طی آن ۱۲۹ سرباز و ۱۱ غیرنظامی کشته شدند، بعلاوه اینکه این امر باعث شد مقامات دو کشور برای پیدا کردن راه حل مناسب برای رفع این مساله که باعث از دست رفتن نیروھای نظامی پاکستان و ھند شده است، تلاش هایی صورت دهند.

هند و پاکستان برای حل موضوع سیاچن، تاکنون گفت وگوھای دوجانبه متعددی را برگزار کرده اما این مذاکرات که آخرین نشست آن در اواسط سال ۲۰۱۱ در دھلی نو برگزار شد، نتیجه مثبتی در پی نداشته است.

سیاچین، مرتفع ترین منطقه نظامی در جھان،به عنوان منطقه مرزی و خالی از سکنه،مورد مناقشه طولانی مدت بین پاکستان و ھند است.

پاکستان معتقد است که ھند در سال ۱۹۸۰ بخشی از محدوده کشورش در منطقه سیاچین را تصاحب کرده است.

‘اشفاق پرویز کیانی’ فرمانده ارتش پاکستان طی سه بار بازدید از منطقه سیاچین و محل حادثه سقوط بھمن،خواستار مذاکره درباره مناقشه سیاچین و پایان یافتن رویارویی پاکستان و ھند بر سر این مساله شد و عنوان کرد که موقعیت یخچال ھای طبیعی مورد اختلاف بین دو کشور باید از فضای نظامی بودن خارج شود.

وی تاکید کرد:این اختلاف و تضاد بین دو کشور باید حل شود، البته برای چگونگی حل و فصل این مساله ھند و پاکستان باید گفت وگوھا و مذاکرات دوجانبه خود را آغاز کنند.

‘معظم احمد خان’ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز ھفته گذشته اعلام کرد که پاکستان قرار است در این مذاکرات پیشنھادھایی از جمله انتقال محل استقرار نیروھای نظامی از منطقه سیاچین را با دھلی نو مطرح کند.

آساق ** ۱۰۹۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۸۲۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.