مذاکرات رئیس سیا در ترکیه درباره سوریه و پ‌ک‌ک

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دیروز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه درباره مناقشه سوریه و تشدید برخورد دولت ترکیه با نیروهای حزب کارگران کردستان وارد استانبول شد.

این در حالی است که در جدیدترین حمله نیروهای پ‌ک‌ک به نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۰سرباز این کشور کشته شدند. به گزارش منابع خبری، دومین سفر پترائوس در ۶‌ماه اخیر به ترکیه به دلایل امنیتی مخفی نگه داشته شده بود. در این سفر، رئیس سیا با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر، احمد داووداغلو وزیر خارجه و هاکان فیدان رئیس سازمان امنیت گفت‌وگو می‌کند.

رسانه‌های غربی چند هفته پیش از تشکیل ستادی در یکی از شهرهای مرزی ترکیه با سوریه خبر دادند که در آن با حضور نمایندگان اطلاعاتی و نظامی آمریکا، چگونگی کمک‌رسانی به شورشیان سوریه بررسی و هماهنگ می‌شود. به‌نظر می‌رسد هدف از سفر غیرمنتظره پترائوس به ترکیه برای مذاکره درباره تداوم روند کمک ترکیه با همکاری آمریکا باشد. ترکیه در روزهای اخیر از شورای امنیت درخواست کرده بود منطقه حائل امن را در خاک سوریه تصویب کند.

حمله نیروهای پ‌ک‌ک در خاک ترکیه

جنگجویان کرد روز یکشنبه با سلاح‌های دوربرد و آر پی جی به پاسگاه پلیس و ارتش در شهر بیت‌الشباب در استان شرناق در نزدیکی مرز عراق حمله کردند و ۱۰نیروی امنیتی را کشتند. در پی این حمله، درگیری‌های شدیدی بین نیروهای ترکیه و پ‌ک‌ک رخ داد که بنا بر اظهار مقامات ترکیه به کشته شدن ۲۰جنگجوی کرد انجامید.

مقامات استان شرناق گفتند هفت سرباز هم در این درگیری‌ها زخمی شدند. پ‌ک‌ک از سال ۱۹۸۴برای کسب خودمختاری در جنوب شرق ترکیه با آنکارا مبارزه می‌کند. نیروهای این حزب اغلب از پایگاه‌های مرزی خود به نیروهای امنیتی ترکیه حمله می‌کنند. در ماه‌های اخیر و با بالا گرفتن دامنه مناقشه‌ها در سوریه و حمایت آنکارا از شورشیان در این کشور، حملات پ‌ک‌ک به نیروهای ترکیه نیز افزایش یافته است.

ترکیه دمشق را به حمایت تسلیحاتی از پ‌ک‌ک متهم می‌کند. ناآرامی‌های دو سال گذشته در سوریه مناطق مرزی این کشور را از کنترل دولت خارج کرده است. به‌نظر می‌رسد گسترش نفوذ این گروه در سوریه باعث تقویت پ‌ک‌ک شده است. در این حال، برای نخستین بار مقامات ترکیه اعلام کردند در حال بررسی احتمال حمایت طرف‌های خارجی از پ‌ک‌ک هستند. ۲۰درصد جمعیت ترکیه را کردها تشکیل می‌دهند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.