مذاکرات ایران و ۱+۵ برای نگارش متن توافق نهایی آغاز شد

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
چهارمین دور از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در گام نهایی برای آغاز نگارش متن دقایقی پیش در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز شد.

مهر نوشت: مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ به طور رسمی دقایقی پیش در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز شد.

بر اساس توافقی که اشتون و ظریف در شام کاری شب قبل داشته اند مذاکرات نوبت صبح که از دقایقی پیش آغاز شد ، یک نشست عمومی است و قرار است دربارهٔ چارچوب نگارش متن توافق نهایی دو طرف نظرات خود را اعلام کنند.

مذاکرات پس از نشست صبح و ارائه نظرات بعد از ظهر ادامه می یابد .

هر دو طرف در اظهار نظرهایی که در چند روز قبل دربارهٔ این دور از مذاکرات که دور چهارم از گام نهایی است ، داشته اند مذاکرات را سخت و دشوار خوانده اند .

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان شب قبل پس از دیدار با اشتون گفت : مرحله نگارش مرحله ایست که دو طرف به اعتماد به نفس و یک اطمینان خاطر از روش برخورد طرف مقابل نیاز دارند تا به نگارش متن نهایی بپردازند.

وزیرخارجه کشورمان بار دیگر با تاکید بر دشواری های موجود در روند مذاکرات گفت: البته در صورتی که طرف مقابل با حسن نیت و واقع بینی وارد مذاکرات شود این احتمال وجود دارد که مذاکرات زودتر از زمان تعیین شده شش ماهه،به نتیجه نهایی دست یابد.

ظریف بار دیگر با تاکید براینکه ذره ای از حقوق هسته ای کشورمان کوتاه نمی آییم گفت: هیچگاه در پی تولید سلاح هسته ای نبوده ایم و این سلاح را برای امنیت جمهوری اسلامی ایران مفید نمی دانیم.

همچنین سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیز گفت : هدف نخست ما این است که به یک توافق نخستیه دربارهٔ چارچوب برسیم و هنوز نمی‌دانیم این توافق احتمالی اصولا به چه شکل و با چه اجزایی باشد و چارچوب و کلیات آن را از روز چهارشنبه آغاز به بحث می‌کنیم که شامل نام یا عنوان آن هم می‌شود. طبیعی است هر طرف از مذاکرات دیدگاهی را دربارهٔ نام این توافق داشته باشد و ما هم شنید‌ه‌ایم و ما هم ایده‌هایی داریم اما این که کدام یک مذاکره و نهایی شود در طول مذاکرات مشخص می‌شود.

وی افزود : امیدواریم و اراده آن را داریم که در چارچوب زمانی مشخص شده به توافق برسیم و هیات مذاکره کننده دستورالعمل لازم را برای به نتیجه رسیدن در کوتاه‌ترین زمان در اختیار دارد.

رادیو فرانسه در گزارشی که منتشر کرده است این دور از مذاکرات در روزهای آینده بسیار دشوار عنوان کرده است.

جان کری در اظهاراتی که اخیرا انتشار یافته اعلام کرده بود که ایران باید در این دور از مذاکرات تصمیمات سختی را بگیرد ، هر چند که سید عباس عراقچی در این باره تأکید داشته است که : اگر قرار است کسی تصمیم سخت بگیرد این آمریکایی‌ها می باشند که باید خود را از تصمیماتی که بر اساس توهمات است رها کنند. تصمیم سختی که آن‌ها باید بگیرند این است که در تعامل با کشورهای دیگر استفاده از ابزارهای تهدید و تحریم را کنار بگذارند. فکر می‌کنم همه کشورها در ۱+۵ به ویژه آمریکا به این برداشت نزدیک شده‌اند کمااین‌که در توافق ژنو هم تصمیمات سخت را آمریکایی‌ها گرفتند با پذیرش ادامه غنی‌سازی در ایران و کنار گذاشتن سیاست غنی‌سازی صفر.

از سوی دیگر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت: پاریس دور تازه مذاکرات هسته ای با تهران بسیار هوشیار خواهد بود.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا نیز گفته است در صورتی که آمریکا در دور تازه مذاکرات نسبت به ماهیت غیر نظامی برنامه اتمی ایران اطمینان حاصل نکند هیچ توافق نهایی صورت نخواهد گرفت.

به هر حال با وجود همه این اظهارات و اظهار نظرهای دیگر که به نظر می رسد به منظور تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات مطرح می گردد ، وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورد به وین دیروز اعلام کرد که تیم قوی از سوی ایران در مذاکرات حضور دارند و آمده ایم تا با عزمی راسخ برای حفظ حقوق ملت ایران گفتگو کرده و به نتیجه برسیم و فرصت کافی نیز برای دستیابی به این هدف داریم.

البته در این دور از مذاکرات تیم هسته ای کشورمان را عده از کارشناسان و حقوقدان ها نیز همراهی می کنند که البته در مذاکرات حضور رسمی ندارند.

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در این دور قرار است تا روز جمعه ادامه پیدا کند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.