مذاکرات ایران و ۱+۵ آغاز شد؛ پیشنهادات راهگشای تهران در آلماتی ۲

۱۴فروردین۱۳،

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی دقایقی پیش (۱۶ فروردین ماه) آغاز و جمهوری اسلامی با پیشنهادهای مشخص و راهگشا وارد گفت وگوهای آلماتی شد.

هیئت‌های مذاکره کننده ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه) به اضافه آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش برای دومین بار در شهر آلماتی قزاقستان و پشت درهای بسته وارد مذاکره شدند.

جلیلی پنجشنبه طی سخنانی در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان با تأکید بر حق غنی سازی ایران براساس معاهده ان‌پی‌تی مذاکرات آلماتی ۲ را آزمونی دیگر برای رفتارهای آمریکا عنوان کرد.

در طی مذاکرات آلماتی یک که هشتم و نهم اسفند ماه با حضور هیئت‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۵ و کاترین اشتون برگزار شد طرفین توافق کردند که گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان ایران و ۱+۵ در ۲۸ اسفندماه در استانبول برگزار و مذاکرات شانزدهم و هفدهم فروردین در آلماتی ادامه یابد.

گروه ۱+۵ در مذاکرات آلماتی یک، بسته پیشنهادی تجدیدنظر شده‌ای را به جمهوری اسلامی ارائه کرد که براساس خبرها انتشار یافته بعضی از مطالبات در نشست بغداد تعدیل و طرف غربی خواستار کنترل فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران، تعلیق فعالیت‌های جاری در تأسیسات هسته‌ای فردو ، افزایش پادمان‌های هسته‌ای و شفافیت بیشتر در فعالیت‌های بازرسی آژانس شده بود.

بر اساس گزارش فارس، تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو و یک دور هم در آلماتی قزاقستان برگزار شده است.

تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه در آلماتی برگزار شد.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.