مذاکرات استانبول با «ارائه جزئیات بیشتر پیشنهادات ۱+۵» پایان یافت

۲۹م اسفند ،

نسرین وزیری: اگرچه تا کنون طرف ایرانی درمورد نتایج مذاکرات دیروز و امروز با ۱+۵ موضع​گیری نکرده است، اما اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۱+۵ در مذاکرات استانبول جزییات بیشتری از پیشنهادات‌شان را به ایران ارائه کرد. البته در بیانیه اتحادیه اروپا نیز توضیح بیشتری داده نشده که منظور از «جزئیات بیشتر پیشنهادات ۱+۵» چیست و شامل چه مواردی بوده است. مایکل مان سخنگوی اشتون تنها در بیانیه خود افزوده است که در استانبول کارشناسان شش کشور به ریاست استفان کلمنت، کارشناس هسته‌ای جزییات بیشتری از «پیشنهاد اعتمادساز تجدیدنظر شده» که در آلماتی روی میز گذاشتند را به ایران ارائه دادند. این نشست همچنین فرصتی را برای کارشناسان (شش کشور) و ایران برای بررسی مواضع یکدیگر دربارهٔ‌ بعضی موضوعات فنی فراهم کرد.

ایسنا به نقل از رویترز نوشته است که «بیانیه‌ کوتاه اتحادیه اروپا دربارهٔ‌ گفت‌وگوها در سطح کارشناسی میان ۱+۵ و ایران به این که کارشناسان ایرانی چطور به این پیشنهادات واکنش نشان دادند و آیا پیشرفتی در این مذاکرات حاصل شده است یا خیر هیچ اشاره‌ای نکرده است. مهر هم نوشته است: پیشنهاد ارائه شده ایران در مسکو و پیشنهاد اصلاح شده ۱+۵ در آلماتی محور بحث​های کارشناسی استانبول بود.

ابهام در مورد نتیجه نشست استانبول، تنها در یک موضوع برطرف می​شود و آن «ادامه مذاکرات در آلماتی در تاریخ ۵ و ۶ آوریل» است. موضوعی که  ۲۶ و ۲۷ فوریه -۸ و ۹ اسفند- در قزاقستان به توافق دو طرف رسیده بود. {اینجا}

اگرچه جزئیات نشست اولیه در آلماتی نیز به وضوح تشریح نشد {اینجا} اما معاون رییس هیات مذاکره کننده ایران اعلام کرد که پیشنهاد تازه ۱+۵ به بعضی از دیدگاه‌های ما نزدیک است.  وزیرخارجه آمریکا و معاون وزیر خارجه روسیه نیز این مذاکرات را مثبت خواندند. {اینجا و اینجا}

مذاکرات آتی در آلماتی در حالی برگزار خواهد شد که پیش از این طرف ایرانی در بیانیه​ای اعلام کرده بود «گفت‌وگوهای مثبت با رویکرد سازنده تکمیل شود». فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز پیش بینی کرده است که مذاکرات آلماتی ۲، روشن‌تر خواهد بود.  

مذاکرات ایران و ۱+۵ درحالی پس از ۸ ماه بار دیگر از سر گرفته شده است که به گزارش رویترز «دیپلمات‌های غربی به وضوح گفته‌اند که می‌خواهند شاهد پاسخ اساسی ایران به پیشنهادات شش کشور در نشست آلماتی باشند».

آغاز این مذاکرات به دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی باز می​گردد. غرب نگاهی مردد به فعالیت​های هسته​ای ایران دارد و خواستار اطمینان از صلح آمیز بودن این فعالیت​هاست. جمهوری اسلامی ایران برای این منظور در دوره دولت اصلاحات، مدتی اقدام به تعلیق غنی​سازی نمود اما اتحادیه اروپا و آمریکا با فشار بر آژانس انرژی اتمی هر بار اتهامات تازهی را علیه ایران مطرح می​کردند که منجر به لغو تعلیق از سوی ایران در دولت محمود احمدی نژاد شد. در این مدت، تیم مذاکره کننده هسته​ای ایران سه بار تغییر کرده اما همواره مستندات صلح آمیز بودن فعالیت هسته​ای ایران را ارائه داده و کارشناسان آژانس نیز آن را تایید کرده​اند. چرا که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب  NPT فعالیت دارد و رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کرده​اند که شرعا فعالیت غیرصلح آمیز هسته​ای را حرام می​دانند. با این حال غرب همچنان به بهانه​گیری​ها و مانع تراشی​های خود ادامه داده و تحریم​هایی را علیه کشورمان به تصویب می​رساند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.